Gå til innhold

Tips til receiver til hjemmekino/stereoanlegg.

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal handle stereoanlegg og trenger først og fremst en receiver. Vil ha muligheten til å utvide til 5.1 etterhvert så bør ha såpass med utganger.

Har sett litt på Yamaha sine da jeg har blitt anbefalt disse. Det vil bli brukt til både film og musikk. Jeg er først og fremst ute etter detaljerik og klar lyd, men viktig at det er litt punch også. Jeg spiller veldig mye variert musikk så viktig med noe som er allsidig.

Jeg ser for meg å bruke en rundt 10 000 kroner på dette, gjerne brukt. Jeg har heller ikke bestemt meg for høytalere enda så tar gjerne imot tips her også, kanskje litt mtp hva som passer sammen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har RX-A3050, jeg har ikke hørt maken til forsterker... lånte en denon 7200... men den kommmer ikke opp mot yamaha'en...  2050 er nesten lik... men mangler et par kanaler ... Yamaha er , i mine ører, det beste du kan få.

Snabelen

Lenke til kommentar

Da er det vel en ganske smal sak. Jeg får vel ikke noe ut av ekstra kanaler sålenge jeg ikke skal ha masse ekstra høytalere uansett?

Jeg tenker et par gulvhøytalere i stereo i første omgang også utvide med senter, bakhøytalere og eventuelt sub etterhvert. Skjønte ikke helt specsene heller, er det 140wrms på alle kanalene eller?

Hvilke høytalermerker bør jeg se på hvis jeg kjøper denne forsterkeren?

Lenke til kommentar

Vil det være et bedre alternativ enn å finne noe brukt for samme prisen?

Om du kan se produktet før du kjøper vil jeg si at det alltid er en fordel med brukt, spesielt surround. De forsterkerne faller som steiner i verdi om du planlegger å selge den igjen etter et par år. Ligger alltid mange av dem ute på finn, tviler på de selges nevneverdig eller i det minste er i nærheten av prisantydning.

Men Yamaha pleier stikke av med seier i tester for lydkvalitet på surroundforsterkere. Burde fungere bra med det meste av høyttalere, bare ikke altfor tungdrevne.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det. Sparer massevis av penger ved å kjøpe brukt og kan derfor få et bedre anlegg. Men har det skjedd noe revelusjonerende på forsterker/høytaler fronten de siste årene?

Er det f.eks noen features jeg bør sørge for å få med meg?

Lenke til kommentar

Himmehøyt over trådstarters budsjett på ca 10 000 kr.

Jeg er TS. :) Og den ligger på finn til under 10 000,-

Hva er det som ligger på finn? CX-A5000?

I såfall kommer du ikke så langt med den siden det er en forforsterker/AV-prosessor.

Effektforsterker trenger du i tillegg...

Lenke til kommentar

Beklager - det gikk forbi meg at det var trådstarter som postet.

CX-A5000 støtter HDMI 2.0 (i alle fall via firmware update) - det er ikke en så gammel sak. Men som nevnt av andre - du må ha effekttrinn i tillegg - og det blir fort minst det dobbelte i pris. Gode effekttrinn faller heller ikke like fort i pris. Du kan få enkelte 5 eller 7 kanals til under  10 000 brukt, og i alle fall stereo. Skal du opp på noe som yter forforsterker (CX-A5000) rettferdighet - ja da må du regne med 15 000 og oppover (selv brukt). Og høyttalere i samme klasse.

Kjøper man topp kvalitet på et trinn, ja da bli det lett til at man må følge opp på resten for å bli fornøyd.

Du får tak i demo/brukt/tilbud med HDMI 2.0 og relativt nye spesifikasjoner.

Still deg spørsmålet om du vil kjøpe TV med 4K, HDR etc i løpet av de neste årene eller ikke. Regner du med at du kommer til å gjøre det, ja da prøver du å være så fremtidsretta som mulig. Men er det mest opptatt av å få god lyd og klarer deg fint med BD-kvalitet etc - ja da kan det være greitt å kjøpe rimelig brukt. Så det er litt lydkvalitet kontra fremtidsrettet filmopplevelse.

Personlig ville jeg gått for lyd - derfor har jeg også mitt anlegg fra 2002 fremdeles.

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt JS9505 og den har jo 4k. Så ikke i farten at det bare var en forforsterker.

RX-a2050 så jo ut som et fint valg men tilbudet har dessverre gått ut. Ser onkyo tx nr838 er på tilbud til 7999. Er det et godt kjøp eller et hakk ned ifra yamahaen?

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...