Hillebillys Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Hos oss har vi det slik att overtid kan velges utbetalt eller overtid. Og vi har 50% frem til 21:00 og 100% etter 21:00 (Og utregning i forbindelse med eventuell avspasering gjøres så vidt jeg kan se riktig i forhold til dette.) Men problemstillingen er att i dag så ringte arbeidsleder meg og spurte om jeg kunne avspasere resten av dagen fordi dem har lav arbeidsmengde. Jeg tenkte ikke så mye på det, for det passer meg veldig godt i dag. Og sa jeg kunne avspasere. Men fikk så senere tlf fra en kollega, hvor dem hadde fått samme beskjed. Men de to kollegene hadde ikke fått i spørsmåls-form, dem oppfatter som att dem "skal" ta avspasering resten av dagen, og da måtte jobbe inn igjen dette senere. (Siden dem ikke har overtid) Og dem spør meg da om arbeidsgiver kan pålegge avspasering på grunn av lav arbeidsmengde, til ansatte som ikke har overtid tilgode og avspasere fra. Selv mener jeg att dette er noe arbeidsgiver kan spørre om, men ikke uten videre kreve. I tillegg vil jeg nevne att vår arbeidsgiver er ihvertfall ovenfor meg veldig runde angående slik, så da er jeg rund i kantene ovenfor dem også. For dem har aldri trekt i lønn om vi står i minus, selv om en passerer mnd regnskap den 25. Det vil si dem altså om ikke annet er ønsket eller diskutert frem overfører til neste mnd slik att en har god tid på og jobbe inn avspasering. Dem kan også godta motsatt, om vi har overtid som vi ønsker og avspasere senere. Men ikke for lenge for dette er det vel andre regler som kommer inn i bildet. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Arbeidsgiver har styringsrett på hvordan avspasering skal avvikles, men jeg tviler for at det fungerer slik at man kan kreve at ansatte tar avspasering samme dag. Det synes i hvertfall urimelig. Uansett, arbeidsgiver kan ikke pålegge avspasering til noen som ikke har innarbeidet avspaseringstid. Da setter jo arbeidstaker seg praktisk talt i gjeld til selskapet om han på et senere tidspunkt må arbeide inn denne tiden. Da er det permittering arbeidsgiver skal bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå