Gå til innhold

Tabelltrekk på lav lønn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jobbet litt etter studiene mine i fjor, som ga meg en total årsinntekt på 66 000,- etter skatt. 

Startet med engang å skatte med tabelltrekk fra den første utbetalingen, noe som gjorde at jeg skattet ca. 10 000,- til sammen.

Spørsmålet mitt er da om hvordan dette blir regnet ut ift. frikortgrensen? Vil jeg kun bli skattet for det over 50 000,- og få tilbake resten i skatteoppgjøret? Det er dette jeg selv regner med skjer, da jeg tidligere år har startet på frikort - men har måttet gå over til tabelltrekk etter hvert. Fikk høre litt forskjellig fra ulike personer jeg snakket med - så tenkte bare å få det bekreftet her, om det er mulig.

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 2b0c6...940
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har tabell/prosentkort så blir du skatte på inntekt etter det og ikke etter om du skulle hatt frikort.

Dersom du har betalt inn for mye så får du det igjen ved skatteoppgjøret.

Hadde du hattt frikort og tjent over 50000 så måtte du fått beregnet tabell/prosent kort og den ville blitt ganske høy for å kompensere for det du ikke betalte skatt for på frikortet.

Du har måttet betale like mye skatt uansett hva du hadde valgt.

edit : http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Frikort/Ungdom-og-skattekort/

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...