Gå til innhold

[Løst] Kjøp av GTX 980, hvilket kort bør jeg kjøpe?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Først og fremst, dette er oppsettet jeg har nå: 

 

MY GAMING RIG: 
GIGABYTE RADEON HD7970 OC 3GB 
INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB @ 4.4 Ghz 
CORSAIR HX650 650WH 
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) 
ASUS P8Z77-V LX2 Z77 S-1155 ATX IVY 
 
Så til spørsmålet: Hvilket av Nvidia GTX 980 bør jeg kjøpe meg? Jeg har ikke lyst til å gå over 5500 kr, og ser at det billigste blir ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB, for 5490, eller MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB.
 
Hva bør jeg velge, og er det eventuelt noen steder som selger dette billigere en komplett? 
 
*Det er litt vesentlig at jeg kan kunne overklokke om jeg vil, men ikke et must. Hadde problemer med at volt var låst på Gigabyte 7970.. 
 
Bør jeg i såfall også kjøpe ny strømforsyning? 
 
Jeg har to skjermer på 24", så oppløsningen er bare 1920x1080 foreløpig, men planen er eventuelt å kjøpe inn en ny skjerm, som kjører oppover i kvalitet, men det er ikke helt ennå. 
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX 980 til 5500kr er ikke et godt kjøp pr dags dato med tanke på pris ytelse. Da får du mye mer for pengene enten ved å legge i litt ekstra og gå for 980ti, eller å gå litt ned i pris og satse på et R9 Nano.

 

Om jeg absolutt skulle hatt 980 så ville jeg heller kikket på et med redusert pris, som denne demovaren f.eks https://www.komplett.no/product/829926/datautstyr/demovarer-billigkroken/skjermkort/msi-geforce-gtx-980-gaming-4gb-demo

Lenke til kommentar

Hvor tidskritisk er dette? Skal du gjøre noe som ditt nåværende skjermkort ikke klarer tilfredsstillende? HD7970 OC er tross alt ikke et dårlig skjermkort, og om jeg var i din situasjon med din rigg så ville jeg ventet noen måneder til neste gen. 14/16nm skjermkort slippes. 

 

Jeg vet mange sier at det ikke er noe vits å vente når det kommer til PC-utstyr ettersom at noe bedre alltid er rundt hjørnet, men nå har 9**-serien vært ute i rundt 2 år, og det er årevis siden vi har sett en merkbar krymping og fremskritt i GPU-markedet, så jeg vil si det er verdt å vente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor tidskritisk er dette? Skal du gjøre noe som ditt nåværende skjermkort ikke klarer tilfredsstillende? HD7970 OC er tross alt ikke et dårlig skjermkort, og om jeg var i din situasjon med din rigg så ville jeg ventet noen måneder til neste gen. 14/16nm skjermkort slippes. 

 

Jeg vet mange sier at det ikke er noe vits å vente når det kommer til PC-utstyr ettersom at noe bedre alltid er rundt hjørnet, men nå har 9**-serien vært ute i rundt 2 år, og det er årevis siden vi har sett en merkbar krymping og fremskritt i GPU-markedet, så jeg vil si det er verdt å vente. 

Er så enig med deg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvor tidskritisk er dette? Skal du gjøre noe som ditt nåværende skjermkort ikke klarer tilfredsstillende? HD7970 OC er tross alt ikke et dårlig skjermkort, og om jeg var i din situasjon med din rigg så ville jeg ventet noen måneder til neste gen. 14/16nm skjermkort slippes. 

 

Jeg vet mange sier at det ikke er noe vits å vente når det kommer til PC-utstyr ettersom at noe bedre alltid er rundt hjørnet, men nå har 9**-serien vært ute i rundt 2 år, og det er årevis siden vi har sett en merkbar krymping og fremskritt i GPU-markedet, så jeg vil si det er verdt å vente. 

 

Jeg kan kansellere ordren min nå, men hvor mye vil dette koste da? Vil det være samme pris (rundt 5500 kr), eller rundt 8000 kr? Dette er jævelig vesentlig. 

 

Jeg har bestemt meg for Asus. Dog skal det sies at jeg bare kjører spill i en oppløsning på 1920x1080. 

Lenke til kommentar

 

Hvor tidskritisk er dette? Skal du gjøre noe som ditt nåværende skjermkort ikke klarer tilfredsstillende? HD7970 OC er tross alt ikke et dårlig skjermkort, og om jeg var i din situasjon med din rigg så ville jeg ventet noen måneder til neste gen. 14/16nm skjermkort slippes. 

 

Jeg vet mange sier at det ikke er noe vits å vente når det kommer til PC-utstyr ettersom at noe bedre alltid er rundt hjørnet, men nå har 9**-serien vært ute i rundt 2 år, og det er årevis siden vi har sett en merkbar krymping og fremskritt i GPU-markedet, så jeg vil si det er verdt å vente. 

 

Jeg kan kansellere ordren min nå, men hvor mye vil dette koste da? Vil det være samme pris (rundt 5500 kr), eller rundt 8000 kr? Dette er jævelig vesentlig. 

 

Jeg har bestemt meg for Asus. Dog skal det sies at jeg bare kjører spill i en oppløsning på 1920x1080. 

 

Det er ingenting ang. pris som har blitt lekket/ryktet eller bekreftet hva jeg er kjent med ihvertfall. Jeg kan derimot ikke se for meg at et tilsvarende GTX 1080 kan koste mye over kr 6000 ved release. Og uansett om lanseringsprisen er noe over ditt budsjett så vil en ny generasjon skjermkort presse prisen kraftig ned på dagens generasjon, både på bruktmarkedet og fra forhandlere/nettbutikker. Det er selvfølgelig et lite sjansespill, men jeg kan ikke se for meg at du har mye å tape ved å vente i 3 måneder, så sant skjermkortet ditt ikke har tatt/er på vei til å ta kvelden. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er ingenting ang. pris som har blitt lekket/ryktet eller bekreftet hva jeg er kjent med ihvertfall. Jeg kan derimot ikke se for meg at et tilsvarende GTX 1080 kan koste mye over kr 6000 ved release. Og uansett om lanseringsprisen er noe over ditt budsjett så vil en ny generasjon skjermkort presse prisen kraftig ned på dagens generasjon, både på bruktmarkedet og fra forhandlere/nettbutikker. Det er selvfølgelig et lite sjansespill, men jeg kan ikke se for meg at du har mye å tape ved å vente i 3 måneder, så sant skjermkortet ditt ikke har tatt/er på vei til å ta kvelden. 

 

Neh, nå har jeg bestilt et nytt kort, og det holder nok for mitt bruk. :)

Lenke til kommentar

Ny generasjon vil nok ikke presse prisene ned, dagens skjermkort vil kun fases ut. Vi kan anta at GTX 1070 vil være på høyde med dagens 980, og derfor bli priset rundt 5.5k. For GTX 1080 må man nok belage seg for å betale tilsvarende pris som ved dagens 980 ti om vi forholder oss til tidligere proshistorikk fra nVidia. Nyere og mer teknisk hardware blir nok ikke billigere med det første, eneste stedet verdien på eldre hardware blir redusert er nok på bruktmarkedet fordi "tech-junkies" kvitter seg med forgjengeren til fordel for det aller nyeste og beste. Skal man ha 980 ytelse så vil nok det være tilsvarende priset med kommende Pascal. Så om GTX 980 holder til trådstarters bruk, så ser jeg ingen problemer med å kjøpe nå. Vil man opp på 980 ti nivå, eller håper på mer ytelse enn det så er nok Pascal verdt å vente for. Alt under det så vil nok kjøp av Maxwell være verdt det om man ikke ønsker å vente i all evighet.

Lenke til kommentar

burde ivertfall ha 980ti for 1440p. gta v klarere ikke kjøre på max tilogmed med oc. witcher 3 kan kjøres på max, ivertfall uten hairworks. skal en først bruke såppas mye på et skjermkort, og tenker på og kjøre høyere oppløsning. ville jeg ivertfall hadt et 980ti. og vram er jo viktigere jo høyere oppløsning man har.

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

burde ivertfall ha 980ti for 1440p. gta v klarere ikke kjøre på max tilogmed med oc. witcher 3 kan kjøres på max, ivertfall uten hairworks. skal en først bruke såppas mye på et skjermkort, og tenker på og kjøre høyere oppløsning. ville jeg ivertfall hadt et 980ti. og vram er jo viktigere jo høyere oppløsning man har.

 

Avbestilte 980 og gikk for et TI etter anbefaling fra en kollega. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

ok :) heftig kort ivertfall. og 150 mhz+ på core og 800+ på vram skal nokk være rimelig greit og få til. selv har jeg evga sitt acx 2.0 SC+ ossen kort du kjøpte?

 

Ble en MSI. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...