Gå til innhold

UPS-en døde i løpet av natten og tok sikringen - noen ideer?

Anbefalte innlegg

Jeg har en APC Smart-UPS som har stått i racken på hytta i drøyt tre år nå. Det var nye batterier på den da jeg kjpøte den, men selve greia er noen år gammel. I natt hadde den så utløst sikringen og kjørt seg tom. Den tar likevel lading, for når jeg skrur på sikringen, står den på i noen sekunder, før sikringen popper og UPS-en piper om lavt batterinivå i 5-6 sekunder til. Kan noen tenke seg hva som kan ha skjedd med den? Jeg har tatt ut det som har vært koblet til den (server, HTPC og to rutere), men sikringen går likevel. Og alt utstyret funker i andre kontakter, så det må være noe inni UPS-en. Jeg trodde ikke det var så mye som kunne gå galt der, men kanskje jeg tar feil? Og hvis batteriet er OK, er det noen vits i å vurdere å få fikset den, eller er sånt håpløst dyrt?

Edit: Det er en Smart UPS SC 1500, hvis det har noe å si. Denne typen:

apc_smart_ups_sc_1500i_200_f.jpg

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, men nei. Det er ikke i nærheten en gang. Når jeg kobler den til, før den tar sikringen på den kursen (altså ikke sikringen i UPS-en, men selve sikringsskapet), fungerer den i noen sekunder uten annet varsel enn det vanlige om at strømmen er borte. Det er ikke ødelagt batteri-pipingen.

Lenke til kommentar

Sedsberg, jeg sjekker neste gang jeg kommer ned om den fortsatt tar sikringen når batteriet er tatt ut. Jeg tok det iallfall ut før jeg dro derfra, for sikkerhets skyld.

Luske_Ludvig, hva har du bedre erfaring med? Den har funket 100 % fram til dette skjedde, jeg mener at jeg satte den opp høsten 2012, så det er jo drøyt tre og et halvt år.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har som sagt tatt ut batteriet (som egentlig er fire batterier som er teipet/plastet sammen), og det var ikke noe sånt der. Og jeg er jo litt vant til at ting trøbler litt før de svikter helt, men det kan jo variere, enten det nå er elektronikk eller mekanikk. En Yamaha RD-350 har en tendens til å gi noen små tegn en måneds tid i forveien at man kommer til å få problemer. En nyere firetakter bare stopper...

Lenke til kommentar

Ouch... RG-en er morsom, men hvis det først går galt, så har det en tendens til å gå veldig galt. Suzuki har aldri fått til totakerne like godt som Yamha, men ramma er bedre. Jeg vet at det er ganske vanlig å sette en RD-350-motor i en RG-ramme. Selv har jeg for øvrig lagt på to takter til etter 20 år med totakter. Når kjører jeg Blackbird...

Lenke til kommentar

Denne er til Suzuki rgv og Aprilia rs   - Aprilia kjøpte motorer fra Suzuki.  Suzuki fikk rg'n godt til, var vel bare en høyere literseffekt og mye xtra trim samt forgasser/dreieventil som ble endret for mye på av eiere som ikke hadde nok erfaring.

Ja, 350 i rg ramme heter vel Yamagamma og det var vel Stan Stephens som laget de første.

Selv så har jeg litt prosjekt på gang  - fikk denne for noen uker siden, tilhører Bimota V-due.

post-142899-0-93279500-1458234578_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, de første VFR-ene var ganske revolusjonerende. Og turboene har kommet langt siden starten. Jeg prøvde først turbo på motorsykkel tidlig på 80-tallet. CX-500 Turbo. Cluet var ikke å gire ned i en sving uten å tenke seg om... Man kan si at turbotrinnet ble ganske høyt på de greiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...