Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arvings ansvar for arvelaters forpliktelser

arving

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hvorvidt og i hvilken grad en arving er ansvarlig for betaling av abonnement for perioden etter arvelaters død. Min far døde i november i fjor. Jeg var enearving, det ble gjennomført privat skifte og skifteattesten er datert i januar i år. Da jeg i helgen gikk gjennom postkassen til leiligheten jeg nå har arvet, så jeg at det var flere abonnement vi hadde glemt å stanse. Det gjaldt blant annet mobiltelefon og bredbånd.

Er jeg også ansvarlig for f.eks. kostnadene ved telefonabonnement som er påløpt etter dødsfallet? Slik jeg ser det er det for sent for teleselskapet å rette krav til boet/min far. Jeg påtok meg ved skiftet ansvaret for min fars gjeld slik den var på det tidspunktet, ikke eventuelle senere påløpte krav. Ansvaret mitt som arving innebærer heller ikke at jeg er part i alle avdødes avtaler, herunder abonnement. Spørsmålet blir derfor om jeg kan be teleselskapet frafalle kravet?

I tillegg, hvis arving ikke er ansvarlig for slike kostnader, er det dato for dødsfall eller utstedelse av skifteattest som avslutter perioden arving har ansvar for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse regningene måtte jeg også betale. fram til du sier opp abonnementet ligger ansvaret på den som arver. De fleste ville ha kopi av dødsattest var min erfaring. Eneste problemet som dukket opp hos meg var Netcom pga nedbetaling og bindingstid, så det kostet meg 3000kr + 3 måneders abonnement for å bryte avtalen med dem. De fleste andre var veldig samarbeidsvillige og forståelsesfull.

Lånekassen stryker all gjeld ved dødsfall dersom det er utestående gjeld der.

Dessverre arver en alt når en først arver. Ikke bare hus og goder, men også lån og gjeld. Dersom en arver mer gjeld enn noe annet kan en fraskrive seg arven.

Tror nok du bare må ta kontakt med selskapet å høre om de kan komme med en løsning.

Har selv vært igjennom denne prosessen. Den er lang, slitsom og krevende. Men skal du ha ting gjort må du gjøre det selv (eller hyre en advokat).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er boomkostninger, og disse er boet fullt ut ansvarlig for. Har du overtatt boet til privat skifte kan du bli kvitt gjeld som påhvilte avdøde (via preklusivt proklama), men ikke gjeld som påhviler boet. Du overtar dødsboet slik det til enhver tid er, ikke slik det var på dødstidspunktet.

Du er ikke part i avtalene, men dødsboet er det, og du er ansvarlig for dødsboet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er boomkostninger, og disse er boet fullt ut ansvarlig for. Har du overtatt boet til privat skifte kan du bli kvitt gjeld som påhvilte avdøde (via preklusivt proklama), men ikke gjeld som påhviler boet. Du overtar dødsboet slik det til enhver tid er, ikke slik det var på dødstidspunktet.

Du er ikke part i avtalene, men dødsboet er det, og du er ansvarlig for dødsboet.

Min erfaring i samme situasjon er at de alle fleste seriøse bedrifter frafaller kravet ved fremvisning av dødsattest.

Netcom som en skriver her over var den eneste av mange som holdt på sitt.

Snakker nå om abonnement etc - ikke LÅN og lignende. 

Ta kontakt - send over dødsattest så ordner det meste seg helt ok!

Endret av tvv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det var klargjørende. Jeg har jo egentlig ikke noe i mot å betale regningene når det er noe jeg bør, men ville unngå å bli "lurt" ved å følge autopiloten, som tilsier at jeg ganske ukritisk betaler regninger jeg får tilsent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...