Gå til innhold

BMW-sjef: Rekkevidde-forlenger er en psykologisk greie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå.

Lenke til kommentar

Vel, er du svært usikker så kan jo en hybrid være veien å gå, men kjøp nå en hybrid med litt elektrisk rekkevidde, ikke disse falske bilene som knapt gir deg en mil!

 

En bekjent har en slik Volvo hybrid, og han plugger den inn hver kveld. Han kjører så å si bare elektrisk. Det er jo svært billig (en krone eller to pr mil). Men bilen må fortsatt på dyr fossilmotorservice. Gjett hva den neste bilen hans blir?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå.

 

Problemet er de 3-6 gangene i året du skal lengere en 160 km. eller 80 km tur retur om du ikke kan lade. Dette er nok til å gjøre en elbil til bil 2.

En plug in hybrid med lang rekevidde er en elbil i praksis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå.

 

Her tar du det for gitt at folk driter i hvordan bilen ser ut, samt at de primært er opptatt av kostnadene ved bilhold.

Det er mange bilførere som ikke hører hjemme i noen av disse kategoriene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er de 3-6 gangene i året du skal lengere en 160 km. eller 80 km tur retur om du ikke kan lade. Dette er nok til å gjøre en elbil til bil 2.

En plug in hybrid med lang rekevidde er en elbil i praksis.

 

Leiebil? Lønner eg sikkert I lengden å leie en bil for de få gangrene du skal mer enn det elbilen takler.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå.

Problemet er de 3-6 gangene i året du skal lengere en 160 km. eller 80 km tur retur om du ikke kan lade. Dette er nok til å gjøre en elbil til bil 2.

En plug in hybrid med lang rekevidde er en elbil i praksis.

 

 

Problemet er vel at folk kjøper seg en bil etter ting de gjør bare et par ganger i året, virker ikke spesielt rasjonelt i mine øyne.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er de 3-6 gangene i året du skal lengere en 160 km. eller 80 km tur retur om du ikke kan lade. Dette er nok til å gjøre en elbil til bil 2.

En plug in hybrid med lang rekevidde er en elbil i praksis.

 

Du kjøper da en ekstra motor med flere hundre bevegelige deler som du kun skal bruke 3-6 ganger i året, og som du uansett må vedlikeholde med oljeskift etc. Denne motoren drar du rundt på hver dag. Den tar bagasjeplass og den koster deg ekstra strøm i form av vekt.

 

Hvis du regner på det, vil du se at leiebil nok er mye mer økonomisk. Du får vanligvis en liten leiebil med fri kilometer for under 500,- pr dag. Dvs 1500-3000,- i året i leiebilutgifter med det forbruket du snakker om her. Regn på det, og ta med avgiftsfritaket. Du vil se at mest sannsynlig vil du kunne leie deg limousin med sjåfør disse dagene, og fortsatt gå i pluss...:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lurer på om det blir mulig å oppgradere "gamle" i3-er med det nye batteriet og hva det i så fall vil koste. Da blir det plutselig aktuelt å kjøre til hytta med i3-en de gangene vi ikke trenger plassen i fossilbilen. (Noe som i rettferdighetens navn ikke er så ofte, men det hender da noen ganger i året.)

Lenke til kommentar

Større fare for praktisk eie og bruk av elbil i nærmeste fremtid er vel at det kan bli potensielt like dyrt å eie en elbil som en bensinbil, siden regjeringen begynner nå å legge merke til at de taper skatte/avgiftskroner pga flere elbiler på norske veier, pluss dette hydrogenbil-hysteriet som kommer med det samme.
Tror elbilen kommer til å møte veggen akkurat som dieselbilen av like upraktiske grunner.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Større fare for praktisk eie og bruk av elbil i nærmeste fremtid er vel at det kan bli potensielt like dyrt å eie en elbil som en bensinbil, siden regjeringen begynner nå å legge merke til at de taper skatte/avgiftskroner pga flere elbiler på norske veier, pluss dette hydrogenbil-hysteriet som kommer med det samme.

Tror elbilen kommer til å møte veggen akkurat som dieselbilen av like upraktiske grunner.

 

De kan ta fordelene så det blir like dyrt å kjøpe, at du slipper å kjøpe drivstoff som er 80% avgifter er en varig fordel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Større fare for praktisk eie og bruk av elbil i nærmeste fremtid er vel at det kan bli potensielt like dyrt å eie en elbil som en bensinbil, siden regjeringen begynner nå å legge merke til at de taper skatte/avgiftskroner pga flere elbiler på norske veier, pluss dette hydrogenbil-hysteriet som kommer med det samme.

Tror elbilen kommer til å møte veggen akkurat som dieselbilen av like upraktiske grunner.

 

De kan ta fordelene så det blir like dyrt å kjøpe, at du slipper å kjøpe drivstoff som er 80% avgifter er en varig fordel.

Sant nok, men man havner i "samme fellen" så å si. Som jeg har alrede skrevet så finner regjeringen på stadig nye måter å kreve inn tapte inntekter på, og på lang sikt så betyr det at om kanskje 10-20 år så er mesteparten av bilparken elektrisk - bortsett fra tung transport. Det betyr milliarder av tapte inntekter, så akkurat som regjeringen fant på å tvangspålegge alle å betale Lisensavgiften for NRK ved å kreve det inn som skatt i stedet for lisens som man kan unngå ved plombering, så vil de finne på nye måter å kreve inn tapte inntekter på personbiler. Bare et tidsspørsmål. Og som jeg skrev er det ikke et teknisk problem - men et mentalitetsproblem at "alt skal koste", spesielt det som skal fóre det offentlige.

Lenke til kommentar

Det betyr milliarder av tapte inntekter, så akkurat som regjeringen fant på å tvangspålegge alle å betale Lisensavgiften for NRK ved å kreve det inn som skatt i stedet for lisens som man kan unngå ved plombering, så vil de finne på nye måter å kreve inn tapte inntekter på personbiler. Bare et tidsspørsmål. Og som jeg skrev er det ikke et teknisk problem - men et mentalitetsproblem at "alt skal koste", spesielt det som skal fóre det offentlige.

 

 

 

Ser du nevner hydrogenhysteri. Hva med å ha hydrogenbrenselcelle som nødaggregat istedetfor fossilt?

 

Også nevner du NrK med sin lisensavgift. Det er ikke vedtatt før det står en lovendring. Såvidt jeg kjenner til så er dette så nytt, at de knapt har fått bestemt seg riktig. Har du noen videre nyheter om det?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Og som jeg skrev er det ikke et teknisk problem - men et mentalitetsproblem at "alt skal koste", spesielt det som skal fóre det offentlige.

 

El-biler har hatt et helt vilt avgiftsfritak i Norge, og den eneste årsaken til det er å gi folk et incentiv til å kjøpe biler som har betydelige ulemper i forhold til tradisjonelle bensin- og diesel-biler. Det er et helt bevisst (og i mine øyne fornuftig) politisk valg. Ulempene med el-bil blir etterhvert mindre og mindre, og folks oppfatning av hvor problematisk det i praksis er å ikke kunne kjøre mer enn 150-200 km har også endret seg. Når det nå ikke lenger er nødvendig å "gi bort" el-bilene for at folk skal kjøpe dem, så forsvinner også begrunnelsen for avgiftsfritakene. Det har hele tiden ligget i kortene at elbil-fordelene etterhvert ville reduseres og kanskje forsvinne helt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Falsk og falsk, for noen kan ikke-ladbar hydrid være det riktige valget. Den passer de som har et kjøremønster med lite småkjøring og mye langkjøring. De med små/ingen lademulighet hjemme. Mange bor i leilighet og jobber på steder uten nær lademulighet. Også for de som kjenner seg selv og vet at de i lengden ikke kommer til å gidde noen omvei for å lade, kan ikke-ladbar hybrid være riktig valg.

 

De ikke-ladbare har et mye lettere og mindre batteri. Om det i hovedsak er bensinmotoren som jobber vil jo den bruke mindre bensin om den slipper å dra på et tungt "ubrukt" batteri. Ikke-ladbare har også fordelen med opplading under brems og rulling i nedoverbakker, og avlasting av bensinmotoren på ugunstige turtall for den. Og så er jo de ikke-ladbare klart billigere på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Sjansen for at huset mitt brenner ned er også relativt liten. Likevel betaler jeg i dyre dommer. Nå er konsekvensen noe mer beskjeden om jeg blir stående strømtom i en el-bil langt inne på Finnmarksvidda, men dette med trygghet er viktig for folk. Og trygghet har lite å gjøre med reell sikkerhet. Vi lager oss psykologiske trygghetsputer å hvile på for å jage vekk bekymringer. Vi er som mennesker ikke 100% rasjonelle og baserer ikke alle våre handlinger på kunnskap. Det skulle ha tatt seg ut ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...