Gå til innhold

Trenger hjelp - dele opp en internettlinje

Anbefalte innlegg

hei alle sammen,

trenger hjelp med nettverk. Må dele opp en innkommende nettverkslinje (fiber) til to trådløse nettverk. De kan forsåvidt ha hver sin trådløse ruter, men i bunn og grunn er utfordringen følgende:

at de er 100% segregert fra hverandre, at selv om begge trådløse rutere går tilbake til samme fibermodem via ethernet-kabler så må ikke brukere kunne se det andre nettverket enn det de er koblet til. Altså for eksempel de må ikke kunne se enheter på det andre nettverket som printere, NAS etc.

Har aldri gjort noe sånt før og har en magefølelse at med mindre jeg gjør noe helt målrettet så vil maskinene tross to separate trådløse rutere fortsatt oppfatte hverandre som ett lokalt nettverk. Det er mitt IMHO pga begrenset erfaring med sånt.

Men allikevel må linjen som kommer inn i huset kunne deles opp. Om noen klarer å forklare meg også hvordan jeg kan eventuelt "throttle", dvs begrense farten på de, slik at ingen nettverk kan belaste ISP linjen som kommer inn 100%, men for eksempel dele de opp eksempelvis 20/80% hver slik at de blir "kvotert" til en bestemt maks hastighet, er dette også av stor nytte.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er en ethernet-switch nok?

Spørs hva du har fra før. Men den må ha VLAN-støtte, og det betyr at den må være administrerbar, altså managed/smart. I tillegg må routeren/brannmuren ha VLAN-støtte, og kunne gjøre traffic-shaping. Aksesspunkt(ene) bør også ha VLAN-støtte, dvs kunne VLAN-tagge SSID'ene.

Lenke til kommentar

Kanskje. Det som garantert vil løse problemet er er det jeg allerede har beskrevet. Har ikke veldig mye befatning med forbrukerutstyr, men jeg har selv rigget akkurat det du etterspør hjemme hos meg. Har riktignok ikke giddet den delen med traffic-shaping, da det bare er meg her uansett.

Lenke til kommentar

Kanskje. Det som garantert vil løse problemet er er det jeg allerede har beskrevet. Har ikke veldig mye befatning med forbrukerutstyr, men jeg har selv rigget akkurat det du etterspør hjemme hos meg. Har riktignok ikke giddet den delen med traffic-shaping, da det bare er meg her uansett.

den dårlige nyheten kanskje er at den ene ruteren, som jeg kan ikke velge bort, en en Apple TimeCapsule, og den har noen instillinger men de er meget beskjedne. Så derfor så håper jeg inderlig at en switch kan gjøre hele jobben.

Kan noe sånt gjøre susen?

http://www.multicom.no/cisco-csb-sg-200-08p-8/cat-p/c0/p3778851

Lenke til kommentar

den dårlige nyheten kanskje er at den ene ruteren, som jeg kan ikke velge bort, en en Apple TimeCapsule, og den har noen instillinger men de er meget beskjedne. Så derfor så håper jeg inderlig at en switch kan gjøre hele jobben.

Kan noe sånt gjøre susen?

http://www.multicom.no/cisco-csb-sg-200-08p-8/cat-p/c0/p3778851

Jeg har faktisk akkurat den switchen der, og den ville jeg styrt unna. Både fordi den er dårlig, treg, utdatert og overpriset. Jeg har vel hatt den switchen der i 4-5 år, tipper jeg.

Og nei, det holder ikke med kun en switch for å gjøre det du etterspør, i hvert fall ikke den du linker til.

Lenke til kommentar

Ok, hva hvis man "dummer ned" dette opplegget litt: er det mulig å bruke en enkel switch til å forsyne to wifi rutere med nett, beholde TimeCapsule på den ene enden med uendret tilgang til LAN og uendret QoS, mens man anskaffer en litt mer avansert ruter for det andre nettverket og og struper ned farten til wifi-tilgangen den fordeler samt stenger ut alle maskiner på det nettverket ut av LAN? (dvs de får ikke tilgang til nettverksprintere etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...