Gå til innhold

[Løst] pfSense bak modem fra canal digital kabel

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å kvitte meg med den trådløse ruteren (zyxel ettellerannet) som canal digital/telenor leverer. Har bredbånd fra canal digital kabel, og et cisco kabelmodem. Det funker fint å koble en vanlig butikk-ruter bak modemet og sette wan til dhcp. Da er internett på plass på lanet med en gang.

Med pfsense.. not so much. Må nevnes at pfsensen kjører i vmware esxi. pfsense mottar ipadresse og dnser fra wan. pfsense får ikke til å kontakte oppdateringsserver, det vil si det står unable to check for updates på forsiden i webgrensesnittet. Det ser ut som det funker å gjøre oppslag mot dns via diagnostics i pfsense. Men jeg får ikke pinget nettadresser (bortsett fra dns) og jeg får ikke kontakt med internett på lan-siden. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette skulle vært plankekjøring med dhcp wan. Men shit does not work. Jeg har satt opp dhcp-server på pfsense og den deler ut riktige greier på lanet.

Noen som har tips til hva jeg kan prøve eller idéer til hva som kan være galt?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag til hva jeg kan se etter? Hva som må endres? Syns det er rart at pfsense får tildelt riktige greier fra dhcpen på wan-interfacet, og får kontakt med dnsene, men ikke med interwebzen.

En reinstall fikset problemet. Fant aldri ut hva som var galt.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...