Jonas Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hallo Jeg lurer på hvordan en elektrisk bryter virker. sånn vanlig er jo greit, men... ja... noen som vet? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Elektrisk bryter? Tenker du på sånn bryter du f.eks har til taklampa? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 en bryter som skrur av og på en ting bare hvis bryteren får strøm. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Mener at eldre relèer fungerte med magnetiske, altså en elektromagnet som, når den før strøm flytter en liten kule elns på plass mellom to pinner, slik at det blir kontakt. Om det er slik på nyere relèer, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Jeg mener sånn som det er på noen lyn-beskyttere til stikkontakter! sånn med på-(av) bryter. en eller annen ting som åpner en krets med en puls fra den knappen. når den pulser igjen skur den seg av. Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 ett rele eller en transistor? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Jeg mener sånn som det er på noen lyn-beskyttere til stikkontakter! sånn med på-(av) bryter. en eller annen ting som åpner en krets med en puls fra den knappen. når den pulser igjen skur den seg av. Momentbrytere, sånne som det er i power-knappen på pc-en din? Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 mener u en elektronisk bryter som bare funker når den har strøm?? som f eks. en kodelås el no?? eller r jg er helt på viddene...? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 En vanlig bryter kan man skifte på sånn at når strømmen kommer på så er kretsen open, men med denne må det først komme strøm på, så kan man åpne kretsen. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 En vanlig bryter kan man skifte på sånn at når strømmen kommer på så er kretsen open, men med denne må det først komme strøm på, så kan man åpne kretsen. Har du en link til en slik en på elfa, eller bare fantaserer du om noe som egentlig ikke finnes? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Jeg vet det finnes.. blir brukt mye i sånne "lyn-beskyttere" man setter inn i stikkontakten. Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 overspenningsvern heter d.. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hva skal du forresten med en sånn en? Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 er ikke akkurat lett og skjønne hva du mener da... Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 hehehe ingen aner hva han snakker om litt morsomt Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Tipper han mener en bryter som trigger et rele, som igjen bryter et annet signal, dvs en bryter som ikke direkte bryter spenningen, men indirekte.... *?* Forstod jeg deg rett, når du sier du ønsker en bryter som ikke fungerer uten den samme spenningen du skal styre? Skjønner ikke helt hva du skal med det, men.. ??? Mulig er det, men du må formulere deg litt bedre.... Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) en bryter som skrur av og på en ting bare hvis bryteren får strøm. Skal du ha en en bryter/krets som når du trykker på en impulsbryter, så starter kretsen, og går til du trykker på knappen igjen? -- edit, forsøk på bedre forklaring: - trykk på knapp - krets starter - trykke på knapp - krets slutter å gå -- En impulsbryter er:: en bryter som når holdes inne leder men slutter å lede igjen når du slipper den. Da er det vel en vippe du er på utkikk etter, nå er jeg litt rusten på vipper o.l men jeg skal se om jeg ikke finner ut av hvilken type vippe. Vipper er egentlig en ganske enkel sak, sikkert noen her fra gk-elektro som kan fortelle deg hvilken som er den rette, evt www.google.com Edit 9: **** i vippa, impulsrele er det jeg tenker på, hvis jeg hadde forstått spørsmålet rett. Der forsvant det jærnteppet Endret 20. november 2003 av PumpAction Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 Det er hva jeg er ute etter! trengs det noe annet enn en bryter alle må jeg ha noe mer? noen som har skjema? skal egentlig ikke bruke det til noe, lurer lurer bare på hvordan de funka.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå