MrVilla Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hei der. Har en kompis som har en litt eldre pc, nærmere bestemt en P3. Maskinen går som hakka møkk, og han ser ingen grunn til å investere i en ny helt enda. Derimot så ville han gjerne doble minnet på den (Har en 256MB brikke). Spurte meg om råd og jeg sa at han trengte bare å stikek innom den lokale dataforretningen og kjøpe den billigste SDram 256 brikken han fant med hastighet 133. Det var dette han hadde fra før. Han ringte meg opp igjen og hadde da kjøpt en Crusial brikke som kostet nesten dobbelt så mye som den vanlige. Hadde fått beskjed fra dem i butikken om at denne var den eneste brikken som gikk på denne maskinen. Stemmer dette? Har aldri hørt at det har vært noe forskjell på slikt rent bortsett fra at den Crusial brikken er av bedre kvalitet da. Husker ikke hvilket HK han hadde, men kan finne det ut. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Det kan være ganske vanskelig å få minne til enkelte P3-kort idag. Grunnen til det at produksjonen av SDRAM har endret seg siden de kortene var på markedet. Blant annet brukes det idag flere og større minnechip'er (de svarte klæddene) enn det gjorde før. Dette er mye billigere for produsentene enn med mange små. Problemet er at mange av minnekontrollerene som fantes på den tiden ikke var designet til å bruke så store minnechip'er. Resultatet kan da bli at maskina kun "finner" deler av minnebrikka osv. Dette problemet er størst på billig-minne hvor pris er helt avgjørende. På dyrere brikker kan det f.eks være flere mindre minnechiper osv osv. Dette gjelder spesielt tidlige Intel-chipset f.eks : 440BX/LX/HX, i810/i815 osv osv Lenke til kommentar
LoS Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) Tar jeg ikke feil så har jeg en P3 maskin med i815 chipsett stående som server. Minnet er av typene: Twinmos PC133 CL3 Double sided 256MB RAM og Apacer (litt usikker) PC133 CL 3 Double sided 256MBRAM Bare til informasjon Kan si at maskin er av typen "coppermine" (riktig skrevet?) og er på 933Mhz Edit: og ja. den er dønn stabil Endret 20. november 2003 av LoS Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Ja, det glemte jeg å si. Double-sided minnebrikker har mye større sjangs for å funke enn single-sided. Dette av samme grunn som jeg nevnte over; jo flere mindre chip'er, jo bedre. Har man chip'er på begge sider, så er det jo plass til dobbelt så mange... Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Var inne på startit sine sider og kunne der se at de standard SDRAM-brikkene ikke kan settes på et BX/TX kort. Hva er det som forhindrer dette? Dette var jeg faktisk ikke klar over.......utrolig hva man lærer.... men men........en stor mann innrømmer sine feil.......Får krype til korset og si at jeg bommet stygt, selv om det aldri er så hardt Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Jeg er klar over at dette er en bump på ca. 4 år, men det passer så vanvittig bra til problemet mitt. Jeg skal ha mer minne i serveren (har 128 MB nå). Så da fant jeg ut at i810 støtter 512 MB minne, og så fant jeg en i nærheten som solgte brukte 512 MB-brikker av typen Corsair PC133. Men PC-en liker de tydeligvis ikke. Den reagerer litt forskjellig alt ettersom hva som er plugget inn, men den fungerer aldri. Nå når jeg har nappet ut alt av disker og kort, så står den bare og lager 8 hurtige pip om og om igjen. I AMI BIOS betyr dette 'Display Memory Read/Write Error', og siden det er integrert skjermkort som tar av RAM'en i PC-en, tenker jeg at PC-en ikke liker RAM'en jeg har satt inn. Så da lurer jeg på om i810 ikke takler 1x512 MB, men bare 2x256 MB. Er det noen som vet? SD-RAM var akkurat før jeg fikk skikkelig peil på data, så det har dessverre gått meg hus forbi. Edit: Hovedkortet er forresten Gigabyte GA-6WMM7 2.0 og prosessoren er en PIII 600E MHz. Endret 4. oktober 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Er RAM'en dual sided eller single sided? (minne chips på begge sider eller bare ene) Og: ja, det er mulig att du må ha 2x256 brikker i stedet for, eller eventuelt att du må ha annen ram da enkelte chipset hadde problemer med mange typer ram, på 133MHz+, men trodde dette ikke var noe problem med 810, vet det var problem på BX chipset så mange nettbutikker merked ram'en med IKKE BX kompatibel Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Det er en dual-sided Corsair Value Select 133 MHz 512 MB med 16 stk. 32 MB chipper (8 på hver side). Prosessoren tror jeg kjører på 100 MHz bus, så det gjør mest sannsynlig RAM'en også. Og da burde brikkesettet takle det meste av brikker, eller? Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Ville prøvd med singlesideg og/eller 256 brikker bare for å sjekke, men er sikkert ikke så lett å få tak i? Endret 4. oktober 2007 av johskar Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Nei. Jeg har dessverre ikke sånt her hjemme. Men kloke ufo (som dessverre har forsvunnet fra forumet) skriver ovenfor at dual-sided har større sjanse for å funke enn single-sided, pga dual-sided vil ha lavere tetthet på brikkene. Men de jeg har nå er 32 MB pr. IC, og 256 MB-brikker hos datakjeden (nærmeste datasjappe) har også 32 MB pr. IC. Altså er disse bare en single-sided utgave av den jeg allerede har, og dermed ikke noe lavere tetthet. Vil det likevel hjelpe? Det som har stått i til nå har vært to stk. enkeltsidige brikker på 64 MB hver, hvor den ene brikken har 4 IC'er og den andre 8. Altså to forskjellige brikker, noe som tyder på at brikkesettet er så gale kresen på minnet. Men likevel funker ikke den drittbrikken jeg kjøpte i går. Tror du det vil funke med én brikke med 64 MB og én ny brikke fra datakjeden (300 kr) med 256 MB? Endret 4. oktober 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) På de eldre hovudkort eg har hatt er var det lettare å får singlesided ram til å fungere enn double sided, dette var BX chipset kort dog, men siden du sier att kortet støtter maks 512RAM så ville jeg hvertfall prøvd med en 256 brikke og hvis denne fungerer fint, prøve med en til så du har 512 totalt Endret 4. oktober 2007 av johskar Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Æsj... Så står det på side 65 i denne manualen: DRAM MEMORY − 2 banks 168 pins DIMM module sockets on board. − Use 16 / 32 / 64 / 128 / 256MB DIMM module DRAM − Supports PC-100 SDRAM 16MB~512MB. Men det kan kanskje være et ørlite håp igjen, fordi jeg har rev.2.0 av det kortet, mens det der er manualen for rev.1. Hva tror dere? Er alt håp ute? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 sjekk hjemmesiden til produsenten av hovedkortet, de bør ha manual for nedlastning for rev. 2 hovedkortet. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 sjekk hjemmesiden til produsenten av hovedkortet, de bør ha manual for nedlastning for rev. 2 hovedkortet. 9635555[/snapback] Jeg har prøvd, men finner ingenting. Det er ikke tilfeldigvis noen i Bergen som har en eller to brikker av typen 256 MB SD-RAM PC100/133 som de ikke bruker? Lenke til kommentar
Lyral Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 sjekk hjemmesiden til produsenten av hovedkortet, de bør ha manual for nedlastning for rev. 2 hovedkortet. 9635555[/snapback] Jeg har prøvd, men finner ingenting. Det er ikke tilfeldigvis noen i Bergen som har en eller to brikker av typen 256 MB SD-RAM PC100/133 som de ikke bruker? 9635669[/snapback] Jeg har faktisk noen SDRAM moduler liggende et sted. kan se etter de når jeg kommer hjem igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå