Gå til innhold

Snart skal Apple vise frem sine nye produkter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo. Kanskje. Jeg har en 1gen og en 4gen ipad som jeg leser blader og bøker på. Der er det en markant forbedring på retina skjermen til 4gen ipaden.

Det handler om mer enn bare oppløsning.

Du ser LETT forskjellen på 1080p og 2160p på en stor monitor. Det er ikke merkelig å se at Apple har gått vekk ifra maskiner som ikke er høyt oppløste. (derfor MBA serien er så merkelig). Det er klart bedre. Spesielt til PC. Teknologien har og kommet langt nok til god batteritid ved høy oppløsning.

Det du typisk gjør på en PC skjerm er enda mer avhengig av god oppløsning enn TV. Og så du ikke tek sin artikkel? De viste at du ser forskjell på TVer er og på god avstand. Andre tester som er mer ekstensive enn tek sin viser og det. Da er tekst en del av testen, og da klarer nesten alle å skille en HD TV fra en 4K TV.

Lenke til kommentar

Teksten på 4k skjermen jeg hadde var ikke noe merkbart bedre enn på en fullhd skjerm. Jeg synes apple burde beholdt de gamle imac skjermene og dermed hatt alternativer til priser som er overkommelige.

Og jeg hadde likt å sett flere blinde tester. Jeg har inntrykk av at oppløsningene på visse skjermer i dag ikke har noen praktisk mening

http://www.tek.no/artikler/herregud-det-er-jo-helt-likt/217854

Er det denne testen du mener?

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Da er det noe annet som er årsaken, ikke oppløsningen i seg selv. Ellers identisk og med content som er laget for å kunne vises i 4K så er det mye bedre. Det finnes mange faktorer som gjør at du kan oppleve det som dårligere, jeg vet ikke hvilken det er, men noe er det. Ellers ville du fint sett forskjell.

Lenke til kommentar

Da er det noe annet som er årsaken, ikke oppløsningen i seg selv. Ellers identisk og med content som er laget for å kunne vises i 4K så er det mye bedre. Det finnes mange faktorer som gjør at du kan oppleve det som dårligere, jeg vet ikke hvilken det er, men noe er det. Ellers ville du fint sett forskjell.

Når det er snakk om PC-skjermer så kan det vel handle om mye ymse skalering i Windows og spesielt tredjepartapplikasjoner til Windows. Er fremdeles sånn (dessverre) at når jeg benytter bærbaremaskiner med Windows som har 1440P eller høyere på 13-tommer så er det urovekkende mye som fungerer dårlig og ser verre ut enn det ville gjort om det hadde vært et 1080P panel hvor skalering ikke er like nødvendig.

Lenke til kommentar

Tja, hva er det som funker dårlig i OSX nå?

(OSX før Retina var helt krise, det er jeg enig i)

Alle os burde hatt ren skalering, der man kunne sette hvor store elementer var i centimeter på skjermen (om det ikke var direkte settingen i oset, ihvertfall indirekte), basert på vektorgrafikk. OSX klarer seg ok fordi de låser seg til det opplegget med dobling av oppløsningen, men det er en band-aid for å minske problemet av et lite fleksibelt system.

AtW

Lenke til kommentar

...OSX klarer seg ok fordi de låser seg til det opplegget med dobling av oppløsningen, men det er en band-aid for å minske problemet av et lite fleksibelt system.

AtW

Hva er det jeg ikke får til med OSx siden det er så lite fleksibelt?

Lenke til kommentar

Når det er snakk om PC-skjermer så kan det vel handle om mye ymse skalering i Windows og spesielt tredjepartapplikasjoner til Windows. Er fremdeles sånn (dessverre) at når jeg benytter bærbaremaskiner med Windows som har 1440P eller høyere på 13-tommer så er det urovekkende mye som fungerer dårlig og ser verre ut enn det ville gjort om det hadde vært et 1080P panel hvor skalering ikke er like nødvendig.

Det stemmer, det kan være en av grunnene. Ganske bra i Windows 10, men mange 3. part programmer som ikke støtter det fortsatt. Likevel burde det meste være bra, og da bør du kunne se forskjell. Bruker du noe som Windows 7 derimot kan det jo godt være at det ikke er så bra, men ja det kan være en av grunnene eller grunnen.

Lenke til kommentar

...OSX klarer seg ok fordi de låser seg til det opplegget med dobling av oppløsningen, men det er en band-aid for å minske problemet av et lite fleksibelt system.

AtW

Som jeg sa. Skalere grafiske elementer fritt. AtW

Lenke til kommentar

Ideelt sett burde det fungert sånn, men i normal bruk er ikke dette en begrensning. Å kreve vektorgrafikk til alt av UX er et ganske ekstremt krav når bitmaps fungerer så godt som de gjør imho. Masse ulemper og tradeoffs med vektorer også, selv om de skalerer fantastisk bra. Da liker jeg egentlig bedre Apples approach med skikkelig høyoppløste elementer som skaleres.

Lenke til kommentar

AtW

Åja. Så ikke noe spesielt viktig altså. Da vil jeg vel si at OSx er ganske så fleksibelt.

Lenke til kommentar

AtW

Åja. Så ikke noe spesielt viktig altså. Da vil jeg vel si at OSx er ganske så fleksibelt.

Fint om du leser diskusjonen i kontekst. Det var kun snakk om skalering og fleksibilitet mtp det. Det har ikke vært snakk om Oset som helhet. AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...