Håkon D Sandt Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Hei Jeg vurderer å kjøpe en Hilux fra 2007-2909. I avgiftsklasse står det varebil. Har jeg lov til å kjøre denne med vanlig klasse B førerkort? Mvh Håkon Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Ja, det er det. Du har lov til og kjøre alle varebiler og pickuper på grønne skilter. Lenke til kommentar
Håkon D Sandt Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Tusen takk:) Mvh Håkon Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Førerkortklassene følger ikke avgiftsklassene på biler, men tillatt totalvekt. Ford Excursion kan du ikke kjøre med klasse B fordi den har en tillatt totalvekt på over 5 tonn, selv om den kan være registrert som personbil. Større varebiler som Mercedes Sprinter og VW Crafter har utgaver som er vanlig varebil, mens de aller største utgavene kan være lett lastebil, igjen basert på tillatt totalvekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Med klasse B kan du kjøre bil med tillatt totalvekt på inntil 3500 kg. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Ja, du kan kjøre bilen, men skal du kjøre med noe særlig tilhenger, så må du ha E i tillegg, altså BE. Hilux har forholdsvis høy totalvekt (2,7-2,8 tonn), som gir lav tillatt hengervekt (ca 750kg..) på klasse B ut fra max 3500kg-regelen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Går ganske raskt å ta BE lappen om det skulle bli behov. Da kan du og kjøre traktor. Lenke til kommentar
Håkon D Sandt Skrevet 14. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2016 Tusen takk for alle svar. Jeg ser an behovet for E om noen mnd. Har ikke behov for henger i skrivende stund. MvhHåkon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå