Gå til innhold

Svindlet

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg solgte en motordel for 350 kr pluss 100 (brevpost) kr i frakt, han hevder pakken ikke er kommet og sier han vil anmelde meg hvis jeg ikke overfører 500 iløpet av kvelden, såklart kommer jeg ikke til og overføre da den er sendt, har ett dårlig bilde av kvitteringen og ett bra av dato på kvitteringen, har den ikke lenger desverre. Hva kan politiet gjøre mot meg? Vil de gidde og bry som om 400 kr liksom? Takk for svar

Anonymous poster hash: b52d7...e5f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg solgte en motordel for 350 kr pluss 100 (brevpost) kr i frakt, han hevder pakken ikke er kommet og sier han vil anmelde meg hvis jeg ikke overfører 500 iløpet av kvelden, såklart kommer jeg ikke til og overføre da den er sendt, har ett dårlig bilde av kvitteringen og ett bra av dato på kvitteringen, har den ikke lenger desverre. Hva kan politiet gjøre mot meg? Vil de gidde og bry som om 400 kr liksom? Takk for svar

vil bli henlagt hvis du har det du sier

Lenke til kommentar

Men om han ikke har fått det er vel ikke det min feil? Er vel posten sin det?

Nei, det er ikke din feil. Men så lenge du ikke kan bevise at det er posten sin feil, så kan du ikke legge skylden på at han svindler deg.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

jeg har solgt mye over interenett og mener at hvis kjøper ikke vil betale for sporing er det hans risiko om pakken blir borte som brev.

Så lenge du selger dine egne (brukte) eiendeler, omfattet av kjøpsloven, så kan du nok ha rett, men om salget er i næring, så gjelder forbrukerkjøpsloven i stedet for kjøpsloven, og den sier:

Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet.

Forbrukerkjøpsloven, om den kommer til anvendelse, er ufravikelig til forbrukerens ulempe, og sier altså at risikoen for tingen først går over på forbrukeren/mottakeren når denne (eller en tredjeperson som har fått fullmakt til å ta imot/hente den) "fysisk har fått varene i sin besittelse".

On topic; å spore opp en forsvunnet brevpakke som er sendt uten sporing, er i praksis tilnærmet umulig.

Lenke til kommentar

Tenkte det jeg og, siden eneste beviset han har er at han sier at den ikke er kommet, jævlig irriterende med sånt tull som det her. Men vil politiet i det hele tatt ta kontakt?

nei, de vil ikke ta kontakt, du vil få brev om anmeldelse først og så får du henlagt brev noen måneder senere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Jeg vil automatisk mistenke kjøper for å ha svindlet selger i dette tilfellet, hvorfor insisterte han på usporbar sending liksom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...