Gå til innhold

Problemer med manglende lyd fra nytilkoblet subwoofer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SUBW som er under Audio pre-out (AM200 VM100) er den jeg skal koble til, ikke sant? SUBW som er under "7.1 channel input" er vel for å koble til analog 7.1 inn til forsterkeren?

Jeg oppgraderte firmwaren til receiveren rett etter jeg fikk den. Det er kanskje litt søkt men tror jeg skal sjekke at modulen "AM200 VM100" ikke er deaktivert eller har feil eller gammel firmware eller.no. Det er vel omtrent det eneste jeg ikke har sjekket til nå.

Lenke til kommentar

På bildet du linket til så vises 2. På det vedlagte bildet her så er det den i grønn du skal benytte

Men det burte gitt lyd når du kobler direkte i suben.

Normalt på alle suber som jeg har benyttet så er det venstre kanal som skal benyttes når det gis mono signal.

Men står det høyre i manualen så følg det. Eventuelt sett på en billig splitter. Og hvis bildet av din sub du har lastet opp, så er det i hvertfall riktig sted du har koblet til der.

Line Out på suben er for å brukes hvis suben er satt i mellom kilde og forsterker. Dette var gjerne i gamle analoge stereo oppsett hvis man kun hadde 1 CD spiller og 1 inngang på forsterkeren, så kjørte man det analoge signalet via suben. Link Out er jeg usikker på, men vil tippe at den er der for å koble videre til en ekstra sub, og har identisk signal som line out, eventuelt for en slave sub uten innstillinger, hvor signalet er hentet ut etter justeringene som kan gjøres på suben.

Ett tips til innstilling av sub, ser fra bildet ditt, er å lese i manualen til forsterkeren om hvordan de anbefaler at du stiller inn på suben. Som regel så skal volumet på suben stå på 50%, og forsterkeren tar over for det. Mener å huske at Audyssey sier det. Kommer an på hvilken Audyssey versjon du har, så får man ofte beskjed om at den har for høyt volum under kjøring av romkorreksjon.

Det å sett den til maks, selv om det ikke står noe i manualen er uheldig. Da alle forsterkere har nokså dårlig lyd på maks volum, da de forvrenger lyden veldig mye. Ville da stilt den til maks 80%, og helle stilt opp signalet den for i fra forsterkeren litt opp i stedet. Da spiller suben bedre når forsterkeren ber om høy lyd, og du får også litt krefter til overs når filmen krever det.

post-28084-0-16127200-1457874932_thumb.jpg

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en dialog per e-post med Hifi-klubben i dag og er mer forvirret enn i går. Subwooferen støtter visstnok ikke LFE så hvis forsterkeren kun sender LFE-signaler oppfatter ikke subwooferen dette og er taus. En må derfor bruke low-pass freq-tasten selv om det står i bruksanvisningen at denne ikke skal brukes. (her har jeg basert meg på hva vedkommende fra Hifi-klubben skrev og hva som står i bruksanvisningen).

Noen som ser noen åpenbare feil? 

post-1713-0-77588700-1457971635_thumb.jpg

post-1713-0-11676300-1457971638_thumb.jpg

post-1713-0-41319400-1457971640_thumb.jpg

post-1713-0-37459200-1457971643_thumb.jpg

post-1713-0-93919200-1457971645_thumb.jpg

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en dialog per e-post med Hifi-klubben i dag og er mer forvirret enn i går. Subwooferen støtter visstnok ikke LFE så hvis forsterkeren kun sender LFE-signaler oppfatter ikke subwooferen dette og er taus. En må derfor bruke low-pass freq-tasten selv om det står i bruksanvisningen at denne ikke skal brukes. (her har jeg basert meg på hva vedkommende fra Hifi-klubben skrev og hva som står i bruksanvisningen).

Noen som ser noen åpenbare feil? 

Tror nok du har truffet feil man hos Hifi Klubben.

LFE signalet er ikke ett spesielt signal. Det er en helt vanlig auto kanal, bare at den kun har med de lave frekvensene. De 3 øverste bildene dine har ingenting med sub signaler å gjøre slik jeg kan se det. Det siste så har du satt høyttalerene til small, og da vil alle frekvenser til frontene dine under 110 HZ gå til sub kanalen. Siden du får lov å sette frontene til Small, så har du i hvertfall satt i oppsettet at du har sub.

Ser nok dessverre ut til at du har vært uheldig med suben, og at det er feil på den.

Lenke til kommentar

Tror nok du har truffet feil man hos Hifi Klubben.

LFE signalet er ikke ett spesielt signal. Det er en helt vanlig auto kanal, bare at den kun har med de lave frekvensene. De 3 øverste bildene dine har ingenting med sub signaler å gjøre slik jeg kan se det. Det siste så har du satt høyttalerene til small, og da vil alle frekvenser til frontene dine under 110 HZ gå til sub kanalen. Siden du får lov å sette frontene til Small, så har du i hvertfall satt i oppsettet at du har sub.

Ser nok dessverre ut til at du har vært uheldig med suben, og at det er feil på den.

De tre første bildene er egentlig for å prøve å "tvinge" receiveren til å sende signaler til subwooferen men det skal den vel gjøre uansett når den er satt til aktiv.

Jeg har fått tilbakemeldinger både fra NAD og B&W om mulige ting som ikke er testet enda men det ser nok dessverre ut som jeg må krype til korset.

Lenke til kommentar

Er du sikker på det ikke er lyd i suben; har du prøvd å holde fingeren forsiktig på sub-elementet når du spiller? Alt ref dine innstillinger ser rett ut.

Jeg har selv koblet opp 2 sub'er, og man klarer ikke spesifikt plassere noe lyd fra subbene; men de påvirker lyden. Man kjenner også de flytter på seg. Du kan også sjekke sub-volum på receiveren; om den er slått til -12dB så kan det også gi uheldige utslag.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg leverte den til Hifi-klubben i går og det ble ganske raskt konkludert at det sannsynligvis er forsterkeren i subwooferen det er noe galt med. Vanligvis tar det en ukes tid før tekniker får sett på det men nå kommer jo påsken i veien så det kommer til å ta litt lenger tid. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...