Gå til innhold

Snart skal Apple vise frem sine nye produkter


Anbefalte innlegg

Ideelt sett burde det fungert sånn, men i normal bruk er ikke dette en begrensning. Å kreve vektorgrafikk til alt av UX er et ganske ekstremt krav når bitmaps fungerer så godt som de gjør imho. Masse ulemper og tradeoffs med vektorer også, selv om de skalerer fantastisk bra. Da liker jeg egentlig bedre Apples approach med skikkelig høyoppløste elementer som skaleres.

Jeg synes ikke det er så veldig ekstremt. Ulempene folk snakker om er stort sett vikarierende, det er litt mer arbeid per element, men det er lite i forhold til totalen. AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert, men jeg ser ikke helt poenget når ting fungerer så bra som de gjør i dag. Hvilke reelle praktiske fordeler mener du man ville fått som man ikke har i dag om all grafikk var vektorbasert? Brukergrensesnittene er allerede der, det samme er fontene. Ikonene er så store at det ikke har noen praktisk betydning.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke noe poeng med vektorgrafikk all den tid panelet på maskinen er pikselbaert.

 

Om alle panel hadde hatt like mange pixler hadde du muligens hatt et poeng, men selv da er jeg ikke så sikker på at jeg er enig. Det bør ikke være så spesielt å tenke seg at folk har forskjellige behov for størrelse på grafiske element. Mener du fonter ikke bør være vektorbaserte heller feks?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men helt konkret - hva er det du mener ikke skalerer godt nok? Ikonene er så store at de skalerer perfekt. Det samme er fontene, vinduene, OS-grafikken og alt annet, ofte fordi de er vektorer. Det eneste er eventuelle assets i apper der utvikler har vært sløv og ikke laget høyoppløste bilder.

Jeg forstår at det er fint og teoretisk og bra med vektorer, men jeg ser ikke poenget med å endre ting bare for at ikke folk skal få vondt i aspbergeren sin. Jeg sitter på en Macbook Pro med Retinaskjerm nå, og den er også koblet til et par FullHD-skjermer og ofte projektorer med alt fra 1024*768 til FullHD-oppløsning i både stående og liggende format. Alt er sylskarpt, alltid.

Det er nok reelle problemer innen it om man ikke skal finne på nye også. Det holder jo ikke så si at det " folk har forskjellige behov for størrelse på grafiske element" når alle elementer skalerer allerede i dag. En endring til vektorer ville hatt absolutt null effekt på brukeropplevelsen såvidt jeg kan forstå, om ikke du har ett eller annet usecase jeg ikke har tenkt på. 

 

Det jeg spør om er ikke generelle utsagn om at vektorer er bedre. Det er vi enige om alle sammen. Men hva er det som blir bedre om man går over? Helt 100% trinnløs innstilling av opplevd oppløsning? Det hadde vært kult (og er en mangel), men er det egentlig viktig hva slags format grafikken har for å oppnå dette? 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hver gang iPhone med ny og høyere oppløsning kommer, så er veldig mange apps til den ødelagt, til de blir oppdatert for den nye oppløsningen. Et eksempel på hvordan vektorgrafikk hadde praktisk sett vært vedre på den måte. Det samme kan jo skje når 5K rMBP kommer f.eks. Ikke med Apples egne ikoner og UI, men 3.part.

Lenke til kommentar

Ikke om utviklerne har fulgt developer guidelines. De måtte lage høyoppløste ikoner da iPhone 4 kom, bortsett fra det har det ikke skjedd noen endringer som har knekt grafikken for eksisterende apps. Dette er et konstruert problem.

 

At større skjerm på iPhone fucker apper som ikke er laget oppløsningsuavhengige er faktisk utviklerne sin skyld - iOs opererer allerede med relative størrelser i definisjoner av ux-elementer. 

 

Vektorgrafikk er dyrt, vanskelig og mindre fleksibelt enn bitmaps, uten noen stor gevinst. Men det skalerer godt. Derfor mener jeg en hybridløsning er det beste, og det mener tydeligvis alle som lager systemer også da det er der man havner hver gang noe skal implementeres. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Men helt konkret - hva er det du mener ikke skalerer godt nok? Ikonene er så store at de skalerer perfekt. Det samme er fontene, vinduene, OS-grafikken og alt annet, ofte fordi de er vektorer. Det eneste er eventuelle assets i apper der utvikler har vært sløv og ikke laget høyoppløste bilder.

 

Jeg forstår at det er fint og teoretisk og bra med vektorer, men jeg ser ikke poenget med å endre ting bare for at ikke folk skal få vondt i aspbergeren sin. Jeg sitter på en Macbook Pro med Retinaskjerm nå, og den er også koblet til et par FullHD-skjermer og ofte projektorer med alt fra 1024*768 til FullHD-oppløsning i både stående og liggende format. Alt er sylskarpt, alltid.

 

Det er nok reelle problemer innen it om man ikke skal finne på nye også. Det holder jo ikke så si at det " folk har forskjellige behov for størrelse på grafiske element" når alle elementer skalerer allerede i dag. En endring til vektorer ville hatt absolutt null effekt på brukeropplevelsen såvidt jeg kan forstå, om ikke du har ett eller annet usecase jeg ikke har tenkt på. 

 

Det jeg spør om er ikke generelle utsagn om at vektorer er bedre. Det er vi enige om alle sammen. Men hva er det som blir bedre om man går over? Helt 100% trinnløs innstilling av opplevd oppløsning? Det hadde vært kult (og er en mangel), men er det egentlig viktig hva slags format grafikken har for å oppnå dette? 

 

I OSX? Ikonene er det største problemet, passende størrelse går i alt for store hopp. Men som sagt, det spesifikke caset OSX så slipper man unna endel med at man hele tiden driver å multipliserer oppløsningen, men det i seg selv er jo en ulempe.

 

Å få en trinnløs innstilling av grafikk på en god måte er vanskelig å oppnå uten en eller annen type vektorgrafikk. Men akkurat hva slags format det har er forsåvidt ikke relevant, det er bare at for å få den beste løsningen må man i praksis operere med vektorgrafikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vektor eller høyoppløst bitmap. Jeg ser dog ikke helt verdien, det funker finfint med de trinnene man har i dag, iallfall på OSX.

 

Det er ikke perfeksjon i dag, men det er ekstremt mange problemer i OSX jeg heller ville fått løst før dette.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Sier guidelines til iOS at apper skal ha støtte for oppløsninger som 1440p også? Slik at når iPhone plutselig en dag har det, så vil alt fungere dag 1?

 

Men ja, det er et lite problem. Prøvde bare å komme med et eksempel :)

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

De sier at appene skal lages uavhengige av oppløsning, med alle mål oppgitt relativt til hverandre, og med støtte for både portrait og landscape. All grafikk skal lages i enkel, dobbel og noenganger firedobbel oppløsning. Så ja, 1440p vil virke dag én om en app er laget i henhold til guidelines.

 

(Appene kompileres faktisk automatisk for hver enkelt enhet, så man slipper å laste ned alle de redundante filene, kun det som er relevant for din enhet lastes ned fra App Store.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Virker jo som en grei måte å gjøre det på det. Vet ikke hvor mye mer arbeid vektorgrafikk er, men denne metoden virker jo ikke for vanskelig å gjennomføre akkurat. Så lenge du holder deg til standard dimensjoner og slik selvfølgelig. Altså har dobbelt, firedobbel osv. Begrenser litt oppløsningsmulighetene for Apple, men de pleier ikke å ha mange ulike oppløsninger likevel, så er nok ikke et stort problem for akkurat Apple. Mer en bra ting for Windows der det er mye forskjellig av oppløsninger. Og Android sånn sett.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...