Gå til innhold

Forkurs for ingeniørutdanning

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på. Jeg går på vg3 og det begynner å haste om å søke om studieplass, og jeg vet veldig lite om hvordan det egentlig fungerer. Jeg valgte dumt å ikke ta realfag på videregående, så jeg tenker jeg nok må ta forkurs for å få den utdanningen jeg vil ha.

Dersom jeg tar forkurs for ingeniørutdanning på UiA, gir det meg mulighet til å studere ingeniørfag på alle norske skoler, eller bare UiA? Betyr "ingeniørfag" faktisk at det må ha "ingeniør" i navnet eller inkluderer det alle fag som trenger R1/R2 + Fysikk?

Er dataingeniør (som tilbudt på UiA) en bra utdanning å ta dersom jeg har lyst å jobbe med programvareutvikling eller nettverkssikkerhet? Er det noen bedre alternativer jeg kan ta med forkurs?

Dersom jeg søker meg inn på et bachelorprogram etter forkurs, er konkurransepoengene mine enda basert på karakterer fra videregående, eller blir karakterer fra forkurs tatt i betraktning?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på. Jeg går på vg3 og det begynner å haste om å søke om studieplass, og jeg vet veldig lite om hvordan det egentlig fungerer. Jeg valgte dumt å ikke ta realfag på videregående, så jeg tenker jeg nok må ta forkurs for å få den utdanningen jeg vil ha.

Dersom jeg tar forkurs for ingeniørutdanning på UiA, gir det meg mulighet til å studere ingeniørfag på alle norske skoler, eller bare UiA? Betyr "ingeniørfag" faktisk at det må ha "ingeniør" i navnet eller inkluderer det alle fag som trenger R1/R2 + Fysikk?

Er dataingeniør (som tilbudt på UiA) en bra utdanning å ta dersom jeg har lyst å jobbe med programvareutvikling eller nettverkssikkerhet? Er det noen bedre alternativer jeg kan ta med forkurs?

Dersom jeg søker meg inn på et bachelorprogram etter forkurs, er konkurransepoengene mine enda basert på karakterer fra videregående, eller blir karakterer fra forkurs tatt i betraktning?

Takk på forhånd!

Forkurs er et år hvor man kvalifiserer seg til høyere utdanning innen ingeniørfagene. Du får en form for spesiell studiekompetanse, men blir ikke kreditert for R1/R2 og F1, selv om du har gjennomgått mesteparten av dette pensumet. Dette gjør at du strengt tatt ikke kvalifiserer deg til linjer hvor disse fagene kreves, annet enn til ingeniørutdanninger. Dette er noe jeg tror at praktiseres litt annerledes, da jeg tror du f.eks. kan bli tatt opp til diverse naturvitenskapelige utdanninger ved universitetene med forkurs.

Med forkurs fra en offentlig godkjent institusjon (alle høyskoler jeg kjenner til iallefall) så kvalifiserer du deg til alle bachelor- og integrerte masterutdanninger. Så med ditt forkurs skal du kunne søke utdanning over hele landet gjennom SO.

Programvareutvikling og nettverkssikkerhet - her bør du sjekke fagplanen. Såvidt jeg ser så skulle det være riktig utdanning, men her kan sikkert noen andre svare bedre enn meg (jeg er maskiningeniør). Lurer på om kanskje de store universitetene tilbyr spesialiseringer i datasikkerhet, mulig høyskoler også. Så for noen måneder tilbake at Politiet søkte etter en nettverks- og programmeringskyndig til en stilling som spesialetterforsker. Sikkert spennende!

Når det gjelder søkerpoeng så er det fine med forkurs at det er kun forkurskarakterene du søker med. Dermed kan du gi alt du har det ene året, og velge og vrake i studieretninger, gitt at du får gode karakterer selvsagt. Du får ekstrapoeng for alder, førstegangstjeneste og eventuelle kvotepoeng for kjønn. En bonus er også at man som søker fra forkurs blir kvotert i en såkalt forkurskvote.

Lykke til!

Lenke til kommentar

UiA har nasjonalt forkurs i likhet med de andre skolene som ZerothLaw beskriver.

Består du alle fag på forkurset, altså et fullt forkurs (ingen fritak) vil du konkurrere på forkurskvote for ingeniørudanning. De fleste studieplassene er delt opp for forkurs studenter og resten til de som har studiekompetanse + R1/R2/F1.

Reminder:

Du kan ikke bli lege ved å ta forkurs bare så det er sagt. Men du kan studere hvilken som helst ingeniørutdanning som inneholder realfag + disiplin-fag osv..

Det trengs IT/Dataingeniører i fremtiden hvis du liker programmering, vil du helt sikkert komme bort i programvareutvikling eller sikkerhet, avhenging av hva du spesialiserer deg for.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forkurskvoten er ufattelig digg. Hvis du tar en titt på snittet på forkurskvoten så skjønner du fort hvorfor.

Merk at opptaket til forkurs kan være ganske tøft på enkelt institusjoner, spesielt for deg som kommer rett fra VG3.

Ser ut som poenggrensa på UiA er på rundt 40. Det høres da ikke så slemt ut? Jeg er ikke helt sikker på hva snittet mitt er, men jeg tviler på det er lavere enn 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...