Gå til innhold

Kristne historisk. Kjent for å lyve

Anbefalte innlegg

Altså, la meg sjekke at du er konsekvent. Rundt juletider hadde jeg en eksamen i et matematikkfag. Dessverre hadde jeg et par feil. Jeg løy på eksamen, ikke sant?

La meg spille dum også, med konsekvent så mener du båt?

Nei, språk er heldigvis mer dynamisk enn som så.

Du tok feil på eksamen, men du tror ikke på fasit, og er bestemt på at ditt svar er riktig så du forteller alle andre at fasit er feil og du har rett. Da har du fortalt dem en løgn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg spille dum også, med konsekvent så mener du båt?

Nei, språk er heldigvis mer dynamisk enn som så.

Du tok feil på eksamen, men du tror ikke på fasit, og er bestemt på at ditt svar er riktig så du forteller alle andre at fasit er feil og du har rett. Da har du fortalt dem en løgn.

Beklager, det holder ikke. Du forsvarer din bruk av ordet løgn ved hjelp av ordboksdefinisjonen 'utsagn som ikke er sant'. På eksamen leverte jeg et utsagn som ikke var sant. Mer spesifikk hevdet jeg at to ting som ikke var like faktisk var like. Ergo var det en løgn, i følge ditt eget argument. Du kan ikke bruke denne definisjonen til å støtte ditt argument uten å innrømme at det også betyr at regnestykket mitt også er en løgn. Eller, du kan selvsagt, men det vil være dumt.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Noen kommentarer her inne dreier seg om hva som kan kalles å lyve. Nå har jeg ikke lest alle kommentarer, så kan hende jeg bare gjentar noe andre her allerede har skrevet. Hvis man tar utgangspunkt i hva Bokmålsordboka sier om dette;

Letter-K-blue-icon.png

*

juge v3; el ljuge verb; el lyge verb; el lyve verb (fra da., norr. ljúga)

1 si noe som en vet ikke er sant, skrøne
nå l-r du! / l- for noen / l- på noen fortelle en løgn om noen / l- en full innbille en en rekke løgner / l- så en tror det selv / hun løy meg rett opp i ansiktet
2 gi et falskt bilde av virkeligheten, narre
speilet l-r ikke
*

Så sitter jeg igjen med den oppfattelsen at hvis man vet man taler usant, så lyver man, mens hvis man selv ikke vet at man taler usant, så kommer man med en løgn. Å lyve er en bevisst handling, å komme med en løgn er nødvendigvis ikke en bevisst handling.

Man kan gjerne påstå at siden mange kristne/religiøse faktisk tror på sin religion, så lyver de ikke. I hvert fall ikke om sin tro. Men mye av det religiøse påstår, er så håpløst og null troverdig at jeg ikke klarer å se at de må annet enn å lyve for seg selv og andre for å tro på det. Enten det eller at troen er så sterk at hjernen deres spiller dem et puss.

Nå er jeg en agnostisk ateist, så jeg benekter ikke muligheten for at gud(er) kan finnes. Jeg ser bare ikke noen som helst grunn til å tro på det. Men det er ikke gudespørsmålet som er det verste ankepunktet mot religion for meg, men alt det andre absurde tøvet religionene farer med (i hvert fall de tre store). At det også finnes mer enn 4000 religioner i verden, burde få det til å ringe en bjelle hos de som underkaster seg og forfekter sin religion.
Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om det så finnes millioner av religioner spiller det liten rolle hvis de fleste av dem peker til samme mål. Millioner av metoder, men enden er den samme

Lenke til kommentar

Personlig så er jeg ikke så veldig imponert over humanetisk forbund heller i grunn. Jeg har vært på en navnedag en gang. Og det var relativt sett durk kjedelig i grunn det også. Fordi de har bevart det durk-kjedelige sermonielle. Kutt nå ned på det sermonielle preget da, så blir ting litt mer lettlivet skal du straks få se.

Lenge siden eller? Var å navnedag i HEF regi i mai i fjor og den var veldig bra... Nå må en jo også huske på at sermoni "mesterne" i HEF er fullstendig frivillig da og at kvaliteten derfor kan variere noe... Prester har jo flere år med skole, trening og lignende og derfor er det ganske dølt at de kun setter av femten-tyve sekunder om en avdøde før de durer i vei i en halvtime-tre kvarter med jesus reklame... Skulle tro de var mer profesjonelle enn som så liksom, samt hadde litt mer respekt for de avdøde... Har vært i begravelser i kirken der jeg trodde jesus endelig var gravlagt for godt, for så lite sa presten om den avdøde...

Ang. løgn... Har man ingen annen indikasjon enn sine egne (og andres) fantsier og innbildninger er det rett og slett ikke noe man bør fremme som sant heller... Er kanskje ikke å juge direkte, men det er ikke å fremme sannhet heller...

Lenke til kommentar

Angående humanetisk forbund så synest jeg de virker feige i forhold til religion. De jobber voldsomt for å fjerne kristendommen fra offentligheten (som for min del er greit) , men islam får liksom ikke samme behandling. Ellers skjønner jeg at de kanskje vegrer seg, det skal jo ikke mer enn en tegning til før helvete er løs, og liv går tapt.

Lenke til kommentar

Angående humanetisk forbund så synest jeg de virker feige i forhold til religion. De jobber voldsomt for å fjerne kristendommen fra offentligheten (som for min del er greit) , men islam får liksom ikke samme behandling. Ellers skjønner jeg at de kanskje vegrer seg, det skal jo ikke mer enn en tegning til før helvete er løs, og liv går tapt.

Hadde islam hatt den samme posisjonen her i landet så hadde HEF vært like på dem som de er på kristendom... Men islam har ikke de samme rettighetene som kristendom, har de vel?

Nå forsvinner deres sugerør i statskassa sammen med sugerøret til alle andre tros og livssyns samfunn, så kan det hende at moskeene slutter å være reisebyråene til IS...

Lenke til kommentar

Personlig så er jeg ikke så veldig imponert over humanetisk forbund heller i grunn. Jeg har vært på en navnedag en gang. Og det var relativt sett durk kjedelig i grunn det også. Fordi de har bevart det durk-kjedelige sermonielle. Kutt nå ned på det sermonielle preget da, så blir ting litt mer lettlivet skal du straks få se.

Lenge siden eller? Var å navnedag i HEF regi i mai i fjor og den var veldig bra... Nå må en jo også huske på at sermoni "mesterne" i HEF er fullstendig frivillig da og at kvaliteten derfor kan variere noe... Prester har jo flere år med skole, trening og lignende og derfor er det ganske dølt at de kun setter av femten-tyve sekunder om en avdøde før de durer i vei i en halvtime-tre kvarter med jesus reklame... Skulle tro de var mer profesjonelle enn som så liksom, samt hadde litt mer respekt for de avdøde... Har vært i begravelser i kirken der jeg trodde jesus endelig var gravlagt for godt, for så lite sa presten om den avdøde...

Faktisk veldig lenge siden. Var i Bergen, ett eller annet sted. Jeg var bare tilreisende.  :)

Du har helt sikkert rett. Ok, så hvis det er basert på frivillig arbeid, så kan man vel kanskje ikke forvente annet, enn at enkelte i forsamlingen er litt tørre.

Men, det må jo være lov å tenke litt utenfor boksen, framfor å skulle framføre noe som liksom skal være så fint, bare det bærer seremoniellt preg. OL-seremoni kan jeg liksom forstå litt. Er jo mange utøvere som skal traske inn, oppvisninger, tenning av ild og det ene med det andre.

Vær litt folkelig for en gangs skyld da, hint til humanetisk forbund vedr. navnedag. Demp det seremonielle litt. Forstår jo at det er umulig å ikke ha seremoni ved navnedag også da. Må jo liksom få presentert navnene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Demp det seremonielle litt.

Kommer litt an på de som vil ha navne dagene også, noen vil ha det litt sermonielt, en dag å huske liksom, og andre ikke...  :)

Er jo ikke måte på hvor tørr en norsk seremoni kan bli da. Kanskje de skulle ha leid inn en afrikansk stamme til å kaste litt liv over det seremonielle  :wee:

Lenke til kommentar

Ja nå vet du hvordan alle andre har det når de diskuterer med deg.

Er denne påstanden løgn, eller tar du bare feil?

Men for å leke seriøs, og i et forsøk på å ta diskusjonen videre: Mener du at alle religiøse bevisst farer med usannheter ved å være religiøse/tro på en religion/forkynne sin religion?

Lenke til kommentar

Demp det seremonielle litt.

Kommer litt an på de som vil ha navne dagene også, noen vil ha det litt sermonielt, en dag å huske liksom, og andre ikke...  :)

Er jo ikke måte på hvor tørr en norsk seremoni kan bli da. Kanskje de skulle ha leid inn en afrikansk stamme til å kaste litt liv over det seremonielle  :wee:

Som jeg sa, det hender at enkelte foreldre VIL ha det sermonielt for deres egen del, slik at det blir en dag de og andre husker. :) Og som sagt, jeg tror det har forandret seg en del med årene... Tror det stricktly sermonelle er tonet ned en del, nettopp for å ikke bli for kjedelig... Og så kommer det selvsagt an på personen som er sermoni mester, vi er ikke alle like der...

Og til de som mener at navnedag er en ripoff av den kristne dåpen: Navnedag var feret LENGE før jesus kom rekende på en fjøl, så er det noen som faktisk har dratt en rippoff OG tatt monopol på det hele så er det kristendommen, som så mye annet de har stjålet og "lånt"...

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og til de som mener at navnedag er en ripoff av den kristne dåpen: Navnedag var feret LENGE før jesus kom rekende på en fjøl, så er det noen som faktisk har dratt en rippoff OG tatt monopol på det hele så er det kristendommen, som så mye annet de har stjålet og "lånt"...

Skulle gjerne likt å vite hvordan "norske" bronsealdermenn, eller norske vikinger feiret navnedag. Var sikkert livlig og en glede å se. Dersom de i det hele tatt ventet og opphøyet selve prosessen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om det så finnes millioner av religioner spiller det liten rolle hvis de fleste av dem peker til samme mål. Millioner av metoder, men enden er den samme

De fleste religioner peker til forskjellige mål.

Jeg snakker om ordets opprinnelige betydning

"

Origin

Middle English (originally in the sense 'life under monastic vows'): from Old French, or from Latin religio(n-) 'obligation, bond, reverence', perhaps based on Latin religare 'to bind'."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...