Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Scotland : Typisk Mat og Nasjonalrett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ja, haggis er Skottlands nasjonalrett. Det spises ikke veldig ofte utenom på Burn's Night da. Er mest turister som spiser det når de er på besøk her, så man får tak i det på de fleste puber, men kjenner ingen skotter som synes det er kjempegodt. 

Ellers spises det mye fritert mat her. Landet er kjent for å være ganske usunt, så det er mindre fokus på friske råvarer enn det er i Norge. Det er veldig mye deig. Man spiser ikke kokt torsk, men fish and chips, til og med pizza friteres, og Mars bar. Nam nam. Og sausage roll og macaroni pie.. alt har en eller annen fettete deigblanding rundt seg. 
Folk er også glade i curry, som i resten av UK.
Folk er glade i brød, men spiser nesten aldri grovt brød. Det er vanskelig å få tak i bra grovbrød her. Lunsj er gjerne et fint rundtstykke med bacon i, og en pose potetgull. 

Jeg har vært ute på "landsbyga" og bestilt pizza, og da fikk jeg en battered and deep fried ferdigpizza med eddik, ketchup og pommes frites. Ew. 

Folk drikker Irn Bru og Whisky :p Altså... ikke hele tiden, men overraskende ofte. 

Havregrøt skal være typisk skotsk, men de fleste jeg kjenner synes ikke det er noe godt.

Nå er det selvfølgelig utrolig variert hva folk spsier i alle land, og det finnes folk som er utrolig sunne. Jeg kjenner flere vegetarianere, for eksempel, og folk som passer på å få i seg sunn mat, men dette er de generelle trendene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...