Pallantir Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 (endret) Jeg har en APC Smart-UPS som har stått i racken på hytta i drøyt tre år nå. Det var nye batterier på den da jeg kjpøte den, men selve greia er noen år gammel. I natt hadde den så utløst sikringen og kjørt seg tom. Den tar likevel lading, for når jeg skrur på sikringen, står den på i noen sekunder, før sikringen popper og UPS-en piper om lavt batterinivå i 5-6 sekunder til. Kan noen tenke seg hva som kan ha skjedd med den? Jeg har tatt ut det som har vært koblet til den (server, HTPC og to rutere), men sikringen går likevel. Og alt utstyret funker i andre kontakter, så det må være noe inni UPS-en. Jeg trodde ikke det var så mye som kunne gå galt der, men kanskje jeg tar feil? Og hvis batteriet er OK, er det noen vits i å vurdere å få fikset den, eller er sånt håpløst dyrt? Edit: Det er en Smart UPS SC 1500, hvis det har noe å si. Denne typen: Endret 14. mars 2016 av Pallantir Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Er det samme feil diagnose som denne ? link Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2016 Takk for svar, men nei. Det er ikke i nærheten en gang. Når jeg kobler den til, før den tar sikringen på den kursen (altså ikke sikringen i UPS-en, men selve sikringsskapet), fungerer den i noen sekunder uten annet varsel enn det vanlige om at strømmen er borte. Det er ikke ødelagt batteri-pipingen. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Kanskje du kan demontere den for å se om den har noen synelige defekte komponenter, det kan jo hende at det er noe så enkelt som bloated kondensator. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2016 Ja, det er en mulighet. Jeg ville bare spørre meg for først for å høre om det var noen som hadde et enkelt svar. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Tipper batteriet er kokt... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 16. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2016 Jeg måtte uventet dra fra hytta i går pga. noen familiegreier, så jeg skal fortsette å se på denne når jeg kommer tilbake dit om noen uker. Kanskje jeg gjenoppliver tråden da. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Jeg holder også en knapp på batteriene. Var nettopp borti to 3 år gamle UPS-er hvor batteriene var fullstendig ødelagte. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Har bare dårlig erfaring med APC. Både dyre online modeller lignende du har og hjemmemodeller. Support også dårlig. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 Sedsberg, jeg sjekker neste gang jeg kommer ned om den fortsatt tar sikringen når batteriet er tatt ut. Jeg tok det iallfall ut før jeg dro derfra, for sikkerhets skyld. Luske_Ludvig, hva har du bedre erfaring med? Den har funket 100 % fram til dette skjedde, jeg mener at jeg satte den opp høsten 2012, så det er jo drøyt tre og et halvt år. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Ikke uvanlig at ting fungerer før de ikke fungerer. Er du riktig uheldig og UPS-en er like crap som min så har batteriet "ventilert" og spruta syre inni hele UPS-en. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 Nei, jeg har som sagt tatt ut batteriet (som egentlig er fire batterier som er teipet/plastet sammen), og det var ikke noe sånt der. Og jeg er jo litt vant til at ting trøbler litt før de svikter helt, men det kan jo variere, enten det nå er elektronikk eller mekanikk. En Yamaha RD-350 har en tendens til å gi noen små tegn en måneds tid i forveien at man kommer til å få problemer. En nyere firetakter bare stopper... Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Hehe det var en moro sammenligning - samme gjelder forøvrig også for vj22 motorer. Endret 17. mars 2016 av GabrielV Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 Ouch... RG-en er morsom, men hvis det først går galt, så har det en tendens til å gå veldig galt. Suzuki har aldri fått til totakerne like godt som Yamha, men ramma er bedre. Jeg vet at det er ganske vanlig å sette en RD-350-motor i en RG-ramme. Selv har jeg for øvrig lagt på to takter til etter 20 år med totakter. Når kjører jeg Blackbird... Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Denne er til Suzuki rgv og Aprilia rs - Aprilia kjøpte motorer fra Suzuki. Suzuki fikk rg'n godt til, var vel bare en høyere literseffekt og mye xtra trim samt forgasser/dreieventil som ble endret for mye på av eiere som ikke hadde nok erfaring. Ja, 350 i rg ramme heter vel Yamagamma og det var vel Stan Stephens som laget de første. Selv så har jeg litt prosjekt på gang - fikk denne for noen uker siden, tilhører Bimota V-due. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 Det ser ut som det kan bli stilig! Selv driver jeg og sparer til neste skrittet. Hayabusa. Kanskje med MCXpress turbo etter hvert... Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Hehe ja det blir nok å flytte på seg, blir nesten litt for mye på en gang - blir småredd av turbo. Aldri eid en 4-takt motorsykkel men jeg liker de gamle nc30 og rc30, gode gamle klassikere som bare stiger i verdi. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 Ja, de første VFR-ene var ganske revolusjonerende. Og turboene har kommet langt siden starten. Jeg prøvde først turbo på motorsykkel tidlig på 80-tallet. CX-500 Turbo. Cluet var ikke å gire ned i en sving uten å tenke seg om... Man kan si at turbotrinnet ble ganske høyt på de greiene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Dette må være ny rekord i off-topic. 1 Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Hehe ja, skal moderere meg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå