Woltox Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Halloen har idag en Ford Mondeo fra 05 og har lyst på noe sprekere, ønsker da ikke å betale så mye mere på bilen enn det jeg gjør idag da jeg bruker den ikke så alt for mye. Ser på finn hva de skal ha for de forskjellige bilene og har noen spørsmål ang det: Forsikring er noe du pleier å måtte skaffe på de bilene? Ved servicer er det du som tar regningen? Når kan utleier kreve å ikke tilbakebetale depositumet ? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 - Forsikring blir likt som i dag, du tegner og betaler den helt til du ikke lenger leaser bilen. - Du betaler for servicer (med mindre det følger med en serviceavtale. Vet ikke hvor vanlig dette er på leasing, men på både nybil og "nesten ny"-bil så kan man ofte få med dette. Da betaler man altså ikke for service i en viss periode eller inntil et visst antall kilometer). - Ble litt usikker på den siste, men jeg tror ikke man (vanligvis hvert fall) betaler et depositum på leasing. Man må betale en sum når man inngår avtalen (høy sum = lavere månedsbeløp, lav sum = høyere månedsbeløp), men denne får man ikke tilbake. 1 Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Depositum? tenker du på innskudd? dette vel vel ikke noe man får tilbake 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Forsikring er som sagt utenom, service spørs på avtalen du gjør og innskuddet får du ikke tilbake. Leasing er ikke akkurat den billigste måten å få seg en sprek bil på. 5 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Leasing er en fryktelig dårlig økonomisk måte å skaffe seg en bil på. Selv om det virker fristende der og da, må man huske på at de som står for leasingen kommer til å tjene penger på denne bilen i flere ledd. Først når du som leaser betaler mye mer for 3 år enn hva bilen taper seg i verdi. Etter at bilen er levert tilbake selges den på auksjon for bilforhandlere. Med andre ord, du betaler veldig mye for å låne en bil for en stund. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Leasing er en fryktelig dårlig økonomisk måte å skaffe seg en bil på. Selv om det virker fristende der og da, må man huske på at de som står for leasingen kommer til å tjene penger på denne bilen i flere ledd. Først når du som leaser betaler mye mer for 3 år enn hva bilen taper seg i verdi. Etter at bilen er levert tilbake selges den på auksjon for bilforhandlere. Med andre ord, du betaler veldig mye for å låne en bil for en stund. Ikke nevneverdig mer enn om du bare kjøper ny hvert 3 år. For så å bytte inn den gamle hos forhandler. Veldig oversiktlig da, vet akkurat hvor mye det kommer til å koste over en 3 års periode. Flere og flere som bruker leasing, i Danmark er det nesten enerådende, umulig å selge 3 år gamle biler. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Dei leasingtilbuda eg har sett har stort sett bestått av ein litt større innskuddssum og deretter ein fast månedlig sum i resten av avtaleperioda. I denne summen er det vanlig at alt av løpende utgifter er inkludert (forsikring, service, dekkhotell, osv). For leaseren er det då vanligvis kun drivstoff og slike forbruksting som kjem i tillegg. Men detaljane i avtalen vil sjølvsagt kunne variere. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Stor innskuddssum er en ulempe, hvis du kjøper bilen og blir påkjørt, vraker den eller lignende etter et par måneder er hele den summen tapt. Jeg ville tatt 0,- i innskudd skulle jeg leaset. Jeg har aldri sett en avtale med service, forsikring, dekkhotell eller lignende. Som utgangspunkt bør du anta at dette er egne kostnader, noe det vanligvis er. 1 Lenke til kommentar
CYA Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 (endret) Nå er det vanligvis nybil som leases ut, og leaser du en nybil med relativt høy restverdi i leasingavtalen uten fullkasko (som vanligvis er pålagt forsikring fra leasingselskapet), er du tjukk i hodet... Endret 13. mars 2016 av CYA Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Nå er det vanligvis nybil som leases ut, og leaser du en nybil med relativt høy restverdi i leasingavtalen uten fullkasko (som vanligvis er pålagt forsikring fra leasingselskapet), er du tjukk i hodet... Har du sjekket opp at du forstår hva du faktisk svarer på her? 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Nå er det vanligvis nybil som leases ut, og leaser du en nybil med relativt høy restverdi i leasingavtalen uten fullkasko (som vanligvis er pålagt forsikring fra leasingselskapet), er du tjukk i hodet... Faktisk tror jeg det er du som er tjukk i hodet jeg 1 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 "ønsker da ikke å betale så mye mere på bilen enn det jeg gjør idag da jeg bruker den ikke så alt for mye" Å lease en bil som skal stå i garasjen tror jeg er en veldig dårlig ide. Du bør kjøre mellom 15-20k i året for at det skal lønne seg. Du kan lese litt her: http://www.smartepenger.no/nyheter/1630-bor-du-eie-bilen-eller-leie-den I tillegg må du huske på at de fleste som leaser får seg en liten overraskelse når bilen leveres tilbake. Det er ikke unormalt å få en sluttreging på ganske mange tusen for slitasje/parkeringsskader etc. som ikke står i utleiers definisjon av "normal slitasje" Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Er det TDCI motoren du har i mondeoen? 115 hestern kan vel justeres helt opp i 190hk av ett tuningfirma. De kobler på en laptop å trykker litt. Koster noen tusen men du får da en sprekere bil. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 I tillegg må du huske på at de fleste som leaser får seg en liten overraskelse når bilen leveres tilbake. Det er ikke unormalt å få en sluttreging på ganske mange tusen for slitasje/parkeringsskader etc. som ikke står i utleiers definisjon av "normal slitasje" Et dårlig poeng egentlig da dette er ting som ville kostet deg penger uansett i form av større verditap. De regner med en viss normal slitasje på 3 år, så for de fleste blir det kanskje et par tusen å betale. Men det spørs jo hvordan man behandler bilen, vasker den osv . En grundig omgang vask, rens polish er nok å foretrekke før innlevering. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Et dårlig poeng egentlig Da beklager jeg på det sterkeste at jeg var så dum å nevne dette. Bøyer meg i støvet for leasing eksperten kremt. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 I tillegg må du huske på at de fleste som leaser får seg en liten overraskelse når bilen leveres tilbake. Det er ikke unormalt å få en sluttreging på ganske mange tusen for slitasje/parkeringsskader etc. som ikke står i utleiers definisjon av "normal slitasje" Et dårlig poeng egentlig da dette er ting som ville kostet deg penger uansett i form av større verditap. De regner med en viss normal slitasje på 3 år, så for de fleste blir det kanskje et par tusen å betale. Men det spørs jo hvordan man behandler bilen, vasker den osv . En grundig omgang vask, rens polish er nok å foretrekke før innlevering. Vask er eigentleg ikkje nødvendig. Bilforhandlaren må uansett reingjere bilen grundig både utvendig og innvendig før dei selg den. Bilen bør sjølvsagt være greit nok reingjort slik at jobben ikkje blir så stor, men du som leaser tjener ikkje noke meir på å levere inn ein heilt rein bil enn om bilen berre er greit reingjort. Når det gjeld slitasje så er det iberekna på leasingutgiftene, så du betalar ikkje noke meir for det som blir rekna som normal slitasje. Den store overraskande utgiftsposten etter leasing er skadar som blir krevd utbetra. Sidan overgangen mellom normal slitasje og skadar kan være svært flytande så vil enkelte nok få til dels store priskrav dersom f.eks heile bildelar må byttast ut eller omlakkerast pga f.eks. små skadar etter steinsprut. Ofte kan det være mykje å spare på å være med når bilen skal undersøkast slik at du kan protestere om formykje blir oppført som skadar. Ein anna ting er at sjølv om ein slik tilsvarande slitasjeskade på privatbilen i teorien fører til eit tilsvarande verditap så er den store forskjellen at du ikkje nødvendigvis må ta kostnaden med å utbetre skadane. Og dersom du har bilen i 5 år til så vil nok verditapet for ein liten handlevogn-bulk være svært marginal, sjølv om ein slik skade kan være dyr å utbedre. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 13. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2016 Er det TDCI motoren du har i mondeoen? 115 hestern kan vel justeres helt opp i 190hk av ett tuningfirma. De kobler på en laptop å trykker litt. Koster noen tusen men du får da en sprekere bil. Tja trur vi har litt forskjellig mening med sprekere bil, har lyst på mere comfort: Cruise Controll og slikt (personer er uansett for treige i trafikken til at 190hk har noe forskjell fra 115hk) Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Du bør sjekke terminologien din i så fall. For sprekere bil = raskere bil, bil med flere hestekrefter eller bil som aksellererer raskere. Du er åpenbart på jakt etter en mer komfortabel bil som gjerne har flere hjelpemidler. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Hvordan gir Cruise control mer komfort egentlig? Har dette på min bil, brukt det kanskje 2 ganger i året. Kjekt for langkjøring kanskje, men overhodet ikke noe must. Komfort handler om gode fjæringsegenskaper, lavt støynivå, sterk nok og stillegående motor, gode seter over mange timer, osv. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Cruise Control er ikke brukendes i norge om man ikke kjører mye og langt natterstid. Adaptiv Cruise Control er et helt annet ballgame som er perfekt for norske veier/trafikk og ligger godt innenfor begrepet komfort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå