splashjlr Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Skal bytte ut gammel og utslitt dimmer med ny i stua. Tar ut sikring (sjekker nøye at det er riktig sikring som er tatt ut) (gammel type sikringsskap)Så demonterer jeg gammel bryter og begynner å sette på ny. Først setter jeg på ledningen som går fra dimmer til lys. Så begynner jeg med den som setter strøm på dimmeren. Da får jeg en "karamell" i hånda som holder godset til bryteren. Hva kan feilen være? Elektriske forslag, please ikke lovmessige Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Jeg foreslår å få en elektriker til å se på dette Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 (endret) Tok du ut en, eller to skrusikringer? Spar deg selv problemene. Skaff profesjonell hjelp. Elektrikere vet hva de driver med, så det kan lønne seg å ikke rote det til selv. Endret 13. mars 2016 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
splashjlr Skrevet 13. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2016 OK, jeg tar hintet, skal skaffe elektriker. Men, ja, jeg tok bare ut én sikring. Kan det være derfor, eller har jeg overledning i huset? Feil med jord? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Du må ta ut begge. Kan ikke forklare hvorfor men du risikerer strøm ved å koble ut den ene av to sikringer på en kurs. Muligens pga. jording? Lenke til kommentar
splashjlr Skrevet 13. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2016 Du må ta ut begge. Kan ikke forklare hvorfor men du risikerer strøm ved å koble ut den ene av to sikringer på en kurs. Muligens pga. jording? Takk for svar Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Herlig når folk utsetter seg for livsfare uten å forstå hva de driver med, men tar det som en selvfølge at du tok deg en tur på akuttmottaket for full sjekk etter å ha fått strøm i deg for dette er potensielt dødelig og kan også skape helseproblemer for deg senere. Det skal nesten ingenting til for å forstyrre styringa av hjertet. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 (endret) Skal bytte ut gammel og utslitt dimmer med ny i stua. Tar ut sikring (sjekker nøye at det er riktig sikring som er tatt ut) (gammel type sikringsskap) Så demonterer jeg gammel bryter og begynner å sette på ny. Først setter jeg på ledningen som går fra dimmer til lys. Så begynner jeg med den som setter strøm på dimmeren. Da får jeg en "karamell" i hånda som holder godset til bryteren. Hva kan feilen være? Elektriske forslag, please ikke lovmessige Den uthevede skriften her, er en av de vanligste årsakene til at elektriske anlegg er en av norges største brannårsaker i hus og hjem. Har du et eldre elektrisk anlegg, så er som regel både bokser og rør av stål, og leder jordfeil meget godt, og om du ikke har skrudd ut begge sikringene så kan du likevel ha full spenning i den boksen du skal bytte ut dimmeren. Så støtter absolutt forslagene om bruk av en elektrikker til dette. Ikke bare blir det lovlig utført, men da kan du også få kontrollert anlegget ditt slik at du kan få enten avkreftet/bekreftet om du har en (farlig) jordfeil i det elektriske anlegget ditt. EDIT: Strømgjennomgang kan være direkte livsfarlig som Perpyro skriver, les litt i denne her, http://www.energinorge.no/getfile.php/FILER/TEMAER/ARBEIDSLIV/HMS/Stromulykker%20Brosjyre%20Stami.pdf Endret 13. mars 2016 av fotonisse Lenke til kommentar
splashjlr Skrevet 13. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2016 Jeg har fått 220v rett i hånda en gang, men dette var mer bare kiling og ubehag i armen. Tror ikke det var full spenning. Det var derfor jeg tenkte "feil på anlegget" heller enn "en idiot mekker selv". Skal investere i nytt sikringsskap i vår. Kjenner til viktigheten av det. Når det er sagt: har montert mange brytere, og fått dem godkjent, så helt på tur er jeg ikke. Kom bare ikke på at begge sikringene måtte ut. Ser også at dette er "litt i gråsona" når det gjelder loven og evnt. forsikringsoppgjør. Det selges jo brytere over disk, og veldig mange gjør dette selv. Problemet er når jobben blir gjort feil eller slurvete, (eller når man ikke stenger av strømmen, som i mitt tilfelle) så ja, jeg tar ydmykt i mot pepper, men noen tur på legevakta blir det ikke (denne gangen) Ha en fortsatt god søndag Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 De som selger slike varer over disk skal egentlig si ifra til kjøper at det er kun elektrikere som får montere. Du har jo lov til å eie en lastebil selv om du ikke har godkjent førerkort for det. Men du vet jo at du ikke skal kjøre den. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Når det er sagt: har montert mange brytere, og fått dem godkjent, så helt på tur er jeg ikke. Kom bare ikke på at begge sikringene måtte ut. Ganske utrolig at du glemte sikringene, da. Men du husker det nok til neste gang, for det er ingen grunn til å leie elektriker for enkle småting. Ikke hør på "fagfolk", de ber for sin syke mor og vil ha det til at alt er vanskeligere og farligere enn det i realiteten er. Og så ulovlig, da! Ja, visse ting kan være på grensa, omtrent som å holde 60 i 50-sona. Og det har vi jo aldri gjort? Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Poenget er at du kan gjøre litt research før du begynner å skru, og dermed skjønne at du må ta ut begge sikringene, eller kanskje kjøpe et multimeter til et par hundrelapper, så slipper du disse karamellene og forumtrådene. Men som denne tråden viser, og flerfoldige andre, folk skjønner ikke seg på elektrisitet. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Ikke hør på "fagfolk", de ber for sin syke mor og vil ha det til at alt er vanskeligere og farligere enn det i realiteten er. Og så ulovlig, da! Ja, visse ting kan være på grensa, omtrent som å holde 60 i 50-sona. Og det har vi jo aldri gjort? Hvem som ber for sin syke mor kan sikkert diskuteres, jeg jobber ikke som elektrikker (Gr. L) så jeg har ingenting å tjene på dette. Kan ikke bemerke noe annet enn at det både er ulovlig og at det utgjør en stor sikkerhetsfare at slike ting blir utført av ufaglærte. Noe er selvfølgelig værre enn noe annet, men det er omtrent ingenting som er lov å gjøre i egen bolig uten det rette sertifikatet og at en installatør står bak. Det er så mange skjemaer som skal fylles ut i dag, så en kan ikke gjøre hva en ønsker i eget hus. Jeg har selv Gr. A, og kunne tidligere gjøre litt forskjellige ting hjemme i egen bolig på det elektriske anlegget, men i dag så får jeg ikke lov til å legge opp en kontakt engang på egen hånd og at noen kan stå bak det jeg har utført. At enkelte ting virker tilsynelatende både enkelt og ufarlig å utføre selv, gjør det ikke lovlig av den grunn. Om det blir en brann av det, så står en også i fare for å få en avkortning i erstatningen og i enkelte tilfeller så ender en kanskje uten erstatning i det hele tatt, og da blir det jammen ikke billig å skulle spare noen kroner til en elektriker etter min mening. At det er feilbruk og/eller feil på det elektriske anlegget er den største årsaken til husbranner i Norge forstår jeg veldig godt, for så mange sjanser som visse personer tar med tanke på både feilbruk og ‹‹kreative›› løsninger på sine elektrisk anlegg så er det nesten merkelig at det ikke brenner mer....... http://e24.no/privat/eiendom/sjekk-hva-som-oftest-foraarsaker-boligbranner/22752162 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Jeg har fått 220v rett i hånda en gang, men dette var mer bare kiling og ubehag i armen. Tror ikke det var full spenning. Det var derfor jeg tenkte "feil på anlegget" heller enn "en idiot mekker selv". Skal investere i nytt sikringsskap i vår. Kjenner til viktigheten av det. Når det er sagt: har montert mange brytere, og fått dem godkjent, så helt på tur er jeg ikke. Kom bare ikke på at begge sikringene måtte ut. Ser også at dette er "litt i gråsona" når det gjelder loven og evnt. forsikringsoppgjør. Det selges jo brytere over disk, og veldig mange gjør dette selv. Problemet er når jobben blir gjort feil eller slurvete, (eller når man ikke stenger av strømmen, som i mitt tilfelle) så ja, jeg tar ydmykt i mot pepper, men noen tur på legevakta blir det ikke (denne gangen) Ha en fortsatt god søndag At man har 230V i stikkontakta betyr ikke at det er det man får ved støt, kommer an på nettsystem og hva strømmen går fra og til. I ditt tilfelle så ble du forbindelse til jord og mest sannsynlig har du "bare" fått rundt 130V. Det å gjøre jobben feil er faktisk ikke så stort problem. Kobler man feil så oppdager man det i form av at noe ikke virker eller at det smeller litt når du setter på strømmen igjen. Slurv derimot kan føre til løse koblinger som over tid (avhengig av belastning) blir verre med varmgang og potensielt brann. Det du har gjort er ikke i gråsona juridisk sett. Du har utført arbeider på den faste installasjonen uten kvalifikasjoner for dette og er per definisjon en lovbryter. Ikke at jeg skal komme med en skjennepreken da det finnes mange ting som de fleste kunne ordna selv, men nå er jo regelverket slik. Det er bra at du vil fornye sikringsskapet, det er det beste enkeltgrepet å ta i forhold til sikkerheten på anlegget. Sørg for å ta det med seriøse aktører så du får alt av papirer du skal ha. Jeg tror du kan få redusert forsikringspremie dersom du kan vise til nytt sikringsskap, men det må du nesten ringe og høre om selv. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Når det er sagt: har montert mange brytere, og fått dem godkjent, så helt på tur er jeg ikke. Kom bare ikke på at begge sikringene måtte ut. Ganske utrolig at du glemte sikringene, da. Men du husker det nok til neste gang, for det er ingen grunn til å leie elektriker for enkle småting.Ikke hør på "fagfolk", de ber for sin syke mor og vil ha det til at alt er vanskeligere og farligere enn det i realiteten er. Og så ulovlig, da! Ja, visse ting kan være på grensa, omtrent som å holde 60 i 50-sona. Og det har vi jo aldri gjort? Joda, kjørte i 86 i 60-sona jeg. Men jeg mener da ikke at det var i min rett å gjøre. Det var dumskap fra min side, noe jeg betalte 8000 kr og 3 måneder uten lappen for. Selv om veien var bar og strak som ei snor og ikke en annen bil i syne (bortsett fra onkel politi som venta på busstoppen såklart). Var det helt mulig og trygt å holde den farten jeg gjorde? Ja, i mine øyne. Ser jeg på det som et justismord? Nei. Vil jeg anbefale og oppfordre andre til det samme? Nei. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå