Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Personlighetsforstyrrelse og angst, hjelp/spørsmål...

Miriamree

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 28 år, har slitt med angst + midlertidige depresjoner i 15 år. 

Ble for 1 år diagnosert med personlighetsforstyrrelsene, Engstelig unvikende personlighetsforstyrrelse med delvis anvhenging personlighetsforstyrrelse. 

Så jeg har en lang rekke diagnoser og skal søke ung ufør siden jeg aldri har jobbet eller hatt mulighet til det. 

Og de neste stedene jeg noen gang har følt meg bedre, er når jeg enten er innlagt på sykehus. Eller når jeg bor perioder i varmere strøk.

Er det noen som har erfaring med dette? eller har noe likehet. Jeg er så lei av å ikke klare å komme meg igjennom dager på en god måte uten smerter mens jeg er hjemme. Men igjennom 15 år har dette aldri fungert. Legen vet ikke hva han skal gjøre, psykologen vet ikke hva hun skal gjøre. Så jeg lider meg igjennom hver dag på AAP akkurat nå uten mulighet til å gjøre noe bra for meg selv, for jeg har ikke råd til annet en såvidt å klare meg med mat. 

Engestelig unvikende

Avhengig personlighetsforstyrrese

Agorafobi

generalisert angst

panikk lidelse 

sosial fobi 

og div andre.... 

Om noen vet noe, medisiner, behandling eller noe :) 

Så hadde jeg satt kjempe pris på å få prate med noen. 

mvh Miriam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du prøvd av behandling så langt, og hva har virket/virket ikke? Og hvorfor har virkningen blitt som den har blitt - etter ditt syn?

Jeg har gått 7 år til psykolog + legebehandling med medisiner noe lenger. 

Har prøvd det meste av SSRI eller hva det heter. Alle de forsjellige kategoriene. Men det gjør bare tilværelsen enda verre. Har vert innlagt på sykehus noen ganger. Å da er det bedre mens jeg er der. Men med en gang jeg kommer ut igjen så blir det like galt. 

Har hatt perioder borte fra her jeg bor, da helst til utlandet sammen med noen. Å da går det også litt bedre, å er lettere å komme seg igjennom dagene. 

Igjennom 7 år hos psykolog så går man vell igjennom det vanlige med eksponering osv. Skal prøve gruppepoliklinikk fra høsten av å se om det har noe virkning. 

Men til nå er det bare å bli skjermet ved innleggelse eller å dra langt bort å bo på et sted jeg føler meg trygg som hjelper meg. 

Var det nok info :) eller trenger du mer :D 

Lenke til kommentar

Du har i grunnen hatt liten eller negativ effekt av behandling, men har hatt det noe bedre når du har vært innlagt og skjermet. Det rimer med diagnosene dine.

Det som er i vinden nå er Mentaliseringsorientert terapi.

Dialektisk adferdsterapi har også en viss effekt ved personlighetsforstyrrelser.

Håper du har utbytte av gruppepoliklinikken, der får du i alle fall øvd deg på å ikke være så unnvikende.

Lenke til kommentar

Du har i grunnen hatt liten eller negativ effekt av behandling, men har hatt det noe bedre når du har vært innlagt og skjermet. Det rimer med diagnosene dine.

Det som er i vinden nå er Mentaliseringsorientert terapi.

Dialektisk adferdsterapi har også en viss effekt ved personlighetsforstyrrelser.

Håper du har utbytte av gruppepoliklinikken, der får du i alle fall øvd deg på å ikke være så unnvikende.

Tusen takk, kan lese om de tingene der. Gruppepoliklikken her i stavanger området er jo så lang kø på. At jeg må vente helt til i høst. 

Å jeg som bare sitter inne for meg selv hele døynet å nesten aldri gjør noe. Så virker sånt jeg må vente på veldig langt unna. 

Har tenkt mye på å flytte ned til venninna mi litt i Spania for å se om kanskje jeg kan øve meg litt der med hjelp fra henne. Men det er vanskelig med trydgeordninger i norge. Så vi får se. 

Synes det er veldig vanskelig hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...