Gå til innhold

Nytt trådløst nett som forlengelse av det eksisterende

Anbefalte innlegg

Har fått i oppdrag og ordne trådløst nett i en kjellerleilighet. Det er ikke kabel installert, så "tilførselen" er trådløse signaler fra hovedetasjen. Ønsker altså et eget trådløst nett, med egen SSID og passord, men med signaler fra det eksisterende nettet.

Var det forståelig?

Jeg må kjøpe nytt utstyr til kjellerleiligheten, men hva bør jeg kjøpe her? Router eller aksesspunkt?

Planen var å kjøpe en AirPort Express, vil det fungere?

Endret av Mr. ve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en router fra før, vil en ny router gi dobbelt NAT det er ikke ønskelig.

Så det bør være Aksesspunkt ja.

En annen måte som kan fungere i enkelte tilfeller, med en switch, før routeren slik at hovednettet kobles på switchen, på den måten får man delt nett men da bør du ha en levrandør (Kabel TV) coax som støtter 4 enhetet koblet per modem. Jeg har den måten da funger det med 2 forskjellige router + IPtelefoni + kan ha en router til. Over det funger dårlig da neste enhet får ikke ipv4 adresse.

Har du fiber kan det være begrenset til 1-2 enheter (Router\pc) det finner du rask ut hvis du prøver, vil en av routerne ikke kobles på nett. Aner ikke hvordan det er på DSL\4g modem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis du har en router fra før, vil en ny router gi dobbelt NAT det er ikke ønskelig.

Så det bør være Aksesspunkt ja.

En annen måte som kan fungere i enkelte tilfeller, med en switch, før routeren slik at hovednettet kobles på switchen, på den måten får man delt nett men da bør du ha en levrandør (Kabel TV) coax som støtter 4 enhetet koblet per modem. Jeg har den måten da funger det med 2 forskjellige router + IPtelefoni + kan ha en router til. Over det funger dårlig da neste enhet får ikke ipv4 adresse.

Har du fiber kan det være begrenset til 1-2 enheter (Router\pc) det finner du rask ut hvis du prøver, vil en av routerne ikke kobles på nett. Aner ikke hvordan det er på DSL\4g modem.

Hvordan kan du si at du får dobbeltnat med flere routere og hva betyr det for hvermansen at det er dobbeltnat?

Jeg har 3 routere, men de er satt i AP modus med unntak av hovedrouteren.

Har fått i oppdrag og ordne trådløst nett i en kjellerleilighet. Det er ikke kabel installert, så "tilførselen" er trådløse signaler fra hovedetasjen. Ønsker altså et eget trådløst nett, med egen SSID og passord, men med signaler fra det eksisterende nettet.

Var det forståelig?

Jeg må kjøpe nytt utstyr til kjellerleiligheten, men hva bør jeg kjøpe her? Router eller aksesspunkt?

Planen var å kjøpe en AirPort Express, vil det fungere?

Anbefaler deg å trekke kabel uansett. Det vil alltid være mulig å trekke kabel. 

Dersom det ikke er eget sikringsskap i kjeller så kan evt powerline være et alternativ (nettverk over strømnettet). 

DOG skal det legges til at det må testes først for jeg har både gode og dårlige erfaringer med powerline avhengig av strømnettet i huset. 

Lenke til kommentar

Kan vel bare bruke en repeater?

Selv har jeg en Asus EA-N66 liggende i skapet. Med den kan jeg mota eksiterende nettverk å sende det ut igjen med nytt navn og passord. Kan og ta nettet ut på en nettverkskabel samtidig.

Klarer ikke anbefale noen å bruke en repeater. 

Jeg jobber med nettverk og mer faenskap enn en trådløs repeater skal du lete lenge etter. 

Hvertfall hvis du vil ha litt kvalitet over sakene som meg. 

Hvis den i utgangspunktet skal forsterke dårlige signaler så får du ofte timeouts og høy latency. 

I tillegg må du også ha forskjellig SSID på nettene for at det skal bli noenlunde ok. 

Ikke å anbefale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare hatt god erfaring med min. Leide leilighet før hvor jeg fikk nett av huseier, som var for svakt til å brukes til noe vittig.

Men hadde sømøst nett i ett år med repeatern, både med kabel til stasjonær maskin og trådløst til xbox-smarttv-mobiler osv. Veldig gode antenner i EA-N66 iallefall.

Får nok litt mere ping med en slik løsning, men hadde aldri noen problemer med å spille online.

Men skal det gjøres skikkelig må man jo selvfølgelig legge ny kabel.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Har bare hatt god erfaring med min. Leide leilighet før hvor jeg fikk nett av huseier, som var for svakt til å brukes til noe vittig.

Men hadde sømøst nett i ett år med repeatern, både med kabel til stasjonær maskin og trådløst til xbox-smarttv-mobiler osv. Veldig gode antenner i EA-N66 iallefall.

Får nok litt mere ping med en slik løsning, men hadde aldri noen problemer med å spille online.

Men skal det gjøres skikkelig må man jo selvfølgelig legge ny kabel.

ASUS'ene er gode routere det.. har per i dag en rt-ac66u og 2 rt-ac87u selv. 

Men trådløse repeatere fører aldri noe godt med seg.. men det er nå min mening da

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...