bigggan Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 (endret) Hei Vi skal nå legge parket og jeg lurte på hvor det er best å begynne, siden etter å ha lest diverse guider så er det litt motsigende beskjeder på gang i artikklene. 1. Parkett skal legges med sollyset. 2. Men hvis skal legges med rommets lengderetning, og hvis vi skal gjøre det trenger vi liste mellom stue og gang eller skal vi bare sage til små biter bortover gangen som er ca 1,5 meter bred? 3. Røde strekene er dørlister som står noen mm over gulvet etter vi har fjernet teppet, hvordan skal vi gjøre det her? I artikkelen står det at vi skal sage det til? hvordan gjør vi det? Endret 13. mars 2016 av bigggan Lenke til kommentar
Oter Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 les bruksanvisningen først,der står det div info som er viktig. fabrikatene har forskjellige anbefalinger på både lengde og bredde på legging av gulv, sjekk også hvor rett underlaget der parketten skal legges også,er ikke mye som skal til før det ikke blir bra. dette er pergo sine anbefalinger: Hele undergulvet må sjekkes grundig for eventuelle ujevnheter. Bruk en 1 m rettholt til å forvisse deg om at det ikke forekommer ujevnheter på mer enn 2 mm. Forviss deg også om at det ikke stikker opp noen “topper” på mer enn 1,2 mm innenfor en radius på 250 mm. Puss eller slip ned topper, og bruk avrettingsmasse til å oppnå riktig flathet. La denne herde og tørke før du legger gulvet. Få råd og tips av forhandleren. ellers så står det meste her: http://www.pergo.no/nb-no/parkett/legge-parkett Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 13. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2016 Vi får ikke gulvet før på tirsdag. På det gamle gulvet vårt er det en brun masse oppå betongen og over der igjen lå den gule teppelimen vi hadde fra før av. Vi har klart å få det ganske tynt nå jeg har sjekket med en rettholt for ujevnheter og det ser ganske bra ut for det meste. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 det ser ganske bra ut for det meste. hva vil dette si?underlaget må være bra,ellers så må det rettes opp Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 (endret) 1. Parkett skal legges med sollyset. 2. Men hvis skal legges med rommets lengderetning, og hvis vi skal gjøre det trenger vi liste mellom stue og gang eller skal vi bare sage til små biter bortover gangen som er ca 1,5 meter bred? 3. Røde strekene er dørlister som står noen mm over gulvet etter vi har fjernet teppet, hvordan skal vi gjøre det her? I artikkelen står det at vi skal sage det til? hvordan gjør vi det? 1: Dette er ikke alltid entydig, stuer kan ofte ha vinduer på mer enn en vegg, og da kommer lyset fra mer enn en retning gjennom døgnet. Du har ikke tegnet inn hvor vinduene er. Du kan også legge parkett etter formen på rommet: Vil du at stue skal virke bredere legger du den på tvers av lengderetningen, legger du langs med lengderetningen, virker den lengre. Hvor har du vinduer, i hvilken retning har du tenkt å legge parketten? 2: Parkett som legges flytende skal kunne utvide seg og krympe litt med årstid, eller variasjoner i temperatur og luftfuktighet. Hvis å legge sammenhengende i stue og gang gir en total lengde på åtte meter eller mer (sjekk anbefalinger fra produsenten for maks lengde du kan legge sammenhengende) så kan det være lurt å legge en ekspansjonsfuge i overgangen mellom stue og gang for at parketten lettere skal kunne bevege seg uten å krølle seg. Fugen dekkes ofte med en egnet metall-list. Om du legger parketten i lengderetningen av stua, kan det se OK ut å fortsette på tvers av gangen. Hvor lange er parkettbordene dine? Hvis de er lenger enn 1,5 m, kan du lett kappe dem til den lengden og legge på tvers av gangen, men det gir endel svinn. Det er vanlig å bruke det man kapper av et bord på starten av neste rad - slik får man forskjøvet hvor skjøten kommer på hver rad, men produsentene anbefaler gjerne at man ikke bruker for korte biter, kapp på 30 cm eller kortere kastes. 3: Vanskelig å forstå helt rett uten bilder, og vanskelig å forklare uten video. Men du trenger sag, metermål og blyant. Papir til å klippe til maler på vanskelige steder er lurt, så kan du prøve deg fram i papir i stedet for å kappe feil i dyr parkett. Ellers skal flytende gulv aldri touche veggen og dørlister, men avsluttes 8-10 mm fra veggen. Siste finishen lager man ved å montere nye lister. Enten river man gamle gulvlister før man legger parketten, eller man setter på nye feielister eller en kvartstaff utenpå de gamle for å dekke glipen mellom parkett og vegg. Ved dører kan man også bytte listene som går opp og ned langs døra, men ofte holder det å sage av noen mm og smette parketten under, hvis man har rette håndlaget og har egnet sag. Lykke til! Å legge parkett er litt gøy, og litt utfordrende. Jeg var veldig stolt første gang jeg hadde gjort det, og fått det til, selv om jeg så enkelte småfeil jeg ville gjort annerledes neste gang, og fikk litt knirk et sted pga at underlaget var litt for ujevnt. Endret 14. mars 2016 av Svinks Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 14. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2016 (endret) Takk for gode tips Jeg har bare grovsjekket gulvet til nå fodi det er litt mye ting enda inne. Men så ut som det meste var innenfor 2 mm grensen. Var en plass jeg tror jeg kansje må fylle med sparkel. Det er et lite vindu tvers imot gangen (øst) i stuen og ett stort vindu som dekker hele veggen der jeg merket sør Endret 14. mars 2016 av bigggan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå