Gå til innhold

Tinnitus i Forsvaret ?


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Har tinnitus/øresus. Har hatt det i snart 8 år. Fekk det etter å ha lekt litt med fyrverkeri.. en "kinaputt" som sprengte attmed øret mitt.

 

Lurer på om det allikevel er muligheter for en karriere i forsvaret ?

Noen som har erfaring med dette ?

 

Har selv gått på skyting å skutt (med hørselvern). Merka ikke noe spesielt da.

 

Edit: Det er vell stor pågang med friske og unge søkere for tiden også. Blir snart 23..

Så alt i alt, er vell ikke eg den mest "attraktive" kandidaten ?

Endret av martin1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei!

 

Har tinnitus/øresus. Har hatt det i snart 8 år. Fekk det etter å ha lekt litt med fyrverkeri.. en "kinaputt" som sprengte attmed øret mitt.

 

Lurer på om det allikevel er muligheter for en karriere i forsvaret ?

Noen som har erfaring med dette ?

 

Har selv gått på skyting å skutt (med hørselvern). Merka ikke noe spesielt da.

 

Edit: Det er vell stor pågang med friske og unge søkere for tiden også. Blir snart 23..

Så alt i alt, er vell ikke eg den mest "attraktive" kandidaten ?

 

Kommer veldig an på hvor sterk tinnitus du har og hvor plaget du er med det. Men det er helt opp til legen du møter om du får gå videre eller ikke. Noen leger lar deg få lov, mens andre er mer strenge. Finnes ingen faste krav når det kommer til tinnitus og forsvaret. 

 

Alder har lite å si i forsvaret. Så lenge du er motivert og godt trent så stiller du like bra om du er 23 år eller 18 år.

Lenke til kommentar

Hei! Ikke for å stjele tråden din, men jeg har et spørsmål som faller inn under samme kategori, så jeg tenkte jeg kunne spørre her. 

 

Jeg var nylig på HV-rep, og etter øvelsen satt vi å pusset våpnene inne på et lokale. 

På samme bordet som det jeg satt ved, ble det plassert en MG, og et HV-befal av rangen kaptein tok tak i våpenet og sa 

"det kommer en funksjonstest" eller noe i den duren, trykte inn avtrekkeren og så smalt det faen meg! Det var rødplast, og MGen hadde heldigvis rekylforsterker på, men gud bedre for et jævla smell. Avstanden fra meg og MGen var ca 20 cm, og en kompis av meg satt på et bord ved siden av, slik at han hadde løpet til MGen rettet rett mot øret sitt, ca samme avstanden som meg. 

 

Det ble et helvetes liv i etterkant av hendelsen, vi var en 6-7 stk som var inne til en "legesjekk". Det eneste legen gjorde var å se etter blødninger i øret, men vi ble lovet en grundigere undersøkelse og hørselstest når det var gått en måned eller to (dette pga. det har lite for seg å ta en hørselstest dagen etter en slik belastning av øret). 

 

Men så, over til saken. Jeg har også hatt øresus i ca et halvt år før dette. Den har egentlig kommet og gått litt, og til tider har jeg ikke merket stort til det. Men etter denne fuck-up'en av astronomiske proporsjoner av et jævla befal, innendørs i et rom på ca 30m2, så har øresusen blitt sterkere. 

 

Etter denne undersøkelsen de lovte oss, kan jeg forvente meg noe slags erstatning av Forsvaret? Kan jeg i beste fall bli dimittert fra HV pga. dette? Det er jo helt fantastisk talentløst av vedkommende, men gjort er gjort, og om det viser seg at man får hørselskader/varige men av dette, hva skjer så? 

Lenke til kommentar

Du kan bli dimittert dersom du blir plaget med dette i ettertid, men du må nok søke på lik linje med andre. Det er Forsvaret sine leger som behandler disse sakene. Jeg er usikker på hva bør kunne forvente deg i erstatning. Kanskje du skal prøve å lage en tråd innenfor kategorien juss?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hvem søker man til om å bli dimittert? Jeg tviler egentlig sterkt på at jeg kommer til å bli det, men om det skulle vise seg at dette er noe kronisk, så er vel kanskje muligheten der. 

 

Det var ingen dum tanke, jeg skal opprette en tråd der :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! Ikke for å stjele tråden din, men jeg har et spørsmål som faller inn under samme kategori, så jeg tenkte jeg kunne spørre her. 

 

Jeg var nylig på HV-rep, og etter øvelsen satt vi å pusset våpnene inne på et lokale. 

På samme bordet som det jeg satt ved, ble det plassert en MG, og et HV-befal av rangen kaptein tok tak i våpenet og sa 

"det kommer en funksjonstest" eller noe i den duren, trykte inn avtrekkeren og så smalt det faen meg! Det var rødplast, og MGen hadde heldigvis rekylforsterker på, men gud bedre for et jævla smell. Avstanden fra meg og MGen var ca 20 cm, og en kompis av meg satt på et bord ved siden av, slik at han hadde løpet til MGen rettet rett mot øret sitt, ca samme avstanden som meg. 

 

Det ble et helvetes liv i etterkant av hendelsen, vi var en 6-7 stk som var inne til en "legesjekk". Det eneste legen gjorde var å se etter blødninger i øret, men vi ble lovet en grundigere undersøkelse og hørselstest når det var gått en måned eller to (dette pga. det har lite for seg å ta en hørselstest dagen etter en slik belastning av øret). 

 

Men så, over til saken. Jeg har også hatt øresus i ca et halvt år før dette. Den har egentlig kommet og gått litt, og til tider har jeg ikke merket stort til det. Men etter denne fuck-up'en av astronomiske proporsjoner av et jævla befal, innendørs i et rom på ca 30m2, så har øresusen blitt sterkere. 

 

Etter denne undersøkelsen de lovte oss, kan jeg forvente meg noe slags erstatning av Forsvaret? Kan jeg i beste fall bli dimittert fra HV pga. dette? Det er jo helt fantastisk talentløst av vedkommende, men gjort er gjort, og om det viser seg at man får hørselskader/varige men av dette, hva skjer så? 

Noe lignende skjedde meg, men med 12,7 mitraljøse... Søkte om ménerstatning, men måtte ta til takke med et jævlig bra høreapparat. 

 

Hadde 9 på alt på sesjon, etter militæret var hørsla rangert til 5 tror jeg. Audiografen mente at frekvenstapet mitt "ikke var forenlig med å være en støyskade".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...