Gå til innhold

Den blir verdens første mobiltelefon med DAB+

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

syns ikke 3000 kr er særlig billig, fleste mobiler har apper:

http://www.nrj.no/last-ned-den-nye-nrj-appen/artikkel/555855/

https://play.google.com/store/apps/details?id=no.altibox.tvoveralt

så syns egentlig mobilprodusentene bør prioritere større lagringplass og android n istedenfor.

Streaming som alternativ er diskutert i artikkelen, og har to klare bakdeler; batteriforbruk og dataforbruk.

Og jeg tviler på at å legge til en radiochip i mobilen hindrer utviklingen på andre områder.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Man kan jo bruke trådløs på steaming generielt.

Og jeg tviler på at å legge til en radiochip i mobilen hindrer utviklingen på andre områder.

Problemet er dab+ ikke er særlig oppgradering fra FM radio, fortrekker heller internetradio hvis det er mulig.

Lenke til kommentar

Man kan jo bruke trådløs på steaming generielt.

...

Problemet er dab+ ikke er særlig oppgradering fra FM radio, fortrekker heller internetradio hvis det er mulig.

Hvis/når FM-nettet slukkes så vil DAB+ være en enorm oppgradering over FM.

Hvis du foretrekker internetradio så er du heldig, så godt som alle mobiltelefoner støtter det. Denne artikkelen handler om den første mobiltelefonen som i tillegg støtter DAB+.

Kringkasting er en effektiv måte å nå ut til mange brukere på omtrent samme sted med samme innhold. Det frigjør også eter til annen kommunikasjon, heller enn å sløse den bort på duplisert innhold.

Spørsmålet er om dette er for lite, for sent. Hvis brukerne har endret vanene sine bort fra typisk "broadcast" så er det ikke sikkert at de er villige til å gå tilbake til å lytte på den samme håndfullen kanaler.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

OT, men likevel: hvis noen spør meg om noen av smarttelefonene mine (og dem har det blitt mange av) har FM radio, så klarer jeg ikke svare.

Lenke til kommentar

Nokia N8 hadde mulighet for Dab om du kjøpte eit headsett. Skjønner ikkje kvifor ingen har kjørt den ideen videre

Nokia N8 hadde ikke innebygget DAB, man måtte ha et spesiellt headset som du sier.

Det kobles til telefonen via USB, og krever en app.

Det er ikke vanskelig for en elektronikkprodusent å lage en liten DAB-radio med hodetelefon, men hvorfor må den kobles til mobilen?

For å snylte på mobilbatteriet, og muligheten til å skifte kanal i appen?

Kan like godt ha en separat DAB-radio, i stedet for en enhet som kobles til telefonen.

Å få DAB innebygget i telefonen er en bedre løsning, men da bruker man gjerne heller Spotify.

Nokia N8 hadde forresten både FM sender og mottaker.

Senderen er grei hvis du vil sende lyden til en radio uten AUX-inngang, som i bilen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ulempen med nettradio er at det er veldig forskjellig hva slags bitrate som er tilgjengelig, skulle jo tro at når radiokanalene distribuerer nettradio så har de ganske greie nettlinjer, men det er ikke mange radiokanaler som sender 320 Kb/s uheldigvis....

320kbps med en moderne codec streamet til mobiltelefonen på t-banen eller i bilen over 3G/4G/... virker omtrent like fornuftig som å legge 10kW med varmekabler for å kunne gå barføtt hele året fra trappa til postkassen.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En DAB-radio bruker vesentlig mer strøm enn en FM-radio, men man slipper i det minste å bruke av data-kvoten.

Jeg fant denne oversikten. Jeg antar at dette er bordmodeller, hvor mye av effekten går til lydforsterker, display m.m. og ikke selve radio-mottakeren. Man kan dessuten hevde at fokus på strømgjerrighet ikke er like stor i slike enheter som i en mobiltelefon. Interessant uansett.

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/206472/DRAP_Future_Energy_Report.pdf

"power consumption has been provided for a total of 299 models of digital and analogue radio receivers."

"The research indicates that overall the average in use power consumption of DAB radios compares favourably to the average energy consumption of comparable analogue radios."

"for new receivers entering the market ‘in-use DAB’ now consumes less power than ‘in-use FM’; although ‘in-use FM’ in a combined FM/DAB receiver remains higher than in an FM standalone receiver."

"While the power consumption of internet radios (internet radios included a mix of internet only, internet and FM and internet and DAB) has fallen by around two-thirds over the last three years, they perhaps unsurprisingly, consume more power than DAB and FM."

Lenke til kommentar

Streaming som alternativ er diskutert i artikkelen, og har to klare bakdeler; batteriforbruk og dataforbruk.

En DAB-radio bruker vesentlig mer strøm enn en FM-radio, men man slipper i det minste å bruke av data-kvoten.

Det er også min erfaring, vi har 6 bærbare DAB-radioer hjemme og på jobb.

De aller nyeste er bedre enn de gamle, men en gammel FM-radio varer fortsatt mye lengre på batteriene.

De minste lommemodellene (POP Nano og Sandstrøm S1PDAB13E)  er dobbelt så store som blåtann-headsettet mitt (Sony SBH52 med innebygget FM-radio), uten å vare lengre på batteriene, og med færre funksjoner og muligheter.

Lenke til kommentar

Ulempen med nettradio er at det er veldig forskjellig hva slags bitrate som er tilgjengelig, skulle jo tro at når radiokanalene distribuerer nettradio så har de ganske greie nettlinjer, men det er ikke mange radiokanaler som sender 320 Kb/s uheldigvis....

320kbps med en moderne codec streamet til mobiltelefonen på t-banen eller i bilen over 3G/4G/... virker omtrent like fornuftig som å legge 10kW med varmekabler for å kunne gå barføtt hele året fra trappa til postkassen.

-k

Men det som er hovedargumentet til de som er negativ mot DAB er jo akkurat at nettradio er så mye bedre kvalitet på, men i realiteten så er de aller fleste nettradiostrømmer på 192 Kb/s eller mindre, pluss at det er noen sekunders bufring som man slipper med DAB.

Lenke til kommentar

Men den bruker fremdeles langt mindre enn streaming. Og som antydet ellers i diskusjonen, det ekstra strømforbruket er gjerne pga display, forsterker etc. Det vil da utgjøre minimalt på en mobil som allerede styrer skjerm og forsterker selv.

Dessuten, FM har den, og streaming støtter den og. Så DAB+ er da et ekstra gode. Det eneste jeg ser mangler, r noe arbeidsminne (RAM) for å være endel mer snappy, men til under 3K så blir det å vurdere den når den er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Nokia N8 hadde mulighet for Dab om du kjøpte eit headsett. Skjønner ikkje kvifor ingen har kjørt den ideen videre

Nokia N8 hadde ikke innebygget DAB, man måtte ha et spesiellt headset som du sier.

Det er ikke vanskelig for en elektronikkprodusent å lage en liten DAB-radio med hodetelefon, men hvorfor må den kobles til mobilen?

Kan like godt ha en separat DAB-radio, i stedet for en enhet som kobles til telefonen.

Å få DAB innebygget i telefonen er en bedre løsning, men da bruker man gjerne heller Spotify.

Senderen er grei hvis du vil sende lyden til en radio uten AUX-inngang, som i bilen.

Dette kan du forsåvidt med en DVB-T/DAB donge i dag og, den som mange bruker til SDR. Du må bruke USB OTG kabel for å koble den til.

http://www.essexham.co.uk/news/realtek-sdr-pc-dongle-for-under-20-pounds.html

Det er også min erfaring, vi har 6 bærbare DAB-radioer hjemme og på jobb.

De aller nyeste er bedre enn de gamle, men en gammel FM-radio varer fortsatt mye lengre på batteriene.

De minste lommemodellene (POP Nano og Sandstrøm S1PDAB13E)  er dobbelt så store som blåtann-headsettet mitt (Sony SBH52 med innebygget FM-radio), uten å vare lengre på batteriene, og med færre funksjoner og muligheter.

Jeg skrev Streaming som alternativ, ikke FM. FM på mobil har jeg forsåvidt også prøvd den gang jeg hadde det på en Sony Ericsson, skurr og støy hver gang jeg snudde meg. Dette burde bli mye bedre med DAB.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig vil ikkje Dab fungere på lg telefonen utan headsett tilkobla. Håper eg tar feil ang det.

Har fleire Dab lommeradioer pr i dag og det fungerer flott, men vil tru all informasjonen som kan sendes ikkje kan vises på desse. Ein mobil har nok eit stort fortrinn her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...