Kakofoni Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Så klart vil det ha positive effekter, selv om det fremdeles er mange som må stå på busser. Dette er definitivt et tiltak som vil redusere antallet alvorlige ulykker. Det er uansett slik at rutebusser faktisk har ståplasser, og heller ikke har setebelte montert. Da er det heller ikke påkrevd. Disse bussene kjører med lavere hastighet enn langdistansebusser, og dette reduserer risikoen for alvorlige ulykker. Lurer på hvordan det er mulig å lage så mye oppstyr for noe så naturlig som kontroll for setebelter. 2 Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Jeg på ingen måte motstander av påbud om setebelter i buss, eller forelegg ved manglende bruk. Men jeg undres på hvorfor myndighetene tillater flere titalls stående passasjerer på de samme bussene?! Et reelt eksempel er buss 251/252 som i 80 km/t dundrer kollektivfeltet langs E18 fra Holmen ( i Asker) innover mot Hjortnes (i Oslo), tidvis 50 cm unna stillestående bilkø, mens 30-40 personer står ombord. De sittende må bruke belte, mens de stående er helt usikret og utgjør stor fare for seg selv og andre. Dersom passasjerenes sikkerhet er argumentet er det noe i logikken som skurrer hos meg.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Helt tåpelig. Jeg tar mye lokalbuss på en flat strekke hvor det ikke er noe stup å kjøre utfor og hastighetene er lave. Samtidig er majoriteten av bussflåten utstyrt med etterpåslengte seler som på meg sitter akkurat slik at de legger seg over halsen og gjør meg bilsyk (halveis kveles hele turen). Fordi jeg da velger å droppe belte skal noen jeg da bøtlegges. Da får jeg heller betale bota. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Men jeg undres på hvorfor myndighetene tillater flere titalls stående passasjerer på de samme bussene?!Politikk og logikk er forskjellige ting. Jeg mener forøvrig det samme som deg. Jeg håper myndigheter har en "de-facto" prosedyre som innebærer å aldri å kontrollere setebeltebruk i busser hvor ståplasser er tillatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Du klarer å koke sammen mange rare problemer, LMH1, men her overgår du deg selv, og du er totalt ute på jordet. Bilbelter redder liv, reduserer skader og er det viktigste virkemidlet vi har for å trygge trafikken. Det som slår meg, er at folk som tar på beltet i egen bil, ikke gjør det på bussen. For å minne dem på alvoret i trafikken, og at manglende beltebruk kan skade dem og andre, er det helt ok at de får et gebyr. Stående passasjerer er et annet og alvorlig problem, men det får vi løse senere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Du klarer å koke sammen mange rare problemer, LMH1, men her overgår du deg selv, og du er totalt ute på jordet. Først og fremst er ikke noen du er uenig med "ute på jordet". Bilbelter redder liv, reduserer skader og er det viktigste virkemidlet vi har for å trygge trafikken. Dette er ikke bilbelter, det er bussbelter. Bussulykker en så til de grader ikke-ting at du kan irritere deg grønn bare over å prøve å finne statistikk på det. "Drepte i trafikken - årsrapport 2015", med tall fra 2014 og 2015, inneholder ikke engang ordet "buss". Det er en så ikke-ting at dette skjer: Og når du endelig graver opp noen tall, kan du begynne å kompensere for alt som ikke er relevant for lokalbusser. Når du er ferdig tviler jeg på du sitter igjen med mange tilfeller av at belte universalt i alle busser er noe halveis i nærheten av nødvendig. Verden er full av ting som innimellom tar livet av folk, men med en så lav frekvens at det er upraktisk å gjøre noe med det. En kan ikke gå med skuddsikker vest, hjelp, voldsalarm, og gudene vet hva hele dagen fordi det er en astronomisk sjanse for at det hjelper mot noe - og det samme gjelder bussbelter når statistikken er den den er. Hvis folk vil redusere antall dødsfall, forby f.eks røyking - siste tall jeg finner i farten er fra 2007, hvor det ble anslått at 6700 dør i året som følger av røyking. Kom fanken meg ikke å si til meg at jeg skal kveles av de etterpåslengte drittbeltene i bussen hver dag fordi det hadde redda han Kåre som døde i en ulykke for ti år siden, når andre kan gå rundt og ta langsiktig selvmord uten at noen bryr seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Hvis du er på det nivået at du korrigerer meg fordi jeg sier bilbelte i stedet for bussbelte må jeg bare gi opp. Tenk heller på denne: hvor mange av de som døde i trafikken kunne ha vært reddet til et liv i rullestol dersom de hadde brukt, hm, sikkerhetsbelte? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Hvis du er på det nivået at du korrigerer meg fordi jeg sier bilbelte i stedet for bussbelte må jeg bare gi opp. Bilulykker er hyppige nok til at bilbelter har en funksjon opp mot frekvens. Bussbelter er noe helt annet. Hvis vi argumenterer om vannpistoler og du begynner å referere til dødeligheten av maskinpistoler vil jeg også korrigere deg. Tenk heller på denne: hvor mange av de som døde i trafikken kunne ha vært reddet til et liv i rullestol dersom de hadde brukt, hm, sikkerhetsbelte? Hvor mange av de som ble skutt og drept i fjor kunne vært reddet (til et liv i rullestol) om de brukte skuddsikker vest? Kunne hun som døde av angrep fra en ku i mai eller han som gjorde det samme i 2012 vært reddet (til et liv i rullestol) om vi hadde innført sikkerhetstiltak mot alle disse kuangrepene? Det er ikke noe diskusjonsspørmål om hvorvidt belter i buss før eller siden klarer å redde en eller annen person. Spørsmålet er hvor mye bry en trenger å gå til for å motvirke et problem som oppstår så sjeldent at de som er ansvarlig for det ikke gidder å lage statistikk på det - for når du først går inn med logikken at "alt som før eller siden koster liv skal motvirkes" så må du faktisk sette inn sikkerhetstiltak mot kuer, for de virker å være farligere enn lokalbusser. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 https://www.nrk.no/norge/storaksjon-mot-beltesyndere-pa-bussen-1.12236381 Er ikke mye, men er tydeligvis noen alvorlige ulykker/dødsfall i året, og betydelig mange lettere skader. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Hva er egentlig det store problemet med å ta på beltet i buss? Sånn uavhengig av både bøter og regler? Storm i vannglass etter min mening... 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Hva er egentlig det store problemet med å ta på beltet i buss? Sånn uavhengig av både bøter og regler? Jeg støtter Woffington her. Ulempen er f.eks unødvendig at man skal bli pålagt det for en kort busstur. Husk beltekrav til biler har vært siden 1990\1980. Dette med buss ble kun innført for ikke lenge siden, vet ikke EU reglene er problemet eller Anders Anundsen er grunnen til dette er tema? Heldigvis er der skjeldent kontroll på dette. Sælig for korte byturer. Dere vet vel røde busser ikke har bussbelte selv om de kjører fort på motorveien. Men grønne busser har dette, som kjører kortere. Så ser ikke argumentet enkelte skal bli pålagt bussbelte på enkelte strekninger når det ikke gjelder overralt. Tog\trikk og tbane blir vel neste på listen vil jeg tro. Da tror jeg de fleste tar egen bil istedenfor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Ulempen er f.eks unødvendig at man skal bli pålagt det for en kort busstur. Jeg vet du er glad i opprør mot det etablerte, men har det noen gang slått deg at bussen du sitter i kan like fort krasje om du bare skal en kort tur som en lang? Og sitter du med kjøreretningen flakser du like godt om hastigheten er 50km/t på en kort tur som en lang tur. Og sitter du mot kjøreretningen, vil du ha passasjeren foran deg flaksende mot deg ukontrollert? Å ta på deg setebeltet tar toppen 10 sekunder, er ikke det en grei forsikring mot langvarig skade og plager? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Så ser ikke argumentet enkelte skal bli pålagt bussbelte på enkelte strekninger når det ikke gjelder overralt. Tog\trikk og tbane blir vel neste på listen vil jeg tro. Da tror jeg de fleste tar egen bil istedenfor. Nei hvorfor redde 10 liv i en kollisjon når det uansett dør 2...Ellers tviler jeg på at veldig mange begynner å ta bil om man må bruke belte, det er overdrevent. Greia er vel at flest mulig skal bruke det der det er mulig, men at stående er lov er ett kompromiss. Det er ikke alle eller ingen, flest mulig kan fint være ett mål det også. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Nå har bilbelte på buss litt å stole på sjåføren å gjøre også, hadde vært mere nøye på bussbelte hvis man skulle reise lengere turer med buss, å ha på belte på 5 minutter tur er bortkastet tid spør du meg. Ja, og derfor gjelder påbudet om bilbelte nettopp kun på lange turer der bussen kan kjøre i 80 km/t, IKKE for bybusser. Her har du (og alle andre her) bommet fullstendig med din kritikk fordi du ikke har satt deg inn i saken. Siterer fra db.no: Etter at kampanjen ble lansert har Statens vegvesen fått en rekke spørsmål på Facebook om hva man skal gjøre på busser som ikke har belter, slik tilfellet er i mange større byer, og om forbudet gjelder hvis bussen er så full at man må stå, slik det for eksempel kan være på enkelte skolebusser. Det finnes flere ulike busstyper, og ikke alle har krav til belte. Busstyper uten krav til belte og med ståplasser, er ment for lavere hastigheter og med hyppige av- og påstigninger. Regelverket er likt i hele Europa. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. september 2016 Forfatter Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Det finnes flere ulike busstyper, og ikke alle har krav til belte. Busstyper uten krav til belte og med ståplasser, er ment for lavere hastigheter og med hyppige av- og påstigninger. Regelverket er likt i hele Europa. Slik er det ikke i oslo, finnes røde busser som kjøres på motorveien faktisk over 80 km\t i mellom lysaker\skøyen uten det er krav om bussbelte. Det burde statens veivesenet sjekke ut. Her jeg bor kjører ofte grønne bussene 50 km\t eller lavere da det er så mange stopp og kø fremdeles krav om belte. Selv ser jeg ikke meningen. Så ser fremdeles ikke hvorfor det er belte krav på de grønne bussene og ikke de røde? om de grønne tilhører bærum relgionen mens røde tilhører oslo relgionene og det er forskjellige krav? Samme er det med kontroll, man slipper å vise billetten til busssjåføren i de rød bussene men ikke til de grønne. Antar det er samme sak forskjellige regler? http://www.budstikka.no/statens-vegvesen/kollektivtransport/nyheter/vi-blaser-i-bussbelte/s/5-55-40961 Vet ikke dette vinkler feil i media men sansynligheten er større for kontroll i asker en i bærum på dette? Hvordan oslo kommer ut aner jeg ikke. Godt mulig det er mere kontroll der en bærum. Endret 23. september 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Å ikke se meningen med belte er merkelig. Å påpeke praktiske problemer som det er en del av er bra. Spesiellt i storbyer så kan det bli en del trøbbel i forhold til hensikten, som for eksempel rød buss i 80km/t som du nevner. Men men, slik går no dagan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Kutt ut tullpratet. Ta på belter der det er montert belter. Ikke bare er det tryggere, men du får også en bedre holdning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå