Gå til innhold

Bærbar til sequencing/softsynther - erfaringer?


mr. smith

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har erfaring med laptop og f.eks. Sonar og Reason?

Lurer på om latensen vil være et problem med internt lydkort på bærbare.

Finnes det ASIO drivere til interne lydkort f.eks.?

Evnt. hvilket eksternt lydkort er anbefalt (USB/1394)?

Ta en titt på www.procom.no der vil du finne en god del alternativer. Men vanlige lydkort til bærbare er ikke noe særlig bra. En kompis av meg testet forrige generasjon eksterne lydkort for å lage musikk og det funket veldig dårlig. Mye latency og dårlig lyd kvalitet.

Det du skal lete etter er eksterne lydkort som kan få strøm via firewire porten.

Prisen er stivere enn for vanlige lydkort, så man må regne med 3-5000,-. Det er iallefall det billigste jeg har funnet.

 

 

ikon

Lenke til kommentar
Muligens noe off-topic, men dersom du ser etter en god integrert lydkort/keyboard løsning, ta en titt på M-Audio's Ozone. Meget godt lydkort integrert, og et utrolig bra alternativ dersom du er ute etter en slik pakke.

 

Procom selger Ozone til 3.325,-

 

 

/**RedLionion*/

Takker for tipset!

Ser veldig interressant ut denne...har du prøvd den?

Hva slags latens kan jeg forvente med en slik og en PIII 800 Laptop samt ovennevnte progs?

Lenke til kommentar

Jepp - nå er Ozone'n kommet i hus!

Denne er jo helt ypperlig til mitt bruk - kan nå redigere musikken min mens jeg er på farta...

4ms latens i 44,1khz i Reason på min bærbare PIII800MHZ er akseptabelt.

Helt kurant og støyfri lyd. MYE bedre enn det interne ESS-lydkortet!

Var først litt skeptisk til at det var USB og ikke 1394 tilkobling, men det fungerer jo helt greit.

Eneste som skuffer litt er at den ikke tar power fra USB porten, men bruker ekstern strømforsyning - som om jeg ikke har nok av ledninger og trafo'er å drasse på...!

Ser ut til at jeg slipper å kjøpe den steindyre Powerbooken jeg trodde jeg måtte ha! :)

Skal kunne greie meg med en nyere PC-laptop til halve prisen nå!

 

Stor takk til "RedLionion" for tipset!

 

Mr. Smith

Lenke til kommentar
hvilken probramvare braker man for å lage midifiler? Jeg har et Rolandpiano med synth og midi. Jeg drev med dette før i tiden men er nå hektet av. Jeg har en Tinkpad T40 og skulle gjerne begynt å lage midifiler igjen!

Til din T40 Trenger du en Midi-interface eks. ESI RoMi/o

og et sequencer/softsynth prog. eks. Reason 2.5 eller Sonar 3

Finnes et utall av andre programmer - også shareware/freeware - bare å søke i Google på "midi sequencer".

 

Mr. Smith

Lenke til kommentar
Jepp - nå er Ozone'n kommet i hus!

Denne er jo helt ypperlig til mitt bruk - kan nå redigere musikken min mens jeg er på farta...

4ms latens i 44,1khz i Reason på min bærbare PIII800MHZ er akseptabelt.

Helt kurant og støyfri lyd. MYE bedre enn det interne ESS-lydkortet!

Var først litt skeptisk til at det var USB og ikke 1394 tilkobling, men det fungerer jo helt greit.

Eneste som skuffer litt er at den ikke tar power fra USB porten, men bruker ekstern strømforsyning - som om jeg ikke har nok av ledninger og trafo'er å drasse på...!

Ser ut til at jeg slipper å kjøpe den steindyre Powerbooken jeg trodde jeg måtte ha! :)

Skal kunne greie meg med en nyere PC-laptop til halve prisen nå!

 

Stor takk til "RedLionion" for tipset!

 

Mr. Smith

Det er jo fabelaktig bra latens da! :yes:

Har du prøvd andre softsynther enn Reason?

Er den liten nok til å passe i en ryggsekk sammen med en pc, tror du?

 

.xstian

Lenke til kommentar
Jepp - nå er Ozone'n kommet i hus!

Denne er jo helt ypperlig til mitt bruk - kan nå redigere musikken min mens jeg er på farta...

4ms latens i 44,1khz i Reason på min bærbare PIII800MHZ er akseptabelt.

Helt kurant og støyfri lyd. MYE bedre enn det interne ESS-lydkortet!

Var først litt skeptisk til at det var USB og ikke 1394 tilkobling, men det fungerer jo helt greit.

Eneste som skuffer litt er at den ikke tar power fra USB porten, men bruker ekstern strømforsyning - som om jeg ikke har nok av ledninger og trafo'er å drasse på...!

Ser ut til at jeg slipper å kjøpe den steindyre Powerbooken jeg trodde jeg måtte ha!  :)

Skal kunne greie meg med en nyere PC-laptop til halve prisen nå!

 

Stor takk til "RedLionion" for tipset!

 

Mr. Smith

Det er jo fabelaktig bra latens da! :yes:

Har du prøvd andre softsynther enn Reason?

Er den liten nok til å passe i en ryggsekk sammen med en pc, tror du?

 

.xstian

Nei - har bare prøvd Reason foreløpig.

Passer ikke i min ryggsekk iaffal...men så har jeg en stooor og tung bærbar og da.

( EsPro Laptop Cyclone...elns...2-3 år gml ) Dessuten har jeg så mye annet stæsj i sidelommene på ryggsekken... :roll:

Mr. Smith

Lenke til kommentar
Jepp - nå er Ozone'n kommet i hus!

Denne er jo helt ypperlig til mitt bruk - kan nå redigere musikken min mens jeg er på farta...

 

Stor takk til "RedLionion" for tipset!

 

Mr. Smith

Hei!

 

Digg at du likte Ozone. Beklageligvis har jeg ikke denne selv enda, men jeg har siklet etter den i noen måneder :) (vil kjøpe den når jeg anskaffer laptop).

 

Det hadde vært digg om du kunne kommentert litt på Ozonen; diverse erfaringer og slikt (vel... jeg kommer nok til å kjøpe den likevel). Er du fornøyd med tangentfølsomheten og lydkortets kompatibilitet med de forskjellige Windows programmene? Er det i all hovedsak Sonar & Reason du bruker?

 

Mange spørsmål her, men jeg ser frem til dagen Ozone'n er kommet i hus!! :)

 

/**RedLionion*/

Lenke til kommentar
Jepp - nå er Ozone'n kommet i hus!

Denne er jo helt ypperlig til mitt bruk - kan nå redigere musikken min mens jeg er på farta...

 

Stor takk til "RedLionion" for tipset!

 

Mr. Smith

Hei!

 

Digg at du likte Ozone. Beklageligvis har jeg ikke denne selv enda, men jeg har siklet etter den i noen måneder :) (vil kjøpe den når jeg anskaffer laptop).

 

Det hadde vært digg om du kunne kommentert litt på Ozonen; diverse erfaringer og slikt (vel... jeg kommer nok til å kjøpe den likevel). Er du fornøyd med tangentfølsomheten og lydkortets kompatibilitet med de forskjellige Windows programmene? Er det i all hovedsak Sonar & Reason du bruker?

 

Mange spørsmål her, men jeg ser frem til dagen Ozone'n er kommet i hus!! :)

 

/**RedLionion*/

Tangentfølsomheten er ikke helt slik jeg er vant til - har brukt DX7 som masterkeyboard i 15 år...men til den prisen kan jeg vel ikke egentlig klage :roll:

Minus for at den ikke har Aftertouch...

Ellers så fungerer Ozone'n upåklagelig i alle applikasjoner som bruker lydkort - meget god lyd i winamp og media player f.eks.! Ja - bruker bare Reason og Sonar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...