Smilodon Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 D-vippe kobla som loop eller ei JK-vippe skulle funke helt fint... finnes også rele som funker på samme måte (hold rele)... jonas: er enklere å forstå hva du mener om du prøver å skrive litt mer utfyllende... (og prøv å lese igjennom posten og luke ut de verste skrivefeilene) Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) Hvis du ikke er så veldig glad i elektronikk: søk på elfa etter 35-761-05, hvis du er glad i elektronikk gjør som Smilodon! Endret 25. november 2003 av Nitromarsjipan Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 en impulsbryter og ett rele. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) en bryter som skrur av og på en ting bare hvis bryteren får strøm. Skal du ha en en bryter/krets som når du trykker på en impulsbryter, så starter kretsen, og går til du trykker på knappen igjen? -- edit, forsøk på bedre forklaring: - trykk på knapp - krets starter - trykke på knapp - krets slutter å gå -- En impulsbryter er:: en bryter som når holdes inne leder men slutter å lede igjen når du slipper den. Da er det vel en vippe du er på utkikk etter, nå er jeg litt rusten på vipper o.l men jeg skal se om jeg ikke finner ut av hvilken type vippe. Vipper er egentlig en ganske enkel sak, sikkert noen her fra gk-elektro som kan fortelle deg hvilken som er den rette, evt www.google.com Edit 9: **** i vippa, impulsrele er det jeg tenker på, hvis jeg hadde forstått spørsmålet rett. Der forsvant det jærnteppet ja, her er en som går gk elektro det denne karen her maser om er vel rett og slett en bryter som er enten AV eller PÅ (digtalelektronikk: enten 0 eller 1) er det dette du mener? eller er det kanskje en puls bryter du mener? ut fra hva jeg har lest her er det en slik rød lysende knapp på strømpads jeg tror du mener, og denne typen bryter er forklart helt øverst. her følger et patetisk forsjøk på å tegne et skjema. når tallene 1 og 2 er der, betyr det at det er en start-bryter. DVS. at den er AV i utgangspunktet. I I I I o 1 I I I I o 2 I I I EDIT: dæven, tegninga vart dårlig gett.....funka ikke slik jeg håpet på Endret 25. november 2003 av Dimensionx Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Det jeg mener er.. følg med nå da! En krets som bare kan åpnes/lukkes når det er strøm i den! altså den starter PÅ og stopper hvis du trykker på knappen.. trykker du på knappen når strømmen ikke er koblet til vil den starte allikavell! Sånn når du stikker lynvernet inn i kontakten begyner den ikke med en gang, men først når du trykker på knappen. trykker du på den før den er satt inn skjer det ikke noe! Lenke til kommentar
Flanger Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Er det noe sånt du mener? Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 den starter på og stopper vist du trykker på knappen den begynner ikke med en gang men først når du trykker på knappen bortsett fra de 2 motstridene setningene går eg utifra det er en ganske enkel rele styring du snakker om? bruker ett impulsrele/(skrittrele?) og en impuls bryter .når en trykker på knappen så slår relet inn, trykker en en gang til stopper det og vist en skrur av strømmen vil det stoppe.. så må aktiveres med at du trykker på impulsbryteren en gang til ? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) Hvis du forklarer hva du skal bruke den til, så er det litt lettere å gi en forklaring på hva du skal ha. Mye bra forslag her ja.... den ene babler om 1`ere og 0`er og den andre viser frem stikkkontakter Endret 25. november 2003 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 sikker på at du ikke mener en THERMOUTLØESR nå da? hva mente du om å bruke en JK vippe? det bruker man jo nesten bare til å halvere hertzen eller lage binære tellere.... Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 den starter på og stopper vist du trykker på knappen den begynner ikke med en gang men først når du trykker på knappen bortsett fra de 2 motstridene setningene går eg utifra det er en ganske enkel rele styring du snakker om? bruker ett impulsrele/(skrittrele?) og en impuls bryter .når en trykker på knappen så slår relet inn, trykker en en gang til stopper det og vist en skrur av strømmen vil det stoppe.. så må aktiveres med at du trykker på impulsbryteren en gang til ? Det er hva jeg mener!! Noen som vet hvordan man lager det? kretskjema? fenderstratguitarplayer: det der er jo bare en sånn powerpad-greie med helt vanlig bryter! Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 den starter på og stopper vist du trykker på knappen Det er slikt en bryter normalt er til ja. den begynner ikke med en gang men først når du trykker på knappen Noen ting som begynner FØR du trykker på knappen da? Ikke rart man blir forvirret... Men jeg skjønte nå hva du mente, men desverre har jeg ikke noe mulighet til å lage noe tegning og legge den på nett for deg... Men en slik kobling er enkel å lage. Kan jeg spørre hva du trenger noe sånt til? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 hvid du har et godt gammelt AT kabinett du kan drepe funker power knappen på disse slik hvis ikke jeg husker helt feil. Hvis ikke kan du gå på elfa og søke på "dubbeltryck". Da får du upp en del svar og de fleste er diverse brytere som fungerer som følgende; trykk en gang - kretsen lukkes (det går strøm) - trykk en gang til - kretsen brytes (går ikke noe strøm). Håper det hjelper. Trenger altså ikke noe skjema bare du finner rett bryter. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Nei, men skal han bruke rele så trenger han sikkert det. Derfor jeg lurte på hva han skulle bruke dette til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå