Gå til innhold

Tykk mobil med eGPU

ili

Anbefalte innlegg

Med eGPU som bruker TB3 rett rundt hjørnet har jeg begynnt å drømme om en litt tykk mobil som kunne erstattet det meste. 

Tenkt deg lignende innmat som surface pro 4 (i7-6650U (2.2 to 3.4 GHz), 16 GB, 1024 GB), bare med mellom 5-6" skjerm istedenfor 12.3" og TB3 port.

En surface pro 4 er 8.45 mm tykk og veier 786 gram. En slik telefon kunne da blitt 2-3 cm tykk og veid rundt 500 gram. 

Ved å koble til skjerm/tastatur/mus har du en pc. Koble til eGPU har du spill-pc.

Noen som har sett noen planer om noe slikt rundt omkring? Har det kommet noe mer informasjon om Surface Phone?

Endret av ili
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser for meg at du kunne ha stekt egg på den om du skal ha en såpass kraftig professor innabords. 

Ellers en gøy tanke!

Har ikke hørt surface pro 4 har varmeproblemer, men den har visst en vifte du hører godt og større areal å fordele varmen på. Ser en del telefoner har begynt med vannkjøling også, så det er en mulighet.

Nå har jo prosessoren bare 2 cores, så blir ikke absolutt heftigste. 

Lenke til kommentar

Det er fullstendig uunngåelig at "eksekveringsenheten" eller hva man skal kalle den - altså cpu, gpu, batteri og lagring konvergerer mot én enhet som kan kjøre alt. Om du ser på hovedkortet i en Macbook og en iPhone i dag er de så godt som identiske både i størrelse og kraft. Jeg tror det tar nærmere fem enn ett år før vi er der, det som er spennende er å se hvem som kommer dit først.

Microsoft har allerede lansert, men det var nok for tidlig. Google er på vei med ChromeOS & Android og Apple er også veldig nær med iOs og OSX (som jo er samme OS i bunn, så det er null problem å kjøre begge skall på samme enhet avhengig av hva man har av input og output).

Lenke til kommentar

Ja , men det er ikke noe nytt konsept med grafikk kort eksternt.

Problemet er og har vært cross plattform kompabilitet og standardisering som må ivaretas i alle dingser for e-grensesnittet man ender opp med. I tillegg til device/driverstøtte i enheter og operativsystemer.

http://www.howtogeek.com/232144/what-is-an-egpu-and-why-should-i-want-one/

e = External

GPU

Men får håpe at det ligger noe i AMD sin tilnærming med xconnect.

Selv har jeg ikke en eneste PC/laptop/device med thunderbolt idag inkl apple device.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja , men det er ikke noe nytt konsept med grafikk kort eksternt.

Problemet er og har vært cross plattform kompabilitet og standardisering som må ivaretas i alle dingser for e-grensesnittet man ender opp med. I tillegg til device/driverstøtte i enheter og operativsystemer.

http://www.howtogeek.com/232144/what-is-an-egpu-and-why-should-i-want-one/

e = External

GPU

Men får håpe at det ligger noe i AMD sin tilnærming med xconnect.

Selv har jeg ikke en eneste PC/laptop/device med thunderbolt idag inkl apple device.

Stemmer. Men er der TB3 kommer inn. Den bygger på USB-C som nok blir svært utbredt. Spørsmålet er vel hvor mye ekstra TB3 krever i både avgifter til Intel og ekstra maskinvare. 

Lenke til kommentar

Ser for meg at du kunne ha stekt egg på den om du skal ha en såpass kraftig professor innabords. 

Ellers en gøy tanke!

Har ikke hørt surface pro 4 har varmeproblemer, men den har visst en vifte du hører godt og større areal å fordele varmen på. Ser en del telefoner har begynt med vannkjøling også, så det er en mulighet.

Nå har jo prosessoren bare 2 cores, så blir ikke absolutt heftigste. 

Surface 4 pro har adskillig større areal å fordele varme og kjølling på. Derav min tanke med å "steke egg" med relativt sterke prosessorer i en telefon.

Lenke til kommentar

Bare en tanke men er spent på om disse eksterne skjermkortene kan brukes til å booste kraften på en Stasjonær pc. Siden man kan få 3 grafikk kort eller om det bare blir smør på flesk?

Endret av Gaardon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...