Gå til innhold

Endelig en fornuftig "voldtektsdom"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verden er ikke rettferdig.

Rettsvesenet er ikke perfekt.

Det er en flora av kvinner som har et forvirret syn på voldtekt som ødelegger for resten som faktisk blir utsatt for seksuell tvang.

Deal with it.

z3j7bZ2.png

Vi trenger dessuten flere kvinner i fengsel for å få et mer likestilt samfunn. 

Der sank du ned til deres nivå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

I dette tilfellet burde straffen vært betinget fengsel, og pålagt oppfølging hos psykolog. Det dommen sier om at hun ikke tilkalte hjelp da et vitne kom inn på rommet viser bare at dommeren ikke forstår særlig psykologi.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet burde straffen vært betinget fengsel, og pålagt oppfølging hos psykolog. Det dommen sier om at hun ikke tilkalte hjelp da et vitne kom inn på rommet viser bare at dommeren ikke forstår særlig psykologi.

At hun ikke tilkalte hjelp, er jo forenlig med at sexen var frivillig. Hva tenker du på? Mener du at hun kunne vært lammet av redsel eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

At hun ikke tilkalte hjelp, er jo forenlig med at sexen var frivillig. Hva tenker du på? Mener du at hun kunne vært lammet av redsel eller noe slikt?

Nettopp.

Lenke til kommentar

Nettopp.

ok, men hvorfor skal hun da få betinget fengsel? Mener du at opplevelsen hennes av å bli voldtatt var ekte, men at forklaringen på denne opplevelsen ligger i henne selv?

Edit: Les "var ekte" som "kunne vært ekte". 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, jeg tror mange ofre i ulike saker prøver å være mest mulig medgjørlig mot gjerningspersoner. Å gjøre motstand er i mange tilfeller farlig.

Gjerningsperson: "Du dør hvis du sier noe"

Offer: "Jeg skal ikke si noe"

Gjerningsperson: "Det var frivillig"

Lenke til kommentar

..... vi trenger dessuten flere kvinner i fengsel for å få et mer likestilt samfunn. .....

Reagerer mest på hvordan du brått og sømløst plutselig dytter ironi inn i en ellers såpass alvorlig post :p

Ellers kan jeg si meg enig i at straffen må svi så den får en avskrekkende effekt med tanke på framtidige angrende syndere, den straffen her (forøvrig 7 og ikke 4 mnd fengsel), burde vel sånn sett forsåvidt være veldig grei.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at hovedproblemet her er at enkelte grupper gjør sitt beste for å fremstille voldtekt som en handling der "offerets" subjektive opplevelse og fortolkning i ettertid skal være avgjørende for hvorvidt det er voldtekt eller ikke. Voldtekt er forferdelig og må straffes hardt, men samtidig tror jeg man i større grad må være klar på at om du ikke vil ha sex må du gi uttrykk for det og unngå å hoppe til sengs med personen(e) du ikke vil ha sex med. 

Jeg tror nettopp denne relativiseringen av voldtektsbegrepet er en av grunnene til at man får så voldsomme anslag over antallet kvinner i Norge som har blitt voldtatt. I følge politiet blir 15% av sakene henlagt som "ikke voldtekt", som virker å bety at det som beskrives rett og slett ikke var voldtekt objektivt sett. Det er med mange ord temmelig mange som anmelder voldtekter som ikke har funnet sted, ikke fordi de ønsker å anmelde falskt, men fordi de har hatt en dårlig/vanskelig opplevelse. 

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Forsker-skriver-Det-er-ikke-alltid-slik-at-voldtekt-er-voldtekt-8016620.html

• Liker 3
Lenke til kommentar

..... vi trenger dessuten flere kvinner i fengsel for å få et mer likestilt samfunn. .....

Reagerer mest på hvordan du brått og sømløst plutselig dytter ironi inn i en ellers såpass alvorlig post :p

Ellers kan jeg si meg enig i at straffen må svi så den får en avskrekkende effekt med tanke på framtidige angrende syndere, den straffen her (forøvrig 7 og ikke 4 mnd fengsel), burde vel sånn sett forsåvidt være veldig grei.

Der burde det stått noe om økt kvinneandel, ikke flere kvinner. Men ja, du forstår det riktig. Det med 4/7 måneder var ingen feil fra min side. Jeg begrenset meg bare til å ta med den ubetingede delen av dommen. Betinget fengsel kan en jo nærmest se bort fra, da det ikke er mye til straff. Men det riktige er 7 måneders fengsel, hvorav 4 måneder er ubetinget. 

Både god, gammeldags voldtekt og såkalte "falske anmeldelser" av voldtekt (anmeldelsene er jo ikke falske, men innholdet i dem inneholder fiksjon) er ikke vanskelig å ta avstand fra. 

Lenke til kommentar

Straffen burde være sammenlignbar med den personen ville fått dersom den som leverte inn falsk anmeldeelse ble trodd. Syns dermed dette er litt lavt, men OK. Det er vel ikke hver gang voldtekt straffes med ørten år i fengsel, heller.

Jeg tror jeg mener det samme som det du skriver først. Folk som dikter opp usanne anklager mot andre, bør risikere noe. 

En venn av meg jobbet som fengselsbetjent i Trondheim nylig. Han fortalte meg at selv noen av fengselsbetjentene syntes noen av straffene for voldtekt (især sovevoldtekt) var hinsides. Fem år for sovevoldtekt! Jeg vet ikke hva du får av straff for å knuse ansiktet på en dame, men du får neppe noe i nærheten av fem år i fengsel. 

herzeleid: Godt innlegg! God link! Bokmerket! Jeg mener du treffer spikeren på hodet her. 

Lenke til kommentar

Straffen burde være sammenlignbar med den personen ville fått dersom den som leverte inn falsk anmeldeelse ble trodd. Syns dermed dette er litt lavt, men OK. Det er vel ikke hver gang voldtekt straffes med ørten år i fengsel, heller.

Jeg er enig i saker der det er snakk om regelrett løgn, men i denne typen saker kan det jo nesten like gjerne dreie seg om at hun tror på det selv. Man snakker gjerne om hvordan vitner i forskjellige sammenhenger vil fortelle forskjellige historier fordi minnet blir så påvirket i ettertid, og i en tid der man forsøker å gjøre voldtektsdefinisjonene videre og frata kvinner mer ansvar for egne handlinger, kan man ikke se bort ifra at det selvopplevde offeret opplever seg voldtatt i ettertid. 

Det er nettopp derfor jeg synes uthulingen av voldtektsbegrepet er så skummel, fordi det ødelegger liv til uskyldige som blir anklaget for voldtekt, og uskyldige som feilaktig blir offer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i saker der det er snakk om regelrett løgn, men i denne typen saker kan det jo nesten like gjerne dreie seg om at hun tror på det selv. Man snakker gjerne om hvordan vitner i forskjellige sammenhenger vil fortelle forskjellige historier fordi minnet blir så påvirket i ettertid, og i en tid der man forsøker å gjøre voldtektsdefinisjonene videre og frata kvinner mer ansvar for egne handlinger, kan man ikke se bort ifra at det selvopplevde offeret opplever seg voldtatt i ettertid. 

Det er nettopp derfor jeg synes uthulingen av voldtektsbegrepet er så skummel, fordi det ødelegger liv til uskyldige som blir anklaget for voldtekt, og uskyldige som feilaktig blir offer. 

Hva bør vi gjøre da? Fortelle vitser som latterliggjør voldtekt? Jeg tror jeg bare kan en sånn vits, og den er ikke så god:

– Jeg, Britt, Eva og Bitten ble tatt med til soverommet og voldtatt. 

– Hva med Unn? Ble hun voldtatt også?

– Nei, Unn ville ikke og gikk hjem i stedet. 

Jeg har selv hørt kvinner si at det ble regelrett voldtatt. Da mener de at sexen var hard og god. Så kanskje strekkes begrepet så mye etter hvert at voldtekt blir et positivt ord? Det blir litt som begrepet "kvinneundertrykkelse". I Norge betyr det at en kvinne som jobber deltid får mindre betalt enn en mann som jobber fulltid. Når vi snakker om kvinneundertrykkelse i f.eks. Afghanistan, er det noe ganske annet. Mange kvinner rundt om i verden drømmer kanskje fuktige drømmer å bli en undertrykt norsk kvinne. 

Når det samme ordet favner over vidt ulike fenomener, kan ordet brukes manipulativt. En trekker bevisst de ekstreme konnotasjonene fra det ytterpunktet disse hører hjemme i, til det andre ytterpunktet hvor de egentlig ikke hører hjemme. Begrepet voldtekt favner nå så vidt at det ikke er mulig å kategorisk ta avstand fra voldtekt. 

Jeg hørte visst en politikvinne snakke om en voldtekt som innbefattet vold og tvang på tv for en stund siden. Nå må vi altså presisere at en voldtekt er noe voldelig. Når voldtekt begynner å bety "frivillig sex som en ikke likte i ettertid", synes jeg det har gått for langt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var da en usaklig kort artikkel å gjøre seg opp en menig på. 

Bør falske anklagelser straffes? absolutt! Bør en anklagelse straffes på grunnlag av det som blir oppnevnt i artikkelen? Overhode ikke!

Når bevisbyrden er såpass stor på anklagede voldtekstsperson så burde den være minst like stor når det kommer til den som sendte anklagelsen (litt dårlig formulering, but you get my point)

Lenke til kommentar

Man kan jo ikke anklage folk for alvorlige forbrytelser, og unnskylde seg med "jammen, det føltes slik for meg".

Jeg synes det forteller mye i seg selv om hvor alvorlig disse jentene som gjør noe slikt synes forbrytelsen er. De latterliggjør jenter som faktisk har blitt utsatt for en voldtekt ved å senke hendelse bildet ned til et "samtykke men angrer" eller "Jeg mente nei men sa ja" nivå. 

Lenke til kommentar

Spikeren på hodet, Noxhaven. 

Kvinner som misbruker begrepet "voldtekt" og prøver å få en kar fengslet fordi de angrer er en ting. Men den enda mørkere baksiden med det her er jo at de trivialiserer ekte voldtekt. Det er basically "gutten som ropte ulv ulv" - konseptet reinkarnert. 

Se for dere ei som har blitt overfallsvoldtatt, og hva hun må slite med resten av livet. Samtidig, ei jente påstår at hun ble voldtatt fordi hun hadde fyllesex. Jeg lurer på hvordan det føles å få en helt forjævlig opplevelse trivialisert på den måten.

Lenke til kommentar

Dette var da en usaklig kort artikkel å gjøre seg opp en menig på. 

Bør falske anklagelser straffes? absolutt! Bør en anklagelse straffes på grunnlag av det som blir oppnevnt i artikkelen? Overhode ikke!

Jo visst. "[Retten] mener kvinnen bevisst har levert en falsk anmeldelse" står det i artikkelen. Det er alt vi behøver å vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Men mest av alt: Kvinner bør ikke få lov å sjonglere med å framstille seg både som barn og intelligente, voksne mennesker. Disse tingene går ikke i hop. Kvinner bør enten ta ansvar for egen oppførsel, eller ta lærdom fra deler av den muslimske kulturen hvor de holdes innendørs.

Er stort sett enig i dine betraktninger, men her lurer jeg på om du kanskje begår den feil at du bare ser kvinner som en gruppe, ikke de enkelte individene. For er det de samme kvinnene som fremstiller seg som barn, som også krever å bli behandlet voksne, intelligente vesener? Er det de samme kvinnene som ikke tar ansvar for egen oppførsel, som også står på barrikadene for egen frihet?

Nei, det er det vel som oftest ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...