steinjarle Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Forskere har klart å lage biodrivstoff fra røyken som kommer ut av kraftverk Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Det høres ut som språkforvirring, man klarer altså å konvertere fossil-CO2 til biologisk-CO2, men CO2 er nå en gang CO2 og denne CO2 stammer opprinnelig fra fossile kilder. Man trenger en språkvasking. Lenke til kommentar
Henning Nielsen Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Fantastisk. Nå viser man altså et bilde av RØYK, og kaller det RØYK. Det man vanligvis ser i norsk presse, er tilsvarende bilder som ledsager et skrekk-opplag om global oppvarming, der leserne forledes til å tro at det er co2 som stiger opp fra pipene. Bra, TU! Lenke til kommentar
likferd Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Fantastisk. Nå viser man altså et bilde av RØYK, og kaller det RØYK. Det man vanligvis ser i norsk presse, er tilsvarende bilder som ledsager et skrekk-opplag om global oppvarming, der leserne forledes til å tro at det er co2 som stiger opp fra pipene. Bra, TU! To av pipene er røyk i hvert fall. Fire av de er kjøletårn som slipper ut vanndamp. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Umulig å se om noen av de sju pipene slipper ut røyk eller CO2, men seks av de slipper i hvert fall ut vanndamp. 2 Lenke til kommentar
Noa58 Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Kunne tenkt meg mer info som for eksempel noen reaksjonsligninger samt en energibalanse. Syntesegass er vel CO og H2. Uklart i artikkelen. Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Avgassene fra fossile kraftverk og stålverk er stort sett CO2 og vanndamp i tillegg til nitrogen, og fint lite hydrogen. Om disse forbrenningsproduktene fores inn i en reaktor og ut kommer flytende, energirikt drivstoff, så må enten energi tilføres, gjerne i form av "mat" til mikrobene, eller så er perpetum mobile oppfunnet. 2 Lenke til kommentar
Henning Nielsen Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Fantastisk. Nå viser man altså et bilde av RØYK, og kaller det RØYK. Det man vanligvis ser i norsk presse, er tilsvarende bilder som ledsager et skrekk-opplag om global oppvarming, der leserne forledes til å tro at det er co2 som stiger opp fra pipene. Bra, TU! To av pipene er røyk i hvert fall. Fire av de er kjøletårn som slipper ut vanndamp. Ja, teksten er litt uklar, de skriver "røykgassene" fra bl.a. kraftverk, så jeg regner med at de også mener vanndampen fra de viste kjøletårnene. Lenke til kommentar
Ivar Loe Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Utslippet fra et thermisk kraftverk inneholder vanndamp og CO2. All energi fra drivstoffet er tatt ut, og kan ikke gjenskapes til ny energiform uten tilførsel av ny energi, må vite. Syntesegass (blanding av H2 og CO) er noe helt annet, og har i siste århundre vært benyttet til å framstille de fleste kjemiske forbindelser, inkl flytende drivstoff både via katalyse og mikro-organismer. Avgass fra et stålverk inneholder CO som inngår i syntesegass, eller kan brennes for å framskaffe varme, alt etter behov. Hvorfor flytende drivstoff er så mye bedre enn f- eks el-kraft er neppe noen universell sannhet. Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Når du stiller spørsmål om "hvorfor flytende drivstoff er så mye bedre enn f- eks el-kraft", så er det et overraskende spørsmål fra en som tilsynelatende skjønner dette med energi, fordi svaret er så innlysende. Flytende drivstoff og elkraft er to former for energi som har vidt forskjellige anvendelser - den ene kan ikke erstatte den andre. Flytende drivstoff driver våre transportsystemer, og brukes ikke til produksjon av elkraft, mens elkraft fordeles i kraftnettet og kan ikke drive våre fly, skip eller tungt anleggs- og transportutstyr. Dette skjønner du godt. Likevel er det viktig å understreke forskjellen i energiform og bruk fordi kunnskapsløse mennesker som omtaler "det grønne skiftet" syntes å mene at bygger vi nok vindmøller så vil vår petroleumsnæring bli overflødig. Det er jo en farlig og alvorlig logisk glipp. Lenke til kommentar
Ivar Loe Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Hei Proton 1. Det er ikke jeg som mener dette, men "eksperten" som TU siterte. Alt til sitt bruk. Ikke så greit med el-kraft i fly, heller ikke flytende drivstoff til din PC, i hvert fall foreløpig. 1 liter drivstoff --> elkraft+H2O+CO2: 10kWh elkraft teoretisk, 4-6 kWh avhengig av kraftverktype (PC og CC gass respektivt) 12-20 kWh elkraft er nødvendig for å gjenskape en liter flytende drivstoff fra H2O og CO2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå