SineTwo Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) Nok en LCD - nok en skuffelse.Kan da ikke være så vanvittig vanskelig å få litt bedre oppløsning! F.x. bygge en boks rundt lcd elementet til Hitachi som har 0,204 mm punkt størelse - 1600x1200 - 16.1". Whoho! Pointet er, hvis du ikke liker LCD kan du la vær å poste "dritt" om det. Det er som om intel brukere skulle blande seg inn i AMD tråder og kalle CPUen for Pommes Grillmaskin. Det er pointless. Jo flere lcd skjermer, jo billigere i pris - bedre pris/ytelse Håper 2004 bringer bra og billige skjermer. Selv med 25ms er jeg fornøyd (har en hercules prophetview og en syncmaster 172t). Men for oppløsningens skyld bør man vel opp i 20" Og det blir vel ikke før om noen år. Forhåpentligvis neste år? Endret 20. november 2003 av SineTwo Lenke til kommentar
Pete Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Denne ser da grei nok ut *grin* http://www.dinside.no/php/art.php?id=95877 Lenke til kommentar
bambam Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Så utrolig slank og sexy ut! Btw. høres ut som du kan en del om LCD "oivind_dahle". Vet du hvilken skjerm Elkjøp bruker i sine kasser? Tror det er en Packard Bell, utrolig slank, rundt 1cm. Hadde vært svært taknemlig for info om denne skjermen Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Så utrolig slank og sexy ut!Btw. høres ut som du kan en del om LCD "oivind_dahle". Vet du hvilken skjerm Elkjøp bruker i sine kasser? Tror det er en Packard Bell, utrolig slank, rundt 1cm. Hadde vært svært taknemlig for info om denne skjermen I Packard Bell sine pc-pakker benyttes (selvsagt) Packard Bells sine skjermer. Spesifikasjonene på skjermen finner du her. Lenke til kommentar
bcorny Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Prøv å sjekk opp mer om responstiden hvis du har mulighet... Dersom folk hadde giddet å søke litt selv hadde dem fort finnet ut at det står 16 ms på pressemeldingen til Samsung, selv om Samsung Norden tydeligvis er uenig. Det er jo nettopp det som er saken at de sier to forskjellige ting! Er det ikke da greit at en som har kontakter i Samsung kan sjekke det opp hvis han vil?! Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 (endret) Det er jo nettopp det som er saken at de sier to forskjellige ting!Er det ikke da greit at en som har kontakter i Samsung kan sjekke det opp hvis han vil?! For min del ville jeg stolt mer på Samsung sine egne pressemeldinger enn norske kopier. Ergo har skjermen et 16 ms panel. Er jo noe av vitsen med å slippe ut en ny skjerm også.. Når det gjelder kontakter i Samsung er det bare å sende en mail hit dersom du lurer på noe om skjermer.. Endret 21. november 2003 av scirocco Lenke til kommentar
petterg Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Nok en LCD - nok en skuffelse.Kan da ikke være så vanvittig vanskelig å få litt bedre oppløsning! F.x. bygge en boks rundt lcd elementet til Hitachi som har 0,204 mm punkt størelse - 1600x1200 - 16.1". Whoho! Pointet er, hvis du ikke liker LCD kan du la vær å poste "dritt" om det. Det er som om intel brukere skulle blande seg inn i AMD tråder og kalle CPUen for Pommes Grillmaskin. Det er pointless. Jo flere lcd skjermer, jo billigere i pris - bedre pris/ytelse Jeg har ikke råd til 20", og jeg er avhengig av høy oppløsning. Derfor tvinges jeg nå til å sitte med CRT skjerm, noe som er grenseløst irriterende. Jeg tror grunnen til at skjermene i dag har relativt dårlig oppløsning er at det blir fokusert så mye på tommer og lite på oppløsning/punktstørelse. Det er en utnyttelse av at mange som handler LCD i dag bytter fra 17" CRT med 1024x768. Folk kjøper jo også STORE skjermer til masse kr med 1mm store pixler! Er jo egentlig utrolig at 19" lcd selges så mye dyrere enn 17" lcd med samme oppløsning. 19" har også tregere respons grunnet det økte arealet (og dermed kapasitansen) i lederene i lcd elementet. Større transistorer blir også tregere. Produksjonskostnadene av å lage en 19" med samme punktstørelse som en 17" (og dermed få større oppløsning) ville vært minimalt dyrere enn for dagens 19". Da ville også transistorene blitt mindre og responstiden gått opp. sindres: Skjerm basert på Hitachi elementet kunne nok vært solgt i 5-6000kr klassen. Med tanke på at den konkurerer med 20" skjermene i oppløsning er ikke det dyrt. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 Hei alle som er så påstålige!! Skjermen har enda ikke kommet i masseproduksjon og samsung vet ikke en gang selv hvilket panel de skal bruke. Så det med responstiden er de enda usikre på. Skjermen er ikke til salgs noen steder i verden, men full speck kommer når masseproduksjon starter. Jeg jobber med en ny LCD guide som tar opp dette med de ulike panelene som benyttes, og den kommer i løpet av helga. Det jeg kan si nå er: Ikke heng dere opp i ms for øyeblikket. Alt kommer ann på om de bruker TN , IPS, VA eller Super IPS paneler. Mer om dette kommer når jeg er ferdig med den. Intill det kan alle leke LCD guruer, og henvise til noe de har lest eller hørt. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Fælt så mange eksperter det er blitt på dette området... Folk vet jo tilogmed hva ting ville ha kostet hvis fabrikken skulle ha produsert noe som enda ikke er slippet ut.... Kan dere ikke bare vente å se? Flere ganger pressemeldinger ikke er heelt 100% riktige, men det er viktig for leverandøren å skape nettop slike diskusjoner som dere gjør nå... pressemelding=diskusjoner=konklusjoner=forventninger=gratis reklame. Enkelt og greit..... :-) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 hei Johnny!! Endlig dukker du opp!! Vil bare si takk for en konge tråd om din LCD skjermen din Dette var litt offtopic, men det er gøy å se de virklige guruene på lcd dukke opp i ny og ned. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Guru er jeg ikke, men takk for det... Du får komme med en test av den nye skjermen hvis du en dag får tak i et eksemplar. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 Så utrolig slank og sexy ut!Btw. høres ut som du kan en del om LCD "oivind_dahle". Vet du hvilken skjerm Elkjøp bruker i sine kasser? Tror det er en Packard Bell, utrolig slank, rundt 1cm. Hadde vært svært taknemlig for info om denne skjermen har dessverre ikke vært på elkjøp i det siste. Du kan kanskje spørre de neste gang du er der. Jeg har dessverre forbud fra dama om å stikke innom den og andre lignende butikker frem til nyttår. (jeg bruker bare penger vi ikke har da). Bruker all min fritid på den nye guiden og oppussing av ny leilighet. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Folk vet jo tilogmed hva ting ville ha kostet hvis fabrikken skulle ha produsert noe som enda ikke er slippet ut.... Ja noen har til og med sjekket deleprisen og sammenlignet med tilsvarende del fra andre produsenter..... (Har vært laget, og tilgjengelig for produsenter i ca 20 mndr) Lenke til kommentar
Fury Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Folk vet jo tilogmed hva ting ville ha kostet hvis fabrikken skulle ha produsert noe som enda ikke er slippet ut.... Ja noen har til og med sjekket deleprisen og sammenlignet med tilsvarende del fra andre produsenter..... (Har vært laget, og tilgjengelig for produsenter i ca 20 mndr) Og deleprisen på en 19" TFT-LCD med 1600x1200 oppløsning er....? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Petterg: Det ville ikke vært minimalt dyrere med en 19" med samme punktstørrelse som en 17", det vil faktisk koste endel mer. Grunnen til det er at disse platene de kutter skjermene ut av har en viss størrelse. Og når du skal kutte ut 19" skjermer i steden for 17" så sier det seg selv at man ikke får like mange skjermer ut av en plate. Platen har en fastpris, ergo skjermen blir dyrere. Plater med større punktstørrelse er billigere, og derfor klarer de å få prisen ned til det den er i dag. At majorieten av markedet kjøper 15-17" LCD gjør også at dette har hitill vært satningsområdet, og av den grunn ligger prisene på disse skjermene lavere i forhold til størrelse enn 19" LCD. Hadde alt vært så enkelt som du fremstiller det, hadde HELT sikkert en produsent gjort det.... Tenk deg reklamen, 19" LCD med 1600X1200 oppløsning til pris vidt over en 17" med 1024X768. Er nok ikke lenge til 19" med slik oppløsning blir tilgjengelig for oss vanlige dødlige, men først må de komme ned på en pris som forbrukeren er villig til å betale. Tar nok en god stund til, men jeg tror OLED kommer til å gjøre mye med skjermer i fremtiden. (pris-kvalitet). Lenke til kommentar
bambam Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Så utrolig slank og sexy ut!Btw. høres ut som du kan en del om LCD "oivind_dahle". Vet du hvilken skjerm Elkjøp bruker i sine kasser? Tror det er en Packard Bell, utrolig slank, rundt 1cm. Hadde vært svært taknemlig for info om denne skjermen I Packard Bell sine pc-pakker benyttes (selvsagt) Packard Bells sine skjermer. Spesifikasjonene på skjermen finner du her. Vell, det var ikke den jeg mente. Den jeg mener har blå ramme. Har prøvd og spørre dem, men de to (damene ) jeg har spurt der vet jo ikke bæret. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 jeg tror derimot at OLED bruker lang tid på å komme på markedet. Tror ikke vi ser de første brukbare oled 17" skjermene før tidligst 4-5 år Lenke til kommentar
petterg Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Det ville ikke vært minimalt dyrere med en 19" med samme punktstørrelse som en 17", det vil faktisk koste endel mer. Grunnen til det er at disse platene de kutter skjermene ut av har en viss størrelse. Og når du skal kutte ut 19" skjermer i steden for 17" så sier det seg selv at man ikke får like mange skjermer ut av en plate. Ikke det jeg sier. Jeg sier en 19" med 1600x1200 ville ikke koste mye mer å produsere enn en 19" med 1280x1024. Platestørelsen på dem er like store, forskjellen er bare at man må legge nettet av transistorer med den tettheten som er brukt på 17" skjermer. Da blir kostnadsforskjellen på de to 19" elementene bare størelsen på transistorene. Hvis du har vært litt borti chipdesign så vet du produksjonskostnaden er tilnærmet proporsjonal med areal, forutsatt at teknologiene som brukes har samme kostnad. Her snakker man altså om å bruke den teknologien som idag brukes på 17". Det er den teknologien som er mest utbredt (siden det har blitt produsert mange flere 17" enn 19") og den skulle derfor ikke koste mer enn den teknologien som brukes på dages 19", snarere skulle den vært billigere (kostnad/areal). Siden det blir lengere avstander med 19" enn 17" må det hele kjøres litt saktere enn dagens 17", men fordi punktstørelsen blir mindre enn dagens 19" blir også lastkapasitansen mindre, så den vil kunne kjøre fortere enn dagens 19". (Nå finnes det selvsagt trege 17" og raske 19" idag, men på et generelt grunnlag stemmer dette.) Det som da gjenstår er kontrolelektronikken. En høyere oppløsning krever litt mer å holde orden på. Elektronikken blir derfor noe dyrere enn elektronikken som brukes i dag. Men kostnaden av elektronikken utgjør bare en liten del i forhold til totalkostnaden av en skjerm. Så, konklusjon: en 19" med 1600x1200 ville ikke kostet mye mer enn en 19" med 1280x1024. Jeg kjenner ikke til noen 19" med 1600x1200 så en pris på slikt element har jeg ikke. Jeg har heller ikke sjekket for 20". Det jeg har pris på er det tidligere nevnte Hitachi elementet med 1600x1200. Det blir ikke helt riktig å sammenligne prisen på Hitachi elementet med andre elementer. Av en eller annen grunn har ikke Hitachi fått solgt mange av elementene sine. Lavt produksjonstall gir høy pris. Siden jeg ikke er en skjermprodusent får jeg også oppgitt en høyere pris enn hva et firma som kjøper stort ville fått. Det jeg har fått oppgitt er ca $600 (=kr 4100) inkludert kontroll elektronikken, reflekterende bakplate, lyskilde og en alu monteringsramme. Det burde derfor være fult mulig å lage en skjerm basert på dette elementet for rundt kr5000. Dette er den beste LCD elementet øya mine noen gang har sett på. Jeg har prøvd bl.a. Medal of Honor og photoshop på en skjerm med dette elementet (en skjerm som ikke selges!), og det eneste jeg kan klage på er at farge gjengivelsen ikke var like god som på CRT skjermer. Så, grunnene til at jeg ikke har dette elementet: 1) Hitachi Norge er ikke villige til å ta inn elementet for meg. 2) Fabrikken er ikke villige til å selge til andre en skjermprodusenter og firma som reparerer skjermer. 3) Et verksted som kan få tak i disse elementene var ikke villige til å sende internasjonalt (til Norge). (Et par andre verksted tok seg enorm fortjeneste.) 4) Å reise til dette verkstedet for å kjøpe en skjerm blir for dyrt. 5) Jeg har for tiden ikke tid til å lære meg hvordan jeg lager meg en fungerende LCD skjerm fra et LCD element. Og ennå mindre tid til faktisk å gjennomføre byggingen. Jeg tviler på at det noen gang vil komme LCD skjermer for hjemmemarkedet med 1600x1200. Innen 20" (som sansynligvis kommer til å bli den minste masseproduserte lcd skjerm med denne (eller høyere) oppløsning) har falt nok i pris vil nok en annen type skjerm (fx oled) ha tatt over. Men jeg er jo litt optimist også - Hvis jeg bare syter og klager høyt nok, så kanskje noen med makt innen bransjen faktisk hører, og ser en måte å få markesandeler på. Dermed kan det tenkes at vi får "brukbare" LCD skjermer i butikken til en overkomelig pris. -pg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå