Gå til innhold

Utskifting av maskinvare/datamaskiner

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei,

Jeg drifter ca. 30 datamaskiner som kjører forskjellige kritiske programvarer, og oppetiden bør derfor være maksimal.

Datamaskinene står stort sett inne i rack-skap og har helt ok kjøling(tilluft fra ventilasjon). Jeg har i den siste tiden begynt å bekymre meg over levetiden til disse datamaskinene, noen er så gamle som 7-8 år og andre er 1-2 år.

Faktisk så er det flere eldre maskiner enn nye. Hvor ofte bør datamaskinene skiftes ut? Prøvde å finne noen gode kilder på dette, for å henvise til ledelsen, men fant ingen ting. 

Hva er vanlig praksis hos dere?

Kan nevne at dette ikke er dedikerte servere, stort sett egenbygget datamaskiner med Windows 7.

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bytter i hovedsak ut servere når de ikke har serviceavtale lenger, altså etter rundt tre års drift.

Nesten alle maskiner er virtuelle maskiner i vmware, mens vi har noen få fysiske servere av ulike årsaker.

Den beste løsningen for deg er trolig virtualisering av det hele over på noen ok servere.

Virtualiseringen kan gjøres i eksempelvis vmware eller Hyper-V (Microsoft sin virtualiseringsløsning) og vil være et godt tiltak for å sikre god oppetid.

Nedetid er nødvendig for virtualisering, men det tar nok ikke håpløst mye tid.. Jobben kan jo gjøres utenfor normal kontortid dersom det aksepteres mer nedetid da.

Lenke til kommentar

30 maskiner... Hvor mye data har disse? Trenger de mye ressurser?

Hvilke beløp ser du for deg å bruke?

Ønsker du å bytte ut alle, eller kun de eldste?

Normal praksis for datamaskiner: 3 år

Normal praksis for servere: 5 år

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei,

Takk for god respons.

Virtualisering er dessverre ikke mulig. De datamaskinene dette gjelder kjører programvare som samler inn data fra forskjellige komponenter/enheter (datafangst). Det vil si at enhetene er koblet til via rs232, rs485, rj45 (nettverk) fwire, etc. og direkte til datamaskinen. Dette gjør at datamaskinen må være fysisk i nærheten av komponentene. Kommunikasjonsprotokollene er bl.a modbus, tcp/ip, dde, etc.

Datamaskinene er som nevnt oftes egenbygde datamaskiner som passer i rack skap.

I og med at oppetid er viktig, så prøver jeg å finne frem til den beste og rimeligste måten for å holde kostnader nede men samtidlig oppetiden så høy som mulig.

Datamaskinene samler kun inn data, ikke behandler de, trenger derfor ikke spesielt med ytelse. Det blir mye skriving til HDD, noe som gjør at HDD bør være av god kvalitet.

Prismessig håpet jeg å kunne holde meg under 10k.

Jeg ønsker å finne en rimelig og fornuftig rutine for utskifting av hw, slik at det ikke er økonomisk avskrekkende.

Lenke til kommentar

30 maskiner... Hvor mye data har disse? Trenger de mye ressurser?

Hvilke beløp ser du for deg å bruke?

Ønsker du å bytte ut alle, eller kun de eldste?

Normal praksis for datamaskiner: 3 år

Normal praksis for servere: 5 år

Støtter denne, men dette gjelder standard servere/maskiner som er ferdigbygget fra leverandør. Med egenbygget hardware ville jeg kortet ned med 1 år, med mindre du bruker virkelig high-end hardware som f.eks nextron.no leverer. Hva slags komponenter er det du bruker?

Siden dette er mest sannsynligvis kjøpt inn som en bedrift og ikke privatperson, er garanti på enkeltkomponenter det eneste du har (forbrukerloven gjelder ikke). Supportavtaler utgår jo naturligvis på egenbygget hardware, og etter min mening kan det da ikke være så kritiske systemer som kjører.

Ønsker du maksimal oppetid, er det et grunnregel at hardware er kjøpt inn fra en anerkjent produsent og at du har aktiv supportavtale. Hvem ringer du hvis et hovedkort tar kvelden? Eller et SAN? Eller en strømforsyning?

Lenke til kommentar

Ønsker du maksimal oppetid, er det et grunnregel at hardware er kjøpt inn fra en anerkjent produsent og at du har aktiv supportavtale. Hvem ringer du hvis et hovedkort tar kvelden? Eller et SAN? Eller en strømforsyning?

Kostnaden for en slik avtale der de rykker ut raskt er gjerne veldig, veldig dyr...

En "billig" løsning er jo å bytte ut alle med like maskiner og heller ha en eller to reservemaskiner man enten kan plukke deler fra eller bytte de ut helt uten noe særlig jobb.

Kanskje ha noen ekstra disker også...

Lenke til kommentar

jobber på et serversenter selv jeg.. 

"de gamle revene" her har hele tiden ville spare penger og ha billigst mulig hardware, Forskjellige løsninger osv. 

Men nå har vi banket gjennom standardisering av servere og kjører bare like servere.. Å sette makspriser er tull. 

Oppetid er alfa og omega på ting. 

Standardisering er derfor viktig slik at man kjapt kan bytte ting dersom noe skulle gå ned. 

Kritiske ting kjører man selvsagt redundante, mens mindre kritiske ting kan gå på ellers lik hw som er byttbar raskt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...