Hanhijnn Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Hvor lang elektrisk rekkevidde har en i3 som ladbar hybrid? Og er det samme elmotor som i elbilen i3? Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå. Feil måte å se det på: Ingen reiser på langtur med det lille knøttet fra BMW. De fleste som har en sli bil, har som regel to biler i husstanden, og bruker ikke den lille p åså lange turer at de må starte fossilmotoren. En hybrid i f.eks i Mitsubishi Outlander-klassen blir noe helt annet. Den brukes som det den er, en elbil i byen, men også til langtur. Da startes fossilmotoren. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå.Problemet er de 3-6 gangene i året du skal lengere en 160 km. eller 80 km tur retur om du ikke kan lade. Dette er nok til å gjøre en elbil til bil 2.En plug in hybrid med lang rekevidde er en elbil i praksis. Problemet er vel at folk kjøper seg en bil etter ting de gjør bare et par ganger i året, virker ikke spesielt rasjonelt i mine øyne. AtW Hadde jeg kjøpt bil etter det jeg skal hver dag, og ikke et par ganger i året, så hadde jeg kanskje kjøpt en sånn liten tass, en VW Up eller noe lignende. Men når man først legger minst et par hundre tusen i bil ,så vil i allefall jeg veldig gjerne, at den duger som mer enn handletralle. En annen og viktig ting, er kollisjonssikkerheten til de større bilene, kontra de små knøttene. Men, som sagt, hvis man bare vil trille i hjembyen sin, istedenfor å ta bussen, og heller leie bil til lange turer, leie tilhenger og bil når man skal hente trelast eller andre byggematerialer ,kjøre bort hageavfall, osv, så får de som prioriterer slik, gjøre det. :-) 1 Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 Er vel allerede en drøss med bilklubber, leieordninger, delebilordninger, etc etc på plass i de fleste større byer nå. De få gangene man skal på langtur så leier man vel heller. Da får man også fordelen av null styr med lån, service, vedlikehold etc. Er også morro å kunne sette seg bak rattet på noe nytt med jevne mellomrom. Forandring fryder som kjent, enten det nå gjelder bil, type/dame eller bolig. Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå. Ja, i Norge hvis avgiftene beholdes som idag på null. I resten av verden, må man nok se at prisen inkludert moms ikke blir så mye verre enn bensinbil - noe som kan ta 5-10 år... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå. Ja, i Norge hvis avgiftene beholdes som idag på null. I resten av verden, må man nok se at prisen inkludert moms ikke blir så mye verre enn bensinbil - noe som kan ta 5-10 år... Verden er høyst varierende, det er riktig. Men driftsutgiftene er mange steder i verden fordelaktige for el. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Rekkeviddeangst er reelt. Man får den samme angsten når man nærmer seg tom bensintank og det ikke er noen bensinstasjoner innen rekkevidde. Om det til vanlig ikke er noe problem skulle tilsi at man burde kun ha en liten hjelpemotor som raskt kunne fylles med drivstoff som kunne gjøre nytten de (få?) gangene det ikke passer å stå tom for strøm på en øde strekning. Slik sett burde en hybrid med batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk være det ideelle, hvis man vil kjøre uten å nær-forurense. Der det mest effektive batteriet stort sett ble brukt. Så er spørsmålet: På en bil med elektrisk drivlinje, uten ekospotte og annet forbrenningsmotor-tilbehør; er det billigst/enklest med tank til elektrisk fremdrift eller tank til forbrenningsmotor-fremdrift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå