ilpostino Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Jeg har en NAD T757 v2 som jeg har koblet til et par B&W 601 S3 (front), B&W 686 (bak) og B&W CC6 S2 (senter). I dag koblet jeg til en B&W ASW 675 subwoofer. Denne er koblet til via en subwoofer-kabel til SUBW-utgangen på receiveren. Foreløbig har jeg testet via Spotify og YouTube som har blitt strømmet via Chromecast v2 og DAB+ som er i receiveren men det virker kun som jeg får 2.0 lyd og ikke 2.1 slik en skulle forvente. Lydbilde er helt som før, selv med sanger det er mye bass (type speed metal og power metal) og når jeg tar hånden på membranen på subwooferen kjenner jeg ikke noe som helst vibrasjoner. Det gjør jeg når jeg holder på de små høyttalerne så jeg forventer at jeg kjenner noe når jeg har på subwooferen. Jeg har stilt inn i menyen på receiveren at alle høyttalerne er definert som små og med 100Hz. Jeg har også stilt inn i menyen at subwooferen er aktivisert. Jeg mistenker at det er en eller annen instilling som gjør at det er slik men er usikker på hvilken det skulle være. Jeg har prøvd å endre på instillingene på baksiden av subwooferen men det utgjør ikke noen forskjell. Noen tips? For referanse er her bilde av baksiden av SUB'en: For referanse er her bilde av baksiden på forsterkeren: Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Har du prøvd å koble deg til venstre kanal på suben? Har sett noen subwoofere der kun ene inputen fungerer. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Det har jeg ikke. Kan teste det ut når jeg kommer hjem igjen. Vurderer å teste med en annen kabel også for å utelukke at det er den jeg fikk med som tuller litt. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 https://www.hifiklubben.no/kabler/diverse-kabler-plugger-adaptre/audioquest-y-splitter-1f2m-y-adapter/ Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 https://www.hifiklubben.no/kabler/diverse-kabler-plugger-adaptre/audioquest-y-splitter-1f2m-y-adapter/ I følge manualen holder det å koble opp en RCA subwoofer-kabel til R-utgangen på line in. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Har du prøvd å koble deg til venstre kanal på suben? Har sett noen subwoofere der kun ene inputen fungerer. Prøvd men løste ikke problemet. https://www.hifiklubben.no/kabler/diverse-kabler-plugger-adaptre/audioquest-y-splitter-1f2m-y-adapter/ I følge bruksanvisningen holder det å koble til R-inngangen på Line in. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Har du prøvd å kjøre Audyssey Setup? Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 https://www.hifiklubben.no/kabler/diverse-kabler-plugger-adaptre/audioquest-y-splitter-1f2m-y-adapter/ I følge manualen holder det å koble opp en RCA subwoofer-kabel til R-utgangen på line in. Meningen var at du brukte den på SUB slik at du fikk koblet sammen og fikk brukt begge linjeinngangene på SUB . Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) Har du prøvd å kjøre Audyssey Setup? Jups, og den finner ikke subwooferen da heller. Det kan vel ikke være sikringen i subwooferen heller siden den grønne lampen lyser på baksiden av den. Meningen var at du brukte den på SUB slik at du fikk koblet sammen og fikk brukt begge linjeinngangene på SUB . Jeg er usikker på om jeg har slik splitter (mistenker jeg bare har fra stereo jack til RCA) men kan skaffe en på mandag og prøve. For alt jeg vet kan det hende det er noe i kombinasjonen forsterker og subwoofer som krever en slik overgang at det funker. Jeg er på nippet til å resette innstillingene på forsterkeren og dermed starte med blanke ark. edit: i manualen til forsterkeren står det at subwooferen funker best når høyttalerne er satt til "small" og det er gjort. Det står også om LFE-kanal som (slik jeg har forstått det) er en "bass-kanal". Kan det være at Chromecast ikke støtter dette? Hvis nei; mulig å stille inn receiveren slik at den "sender over" bassen til subwooferen uansett? Chromecasten er koblet til via HDMI. Endret 12. mars 2016 av ilpostino Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 I følge det jeg kan lese meg fram til i manualen så skal både bass fra høyre og venstre kanal samt LFE sendes til sub når sub er aktivert. Om du oppgir fronthøyttalerne som store så vil bassen fra høyre og venstre sendes til både sub og fronthøyttalerne, mens LFE sendes bare til sub. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Det stemmer. Du må sette fronthøyttalerne til "large". Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Nå er de satt til "large" og jeg skrudde av receiveren og skrudde den på igjen. I følge manualen til subwooferen må den skrus på før forsterkeren. Jeg satte så på en film på Netflix på PS4 (som er koblet til receiveren via en annen HDMI-inngang en Chromecasten) men det kom fremdeles ikke noe økt bass fra anlegget. Når jeg la hånden på membranen på subwooferen kjenner jeg ingen vibrasjoner i det hele tatt, selv ikke i en slagscene.Dess mer jeg tester og mikker på innstillingene dess mindre skjønner jeg men på dette. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) Bruker du en digital inngang på forsterkeren? Jeg får ikke lyd i subwoofer hvis jeg bruker digitalinngangene på min T754. Edit: HDMI er digital. Kan hende det er det som knoter. Endret 12. mars 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) Chromecasten og PS4 er koblet til hver sin HDMI-inngang på forsterkeren. Jeg har NAD DB2 koblet til den også og testet den innebygde DAB+ tidligere i dag men det var samme resultat. Edit: nå er receiveren resatt til fabrikkinnstillingene men fremdeles samme resultat. Føler meg som en tard light som ikke finner ut av det da men. Endret 12. mars 2016 av ilpostino Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Prøv en jack/phono-kabel fra en telefon, mp3-spiller eller lignende og se om du får lyd i subben på analoge innganger. Da kan du i det minste få utelukket problemer med subben. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Nå har jeg prøvd med kabel koblet til "audio 1" men fremdeles samme problem. Det er er en glasssikring i subwooferen. Hvis den har gått så skal vel ikke på-lyset lyse på baksiden av den? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Om sikringen er gått så burde det ikke være liv i subwooferen nei. Har du prøvd å mate subwooferen med et signal fra noe annet en forsterkeren? Prøv for eksempel AUX kabel fra telefon til sub på lavt volum. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) Prøvd men tyst som i graven. Prøvde med kabel med jack i den ene enden og RCA i den andre som gikk inn i R og L på line in på subwooferen. Endret 12. mars 2016 av ilpostino Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Tar unna det dummer spørsmålet først bare for å få bekreftet at du har koblet riktig, da altfor mange er uheldig å tar feil. Når du sier SUBW utgangen, så regner jeg med at du mener Pre-out utgangen, da forsterkeren har 2 SUBW porter, inn og ut. Når du skal teste at du har lyd, så aldri bruk ett lydspor, bruk alltid tone test funksjonen som er i alle forsterkere. Det er eneste måte å bekrefte at alt er koblet riktig, og satt til å funke. Brumbler den da så er det en innstilling i forsterkeren som er problemet. Men når du nevner at du har testet direkte fra en annen dings og på Line in, så virker det som at forsterkeren rett og slett er gåen. Er den utenfor garantitid, så koble fra alle kabler og skru ut forsterker delen på den. Da kan du se om noen komponener er svidd av, eventuelt lukte om det er noe svidd. Dette kan fort skje uten at sikringen går. Den svidde lukten ligger der også ekstremt lenge, så har det skjedd så vil du lukte det. Hvis den er noen år gammel, så kan det være så enkelt at ett loddepunkt eller noe slik har røket. Det ser man på at det er sprekker i lodde punktene. Da kan du skaffe en billig loddebolt (får rundt 100,- hos biltema, eller billigere) og bare smelte tinnet igjen, så vil det funke fint. På billig utstyr så kan det skje. Spesielt hvor pluggene man bruker kobles til, og disse har blitt behandlet litt voldsomt. Har fikset slike før selv. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2016 Det er vel ikke ulogisk det kan være noe med forsterkeren i subwooferen når hverken testlyden fra Audyssey-oppsettet gir lyd eller det kommer noe lyd når jeg kobler noe til direkte til inngangen på subwooferen. Jeg kan bare se et SUBW-på baksiden av receiveren. Er det et til har jeg sett meg blind på alle utgangene. Jeg har bare koblet til R og L på Line in på subwooferen. I følge bruksanvisningen skal ting kobles til R men har prøvd L for testens skyld. Jeg har ikke koblet noe til Line Out og Link out på baksiden av subwooeren for det er vel til noe annet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå