Gå til innhold

Pris på utleie av leilighet til flyktningmottak

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi tenker på å leie ut leiligheten vår på rett under 130kvadrat til et privat mottak i byen vår. De spør oss om hvor mye vi tenker. Vi vet vi kan få en del men aner ikke hvor mye vi skal sette.. 
Er det noen der ute som aner hva som kan være fair både for oss og for dem? Er ikke sikker på hvor mye de får per flyktning, men har forstått på media at det er en del.

Håper på mange svar :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke brydd meg så mye om hva det private mottaket får per flyktning, men ganske enkelt leid ut boligen til markedspris.

Men hvis vi snakker en forskjell på 10-15.000kr, som jeg hører, da er det jo vits å bry seg! Lurer på om dette stemmer!

Lenke til kommentar

Markedsprisen er jo det folk er villig til å betale. Om disse er villig til  å gi 35.000 i mnd, så tar man 35.000. Nå vet ikke jeg hvilken by eller hvor mange soverom det er snakk om, men snakker du 3 soverom i en storby, så er ikke 20.000 eller mer upris for en enhet med god standard. Jeg ville også presset markedet for mer enn man vanligvis får når man leier ut. Med utleie til flykningmottak, så mister man kontroll på hvem som faktisk bor der. 

Lenke til kommentar

Med en gjennomsnittlig døgnpris på 781 kroner per person og 150 flyktninger, kan Thon Gruppen fakturere UDI for rundt 7 millioner kroner på de to månedene kontrakten varer, skriver VG.

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2015/11/22/194883988/thon-tjener-35-ganger-mer-pa-leie-ut-til-flyktninger-enn-til-skoleelever

Disclaimer: Jeg vet ikke om det i denne summen inngår kost. Men uansett, la oss si 500 pr prs/døgn da - hvis det skal bo 4 stk i kåken din blir det 2000 i døgnet, 60.000 i mnd - dette vil vel selskapet som leier ha mest mulig av, men de burde jo kunne betale deg halvparten da synes jeg.

Lenke til kommentar

Det er også grunn til å tro at korttidskontrakter på et par måneder i bemannede boliger er bedre betalt enn langtidsutleie uten bemanning..

Jeg ville stilt krav om minst det dobbelte av normal leie, og i tillegg bedt om garantier for ekstraordinære reparasjoner som kan bli nødvendig.

Lenke til kommentar

Det mest ryddige er å ta utgangspunkt i markedsverdien, og deretter justere leigeprisen i forhold til omstendigheitene.

Dersom det er snakk om kortidsleige så blir det meir arbeid og større risiko for tomgang for deg, dette forsvarer ein høgare pris.

Tilsvarande dersom det skal bu mange personar i leiligheita, eller personar som har dårlig boevne og som dermed påfører leiligheita meir skader og slitasje enn kva som er normalt, osv.

Men kva planar har du for leiligheita etterpå? Personar som må gå via ein institusjon som UDI eller NAV for å få seg bolig er ofte personar som ikkje akkurat tar godt vare på ting. Om du får dei verste av dei verste så må du påregne ganske store kostnadar til å pusse opp etter leigeforholdet. Og sidan UDI og NAV ikkje er villige til å stille fullverdig depositum eller står ansvarlige for skadar så må du nok ta høgde for slike utgifter.

Skal du bruke leiligheita sjølv etterpå så ville eg ikkje leigd ut utan at eg sjølv fikk medbestemmelsesrett på kven som skal få bu der. Der er stor forskjell på å leige ut til ei assylsøkande famile med barn, og det å leige ut til seks urolige 20 åringar (uavhengig av nasjonalitet)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er annenhåndsinformasjon, men en bekjent fikk visstnok skriftlig garanti på at huset skulle tilbakeleveres i den stand det ble overtatt - altså at kommune/udi/flyktningfirma forpliktet seg til å rette opp alle eventuelle skader/forringelser - det var også 8 beboere, og han fikk angivelig over 40.000 i mnd.

Ærlig talt burde garanti om tilbakelevering i samme stand være en fullstendig selvfølge når man leier ut til kommune/stat fordi de selv ikke kan stille med ly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...