Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Er innkalt til førstegangstjeneste i Luftforsvaret januar 2017, og drømmen er å bli hundefører. Men ut i fra hva jeg har hørt, er det så og si umulig å bli det. Hørt flere som har sagt at det er nesten flaks og uflaks hvem som blir det og ikke fordi det rett og slett er så mange flinke folk. 

 

Derfor lurer på om det er noen som vet hva som er lurt å si på intervjuet man må ha for å bli hundefører? Føler intervjuet blir ganske avgjørende siden det er så mange fysisk sterke kandidater. 

 

Og om noen har noe tips og triks ellers? For dette er virkelig drømmen, og jeg er villig til å gjøre en skikkelig innsats for å klare det! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg startet som HF i 2003. Det jeg kan huske så  var det viktig å gjøre en innsats allerede fra rekrutten, ta initiativ, være lagleder osv. Dette er nå hele 13 år siden, så det kan selvfølgelig være annerledes. Men det jeg tenker er at det fortsatt er viktig å ikke "blende inn" i massen, men vise at du er der. (ikke smisking med befal, tror du skjønner hva jeg mener).

 

Kan sterkt anbefale denne retningen, det var veldig lærerikt og intenst.

Lenke til kommentar

Hei! 

 

Er innkalt til førstegangstjeneste i Luftforsvaret januar 2017, og drømmen er å bli hundefører. Men ut i fra hva jeg har hørt, er det så og si umulig å bli det. Hørt flere som har sagt at det er nesten flaks og uflaks hvem som blir det og ikke fordi det rett og slett er så mange flinke folk. 

 

Derfor lurer på om det er noen som vet hva som er lurt å si på intervjuet man må ha for å bli hundefører? Føler intervjuet blir ganske avgjørende siden det er så mange fysisk sterke kandidater. 

 

Og om noen har noe tips og triks ellers? For dette er virkelig drømmen, og jeg er villig til å gjøre en skikkelig innsats for å klare det! :)

Var inne 2010/2011. Så noen kan ha forandret seg. 

 

Det er ikke umulig. Er bare mange søkere på få plasser. 

 

Vanskelig å si hva du bør si på intervjuet. Ettersom de ikke har noe fast opplegg på intervjuet. Og det ikke er de samme som holder det for hvert år. Er ofte noen fra hundetjenesten på det stedet du skal som holder intervjuet.

-Men dette pleier å gå igjen:

-Positive og negative sider (greit å være klar over de. Og finn noen som passer til det å være hundefører)

-Hvorfor akkurat du skal bli hundefører eller hvorfor du passer som hundefører. Greit å ha dette klart.

-Hva du vet om hundetjenesten. Sett deg inn i hundetjenesten i forsvaret. Hva slags hunder de har, hva de trener hundene til (patrulje og søkshunder. Er kanskje noen som er godkjent lavine), hvilke øvelser som de forskjellige skal kunne etc.

-Du kan bli bedt om å mime (være elg, ku,kylling eller brødrister etc). Dette for å vise hvor leken du er og at du ikke er redd for å gjøre tullete ting.

 

Som ExcaliBur sier så er det viktig at du viser deg frem på rekrutten. Trenger ikke å skysse befalet langt oppover. Men gjør det du blir bedt om veldig bra, ta frivillige oppgaver etc. 

Også viktig at du har gode resultater på fysiske testene. Spesielt 3000m.

Hold en positiv holdning gjennom rekrutten. Spesielt under intervjuet og under hundefører løpet.

 

Andre ting som kan telle positivt er friluft interesser, idrett etc. Men dette trenger ikke å være avgjørende.

 

Tren deg opp til å løpe 7km med 11kg sekk. 

Lenke til kommentar

 

Hei! 

 

Er innkalt til førstegangstjeneste i Luftforsvaret januar 2017, og drømmen er å bli hundefører. Men ut i fra hva jeg har hørt, er det så og si umulig å bli det. Hørt flere som har sagt at det er nesten flaks og uflaks hvem som blir det og ikke fordi det rett og slett er så mange flinke folk. 

 

Derfor lurer på om det er noen som vet hva som er lurt å si på intervjuet man må ha for å bli hundefører? Føler intervjuet blir ganske avgjørende siden det er så mange fysisk sterke kandidater. 

 

Og om noen har noe tips og triks ellers? For dette er virkelig drømmen, og jeg er villig til å gjøre en skikkelig innsats for å klare det! :)

Var inne 2010/2011. Så noen kan ha forandret seg. 

 

Det er ikke umulig. Er bare mange søkere på få plasser. 

 

Vanskelig å si hva du bør si på intervjuet. Ettersom de ikke har noe fast opplegg på intervjuet. Og det ikke er de samme som holder det for hvert år. Er ofte noen fra hundetjenesten på det stedet du skal som holder intervjuet.

-Men dette pleier å gå igjen:

-Positive og negative sider (greit å være klar over de. Og finn noen som passer til det å være hundefører)

-Hvorfor akkurat du skal bli hundefører eller hvorfor du passer som hundefører. Greit å ha dette klart.

-Hva du vet om hundetjenesten. Sett deg inn i hundetjenesten i forsvaret. Hva slags hunder de har, hva de trener hundene til (patrulje og søkshunder. Er kanskje noen som er godkjent lavine), hvilke øvelser som de forskjellige skal kunne etc.

-Du kan bli bedt om å mime (være elg, ku,kylling eller brødrister etc). Dette for å vise hvor leken du er og at du ikke er redd for å gjøre tullete ting.

 

Som ExcaliBur sier så er det viktig at du viser deg frem på rekrutten. Trenger ikke å skysse befalet langt oppover. Men gjør det du blir bedt om veldig bra, ta frivillige oppgaver etc. 

Også viktig at du har gode resultater på fysiske testene. Spesielt 3000m.

Hold en positiv holdning gjennom rekrutten. Spesielt under intervjuet og under hundefører løpet.

 

Andre ting som kan telle positivt er friluft interesser, idrett etc. Men dette trenger ikke å være avgjørende.

 

Tren deg opp til å løpe 7km med 11kg sekk. 

 

 

Takk for svar!

 

Vet du ca. hvor mange plasser det er per inntak (er inntak to ganger i året)? Er det snakk om 5 eller 50 liksom?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Vet du ca. hvor mange plasser det er per inntak (er inntak to ganger i året)? Er det snakk om 5 eller 50 liksom?

 

 

Ja, det er inntak to ganger i året. Januar og Juli. De som er i Januar kommer til Bodø mener jeg, mens de i Juli havner på Ørland.

 

Det avhenger litt. Når jeg var inn så tok de inn 9 hundførere (av de så var det 5 som ble hundefører til slutt) og 3-4 hunderøktere (hunderøktere kan være både fra luft og sjø). Mens når jeg var i Bodø på vaktovertagelse, så hadde de tatt inn rundt 12 stk mener jeg.

Så jeg vil tippe at de tar inn et antall mellom 8-15 hundeførere for hvert opptak som blir sendt til hundeskolen for opplæring.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...