Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tics?

Fyrstikkeske

Anbefalte innlegg

Føler jeg har et problem med at jeg hele tiden skjærer grimaser ovenfor mennesker. Enten om jeg har samtaler med dem eller møter noen etter gata. Forsøker å være nøytral i ansiktet, men det er noe som trenger seg frem. Noen ganger blir ansiktsmuskelaturen veldig sliten og det er ømt. Er dette tics? Hvilke diagnoser kan dette være forbundet med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan bl.a. komme av Tourette, men det er jo ikke dermed sagt at det er det du ‹‹lider›› av.

Det står litt mer utfyllende om Tourette her,

http://touretteforeningen.no/index.php?id=1270

Jeg vet jo hva det er, men det har jeg nok ikke. Det er ikke "tics" som andre kan merke / se. Det er bare slik at jeg får "feil" kroppsspråk, f.eks. upassende reaksjoner. Jeg klarer heller ikke være naturlig i en samtale, det blir bare å holde "resting bitch face" for å ikke ha uønsket kroppsspråk / ansiktsutrykk. Det er et stort problem dette her, og henger nok sammen med det som feiler meg psykisk - men jeg har ingen jeg kan undersøke dette med, siden de har gitt meg opp.

Det er et stort problem fordi sosial omgang blir fucked up.

EDIT:

Det er merkbart for andre hvis jeg ikke anstrenger meg for å være nøytral, men det er ikke slike "unaturlige" tics som ved tourettes, men det blir noe feil med hva jeg kommuniserer, siden jeg er så anstrengt.

Endret av Fyrstikkeske
Lenke til kommentar

Av og til tenker jeg at det kunne være positivt med et slags rusmiddel som fikk meg til å slippe alle hemninger. Problemet med det er at jeg har veldig sterke og svingende følelser, som soleklart er best å stagges - men det gir meg denne utrykksløse tilstanden her.

Leste noe om bruk av psykedelika i samtaleterapi. Kanskje jeg kunne gitt utrykk for følelser på en ekte måte, og modnet på det. Men det er jo ingen terapiform per i dag.

Lenke til kommentar

Hvis du mener diagnosen din ikke stemmer, bør du vel ta det opp? Som behandler ville i alle fall jeg ønsket å vite hvorfor klienten mener jeg tar feil. Sjansen er stor for at du sitter på informasjon om deg selv som behandleren ikke kjenner til. :)

Jeg har ingen jeg kan ta det opp med, uansett har jeg gjort det tidligere. Bryr meg ikke... en diagnose er til for å tilpasse behandling, og jeg får bare medikamentell behandling (som jeg har stor nytte av).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...