Marius Ugle Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Hopla. Er på kanten til å kjøpe ny PC, og i den sammenheng tenkte jeg det kunne være greit å høre andres mening angående pris og komponenter. Som overskriften tilsier så gjelder det først og fremst Lenovo Y700 i to størrelser. Begge har Intel Core i7 6700HQ, 16GB RAM DDR4, GeForce GTX 960M 4GB, 1TB HDD, 1920x1080p matt skjerm og Windows 10 Home. Utenom det har 15" 128GB SSD og 17" har 256GB SSD (gudene vite hvorfor de ikke har samme..). 17" koster 13.000kr, og 15" koster 11.850kr. Kan dog tilføye at fullpris er 14.500kr for 17" og 12.500kr for 15". Bruken kommer hovedsaklig til å være til 3D CAD programmering og flere program drivende samtidig, noe spilling kan være aktuelt, og for det meste stående på en plass. Om noen skulle tipse om andre valg som kan passe bedre bpde utstyrs- og prismessig. Lenke til kommentar
Marius Ugle Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Ingen som har noe å tilføye?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Er bærbar et must? Lenke til kommentar
Marius Ugle Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Ja, har verken plass eller mulighet til å plassere en stasjonær. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Ser det også er en 1TB HDD på den, så da er ikke SSD størrelsen SÅ viktig (selv om 256GB fortsatt er å foretrekke). Ikke nok til at det bør påvirke valget over skjermstørrelse. Om den skal stå på samme sted og være delvis stasjonær så kan du jo tenke over om du har mulighet til å sette opp en ekstern skjerm. Du får en 24" HD-skjerm for prisforskjellen på dem, om du vil ha noe mer bærbart. Samtidig er vel kanskje 17" bedre om du ikke kan ha en ekstern skjerm. Lenke til kommentar
Marius Ugle Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Blir stående på stuebordet. Har en 4K 55" og et brukbart surround anlegg. Kanskje en fordel med 4GB på skjermkortet med tanke på TV-en? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Har ikke begge det da sa du? Lenke til kommentar
Marius Ugle Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Jo, begge har det, men har sett for meg at 2GB skulle være nok. Overkill is king! Om du tror den PC-en er et godt valg til en grei pris, så endrer ikke jeg mening. Kan jo da mens jeg er her spørre om det er noen mus, musematter og eksterne harddisker som kan anbefales (dels for backup og dels for en felles disk til familien). Harddisken vil bli koblet på en ASUS router, så den kan være tilgjengelig for alle på nettet. Burde jeg skaffe en disk som får strøm via USB eller AC-adapter, eller gå for et eksternt kabinett? Og vil det være noe å tjene på å ha SSHD i kabinett? Og RAID eller ikke RAID? https://www.komplett.no/product/845806/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-my-passport-ultra-2tb-classic-black https://www.komplett.no/product/803383/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-my-book-2tb-usb30 https://www.komplett.no/product/857238/datautstyr/harddiskerssd/eksterne-kabinetter/icy-box-4-bay-external-jbod-enclosure Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Kan ikke si noe absolutt om PCen, da laptoper er noe jeg har gått bort fra for lenge siden. Men sett opp mot PCer jeg finner i samme prisklasse ser den ikke dum ut, relativt sett. SSD i ekstern harddisk blir dyrt. Om du kjører enkelt HDD eller noe med RAID må nesten bli valgsak, samme med 2.5" mot 3.5". Det blir så langt unna hvordan min egen setup er at jeg egentlig ikke har noe å si fra eller til. Dog anbefaler jeg å styre unna Komplett. Sitter selv på en Komplett-PC her, og long story short er ikke det en nettbutikk du vil like å trenge support fra. Lenke til kommentar
Marius Ugle Skrevet 13. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2016 Tenkte SSHD hybrid disk, om det kan hjelpe på hastigheten kontra HDD eksternt. Blir nok en My Book på noen TB. Mus blir nok en Logitech MX Master og ADX Lava musematte. Hva komplett gjelder så har jeg stort sett kun hatt positive erfaringer fra dem. Får igjen pengene for en 2 år gammel PC uten noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå