1Dr.E Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Shell kjører en reklamekampanje nå, med snutter av folk som spiser både skalldyr og fondue i bilen mens de kjører, selvsagt med lite hell og mye griseri som resultat. Shell mener det er bedre å ta en pølse, men er dette noe særlig innafor dette heller? Når det er fordbudt å bruke den ene hånda til å holde en telefon mot øret, så bør det være minst like ille å holde på en løkpølse med agurkmix og potetsalat mens man kjører? Shell sier riktignok ikke rett ut i reklamen at det er bedre å holde i en pølse samtidig som man kjører, og vil nok uansett henstille til at folk spiser opp før de setter seg bak rattet igjen. Men skal man følge logikken i reklamen antydes det jo at en pølse egner seg bedre å spise bak rattet. Hva sier egentlig reglene om dette?(Bortsett fra §3 i vegtrafikkloven) Lenke til kommentar
xRun Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 (endret) Reklamer spiller ofte på inntrykk og følelser, regler og sånt har mindre å si i den sammenhengen. De vil nok først og fremst at du skal kjøpe pølsen deres, så blir det opp til føreren om h*n setter tenna i den på vei mot et lyskryss og lukker øynene.i ren nytelse. (satt på spissen) Når det er sagt, så er det naturligvis slik at alt som tar oppmerksomheten bort fra veien og kjøringen bidrar til å redusere oppmerksomheten og øke reaksjonstiden i trafikken. Det er ikke noe jeg ville anbefalt, og vil forsåvidt anta at de fleste bilførere heller ikke ville gjort det. Ifølge UP i en artikkel jeg leste tidligere er det også forbudt å spise mat mens man kjører, men jeg aner ikke hvilken paragraf det var basert på. Det kan være §3, muligens. Dramatiseringer man ser i pølsereklamer er ikke underlagt veitrafikkloven, de opererer på et annet og mer fiktivt plan. Endret 14. mars 2016 av xRun Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Salige (avdøde) Ettore Bugatti bygde luksusbiler på 30-tallet uten askebeger. Ikke fordi han mente at røyking var farlig, men fordi han mente at røyking og bilkjøring ikke hørte sammen. Selvsagt har det hendt at jeg har gumlet i meg en bolle eller et rundstykke mens jeg kjørte (noe enkelt), f.eks for å få i meg en slags frokost etter forsovelse, men jeg lar alltid mobiltelefonen ringe det den lyster når jeg kjører bil, for jeg kan ringe tilbake når jeg stopper bilen et sted. 1 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Jeg spiser i bilen hver dag. Det er ikke noe generelt forbud mot det. Derimot kan det, hvis det oppstår et uhell du er skyld i, betegnes som uaktsomt eller forstyrrende. 1 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Har som regel en kaffekopp i koppholderen. Spiser jeg i bilen er det som regel når madamen sitter på slik at jeg får det i hånda og kan holde fokus på kjøringen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Når det er fordbudt å bruke den ene hånda til å holde en telefon mot øret, så bør det være minst like ille å holde på en løkpølse med agurkmix og potetsalat mens man kjører? Såvidt jeg har funnet ut er det ingen direkte forbud mot å spille fotball, spille fiolin eller spise mat mens man kjører motorsykkel, bil eller andre kjøretøy. Men det er ikke å anbefale. 1 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Vegtrafikkloven §3 er jo en fin lov som betyr alt, så om noe skjer mens du spiser pølsen din så er der vel fort den loven de bruker. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Når det er fordbudt å bruke den ene hånda til å holde en telefon mot øret, så bør det være minst like ille å holde på en løkpølse med agurkmix og potetsalat mens man kjører? Såvidt jeg har funnet ut er det ingen direkte forbud mot å spille fotball, spille fiolin eller spise mat mens man kjører motorsykkel, bil eller andre kjøretøy. Men det er ikke å anbefale. Det kan nok stemme at fiolin egner seg dårlig, men piano er veldig populært. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 De fleste klarer å spise samtidig som de kjører så lenge de har kontroll på ratt, pedaler og gir. Spising har man trent på siden man ble født og det sitter rimelig godt. Med mobiltelefon så er det ikke det at man holder telefonen inntil øret som er farlig. Det er oppmerksomheten man mister pga. konversasjonen. Med unntak av litt mer avanserte retter som taco, fondue, potetgull med dip etc. men da har man ofte ikke kontroll på ratt, pedaler og gir. Jeg vil tro de fleste klarer å spise en bolle mens de kjører. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Med mobiltelefon så er det ikke det at man holder telefonen inntil øret som er farlig. Det er oppmerksomheten man mister pga. konversasjonen. Det er vel strengt tatt omvendt? Å prate med passasjerene klarer alle, derfor fungerer også handsfree så fint. Men med en gang du løfter telefonen til øret mister du fokus... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) I tester mister folk fokus også med hands-free. Passasjerene kan tilpasse samtalen ut i fra oppmerksomhetsbehovet sjåføren har. Ved f.eks. holde kjeft, eller vente litt på svar i et tett traffikert veikryss. En person man snakker med på telefon kan ikke dette og forventer svar umiddelbart. Endret 15. mars 2016 av sedsberg 3 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Spiser ofte lunsj mens jeg kjører, ikke noe stress. Men nå er jeg verdensmester i bilkjøring også da. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Blikket opp og frem mens man kjører. Uansett. Prater man i tlf mens man kjører er man uansvarlig. Spiser man mens man kjører er man uansvarlig. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 Jeg leste en gang at telefonsamtalen krever mer oppmerksomhet enn den man har med en i passasjersetet fordi lyden skal samples, sendes i bittesmå pakker, settes sammen i andre enden og formidles gjennom en høyttaler. Dette gjør at lyden er stykket opp med ørsmå pauser mellom hvert lydsignal når man hører den gjennom telefonen, og hjernen må jobbe mer konsentrert for å få med seg det som blir sagt. Foruten dette er det uansett lettere å kommunisere med noen ved siden av seg, selv om man ikke ser dem i øynene. Små tonefallsendringer og andre verbale virkemidler formidles enklere til mottaker. Derav argumenteres det med at det er like ille å snakke med handsfree som uten. Når det kommer til mat hender det jeg spiser mens jeg kjører, men da utelukkende "sølefri" mat. Boller, doble blingser eller banan f.eks. Jeg vil anta at jeg hadde funnet på å skifte fokus bort fra veien dersom rekesalaten eller burgerdressingen hadde havna i fanget eller mellom setet og håndbrekket... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Jeg leste en gang at telefonsamtalen krever mer oppmerksomhet enn den man har med en i passasjersetet fordi lyden skal samples, sendes i bittesmå pakker, settes sammen i andre enden og formidles gjennom en høyttaler. Dette gjør at lyden er stykket opp med ørsmå pauser mellom hvert lydsignal når man hører den gjennom telefonen, og hjernen må jobbe mer konsentrert for å få med seg det som blir sagt. Det verste er nok at mange frekvenser kuttes i komprimeringen som brukes på telefon. Endret 15. mars 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Så lenge man har automatgir er det greit. Med manuell rørepinne blir det fort knot. Adaptiv CC gjøre heller ikke noe. 1-håndsbil ftw! Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 I tester mister folk fokus også med hands-free. Passasjerene kan tilpasse samtalen ut i fra oppmerksomhetsbehovet sjåføren har. Ved f.eks. holde kjeft, eller vente litt på svar i et tett traffikert veikryss. En person man snakker med på telefon kan ikke dette og forventer svar umiddelbart. Delvis uenig. Man prater ikke med advokaten sin om en alvorlig sak på handsfree i bytrafikk. Men å prate "skit" med bestekompisen blir noe helt annet... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg leste en gang at telefonsamtalen krever mer oppmerksomhet enn den man har med en i passasjersetet fordi lyden skal samples, sendes i bittesmå pakker, settes sammen i andre enden og formidles gjennom en høyttaler. Dette gjør at lyden er stykket opp med ørsmå pauser mellom hvert lydsignal når man hører den gjennom telefonen, og hjernen må jobbe mer konsentrert for å få med seg det som blir sagt. Nyquist og Shannon har sannsynligvis noe de vil ha sagt om akkurat det der. Anbefaler at du ikke tar alt du leser for god fisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå