Gå til innhold

Asus R9 390 Strix OC 8Gb svart skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt dette kortet men ved oppstart kommer ikke PCen lengere enn svart skjerm når jeg har det plugget i.

 

Jeg har 750w PSU, som er anbefalt.

Jeg har sjekket over at det sitter riktig i PCIe sloten.

Strømkablene sitter riktig

 

Det som skjer er at PCen starter: viftene og alle LED lys går på som normalt, Inkludert på GPUen, men verken skjerm, mus eller tastatur får "lys".

 

Vanligvis med forrige GPU blinker tastaturlysene og ender opp med et lys på numlock. Muselysene blinker normalt, og skjermen kommer på og starter den vanlige sjekken samt starter windows.

 

Kan det være at hovedkortet rett og slett ikke støtter grafikkortet?

jeg har et MSI 990FXA-G65 hovedkort. Det har PCIe 2.0 støtte, mens grafikkortet er PCIe 3.0. Leste på nett at dette likevel ikke burde være til hinder annet enn lavere utnyttelse av kortet.

Chipset drivere er oppdatert til nyeste versjoner, om det er relevant.

 

Kan noen komme med råd/tips? evt. er det sannsynlig at kortet er skadet før jeg fikk det?

Endret av Suhrkling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at du trenger en BIOS update, nå vet ikke jeg hvor gammelt det HK er, men har da erfart at selv 2-3 år gamle HK trenger en BIOS update for at moderne skjermkort skal fungere greit.

 

Men så klart, det kan jo være skadet, har du prøvd eller kan prøve det i en anna maskin?

Gjerne både gammel og helt ny hvis det er mulig?

 

Og nei, pcie2 vs 3 er ikke noe problem, det går om hverandre, men noen HK kan trenge BIOS update.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Før du redigerte innlegget, så sku jeg spørre om vifta på skjermkorte spinner når du slår på pcen. Hvis den ikke gjorde det så ville jeg anbefale deg å sjekke kontaktpinnene på skjermkorte for å se om noen av dem er skadet/slit vekk. Har selv opplevd på et gammelt ati kort hvor jeg klarte å få skrapt opp en av pinnene til korte. Det førte til at det ble bare svart skjerm og vifta spinna ikke. Mistenkte det var førte til at korte ikke fikk alt av strøm det trengte. Fikk det fikset ved gjennom og få lodda på pinnen som var skrapt vekk.

 

Ellers den psu` din hadde den en 8p+6p ut i fra seg? Eller måtte du bruke disse omformene som følger med for å få strøm inn på korte?

Kan være at dem ikke er i orden hvis du bruker dem.

Lenke til kommentar

Hei Suhrkling

 

Fjernet du gamle GPU driver før du monterte R9 390?

Hvis ikke, bør du gjøre det!

Monter det gamle skjermkortet i PC og fjern driver, last ned DDU så kjører du denne(du får spørsmål om å starte programmet i safemode, gjør det).

Når du har startet DDU i safemode får du 3 valg, velg det siste(Fjerne driver for bytte av skjermkort).

Link: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

post-210502-0-37695100-1457765504_thumb.png

 

Hard reset av BIOS kan også hjelpe..

Ut med det runde batteriet i ca 30sek så setter du det på plass igjen, du finner batteriet på hovedkortet.

Gjør du dette må klokkeslett og dato stilles inn på nytt i BIOS, samt andre innstillinger du har gjort.

Endret av JetzBullet
Lenke til kommentar

Det kan være at du trenger en BIOS update, nå vet ikke jeg hvor gammelt det HK er, men har da erfart at selv 2-3 år gamle HK trenger en BIOS update for at moderne skjermkort skal fungere greit.

 

Men så klart, det kan jo være skadet, har du prøvd eller kan prøve det i en anna maskin?

Gjerne både gammel og helt ny hvis det er mulig?

 

Og nei, pcie2 vs 3 er ikke noe problem, det går om hverandre, men noen HK kan trenge BIOS update.

 

Mulig du har rett, på MSI sine sider for BIOS oppdateringer anbefaler de at man har win8 for å installere de nyeste oppdateringene fra de siste årene, jeg kjører win7 x64, men kan prøve og se om det går.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Før du redigerte innlegget, så sku jeg spørre om vifta på skjermkorte spinner når du slår på pcen. Hvis den ikke gjorde det så ville jeg anbefale deg å sjekke kontaktpinnene på skjermkorte for å se om noen av dem er skadet/slit vekk. Har selv opplevd på et gammelt ati kort hvor jeg klarte å få skrapt opp en av pinnene til korte. Det førte til at det ble bare svart skjerm og vifta spinna ikke. Mistenkte det var førte til at korte ikke fikk alt av strøm det trengte. Fikk det fikset ved gjennom og få lodda på pinnen som var skrapt vekk.

 

Ellers den psu` din hadde den en 8p+6p ut i fra seg? Eller måtte du bruke disse omformene som følger med for å få strøm inn på korte?

Kan være at dem ikke er i orden hvis du bruker dem.

 

Jeg redigerte kun for skrivefeil rett etter publisering av innlegget. Viftene på skjermkortet spinner ja, og "power" lysene kommer på. Jeg har brukt 2 separate ledninger fra PSUen med 6pin, den ene har 2pins extension så den blir 8p. Har ikke brukt den lille omformeren som fulgte med kortet da det ikke var nødvendig. Takk allikevel

Lenke til kommentar

Hei Suhrkling

 

Fjernet du gamle GPU driver før du monterte R9 390?

Hvis ikke, bør du gjøre det!

Monter det gamle skjermkortet i PC og fjern driver, last ned DDU så kjører du denne(du får spørsmål om å starte programmet i safemode, gjør det).

Når du har startet DDU i safemode får du 3 valg, velg det siste(Fjerne driver for bytte av skjermkort).

Link: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

attachicon.gifDDU.png

 

Hard reset av BIOS kan også hjelpe..

Ut med det runde batteriet i ca 30sek så setter du det på plass igjen, du finner batteriet på hovedkortet.

Gjør du dette må klokkeslett og dato stilles inn på nytt i BIOS, samt andre innstillinger du har gjort.

 

Jeg har ikke fjernet gpu driver fra det gamle ATI Radeon HD 6900series kortet. Men skal prøve rådet ditt og se om det funker. Jeg har også tenkt på å teste kortet i en annen PC, men har nylig flyttet til bygda i Østfold og kjenner ennå ingen som har PC som kan ta kortet. Men kan jo spørre litt rundt om det finnes noen andre gamere på jobb som kan det.

Lenke til kommentar

Hei igjen Suhrkling

 

DDU:

Bare husk å velg AMD oppe i venstre hjørnet der det står "Select graphic driver".

Etter det velger du "Clean and Shutdown (for installing New graphic card)".

 

Skal du prøve deg på hard reset av BIOS må selvagt PC være frakoblet strøm, ut med strømkabelen.

Endret av JetzBullet
Lenke til kommentar

Du ska få bilde på skjermen uansett operativsystem eller type driver.

Sågar om du kopler fra alle disker.

Noen bios oppgraderinger til hovedkort er nødvendig for nyere grafikk kort for å poste etter inntoget av UEFI støtte i grafikk kortenes VGA rom bios.

Konsentrer om hardware feilsøking aller først fremtil PC/systemet poster med skjermbilde til hovedkortets bios .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...