Gå til innhold

For sent å satse på langrenn?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 16 år, og blir 17 sent i 2016. Jeg lurer på om det er for sent å satse på langrenn?Går på friidrett og løpt i flere år nå, og er på junior nm nivå i 3000 m. Har også løpt mye i motbakke. Men jeg får veldig mange skader av løping, selv om jeg reduserer treningsmengde. Det er spesielt oppå føttene. Jeg har ikke tro på at kroppen min tåler belastningen og treningsmengden en toppidrettsutøver må ha.

 

Derfor har jeg tenkt veldig mye på å gå over til langrenn, siden jeg går turlangrenn hver vinter og liker også det veldig godt. Jeg har sett at en langrennsløpers treningsprogram cirka består 50 % av løping og 50 % av rulleski om vår,sommer og høst. Jeg kommer jo til å ligge langt etter andre på min alder på teknikk, men spørsmålet mitt er egentlig om hvor stor overgangen fra friidrett til langrenn er ?  :) Og dersom man er noenlunde flink i løping, har et godt utgangspunkt til å bli langrennsløper? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som om du har et fornuftig forhold til det å skade deg selv. Hvis du sliter med skader allerede nå så er det nok en god idé å ta høyde for det.

 

Det er aldri for seint, men som du selv sier så må du forvente å ligge et stykke bak i begynnelsen. Både fordi du nok vil mangle en del på teknikk, og det kan ta tid å konvertere treningsformen fra én form til en annen uten litt svinn.

 

Du må også huske på at langrenn også krever en del styrke i overkroppen. Selv om dette jo er noe du kan bygge opp, så vil det fort gjøre at du henger litt etter i en stund.

 

Har du vurdert sykkel? Uten at jeg har peiling på sykkel så har jeg hørt at det er en av de idrettene det er enklest å konvertere til når man har drevet med f.eks. løping.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske hvem det var, og om det var langrenn.. Jeg tror det var det.. Eller om det kanskje var sykkel.

 

Iallefall finnes det toppidrettsutøvere av verdensklasse som har startet sin sport etter de var 15 år. Jeg tror den personen jeg tenker på startet rundt din alder faktisk.

 

Hvis jeg kommer på hvem det var skal jeg legge det til her..

 

Poenget er uansett at det er fullt mulig. Langrenn er mye teknikk. Kongen av teknikk i langrenn var Thomas Alsgaard. Det klarer du nok aldri å oppnå, men grei til god teknikk, det kan du nok fint klare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...