Gå til innhold

acpi og bærbar + en lilo ting


[space]

Anbefalte innlegg

kjører debian og kjerne 2.6.0-test9

 

Bruker test-kjerne for å få både mousepad og usbmus til å fungere samtidig + acpi støtte (er vel ikke acpi støtte i 2.4.x?)

 

Amilo D støtter acpi og ikke apm(?)

 

Har kompilert kjerna med støtte for acpi og det fungerer NESTEN.

Altså, det som fungerer er at jeg kan lese av cpu-temp, batteristatus, om strøm er koblet til, kan bruke powerknappen til shutdown osv.

 

Det som ikke funker, som jeg gjerne skulle hatt i orden, er følgene:

 

Hvis jeg har maskinen kobla til strøm og så kobler den fra henger den seg.

Samme hvis den går på batteri og jeg kobler i strøm.

 

Hvis den står lenge urørt henger den seg også. Har muligens noe med suspend-mode å gjøre?

 

Noen som har fått dette til å fungere?

Hvordan?

 

LILO størsmål angående samme tema:

 

Hva betyr linja:

append="devfs=mount acpi=off"

 

Denne linja har jeg ikke inne nå, men har sett den en del når jeg har søkt rundt.

acpid prosessen går på maskinen min.

 

[space]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører nesten identisk oppsett på en Inspiron 8600, har også skrevet noen ord om det som du kan lese her.

Jeg har lik støtte for ACPI som deg, men har ikke hatt noen problemer med å koble fra og til strømmen eller å la boksen stå urørt over tid. Jeg ville googlet litt på laptopen din og se om det er noen andre som har samme problem. - en liten ting kan være at du har satt X til å suspende når du lar det stå lenge urørt, se i XF86Config-4 fila og sjekk etter (vet ikke, bare syner litt :)

Ang ACPI støtte i 2.4.* så er den dårligere enn i 2.4, men det kommer seg der også. Ta en titt på acpi på sourceforge (acpi.sf.net).

append linja i lilo.conf kalles bootparametere til kjernen når du starter opp. her kan man sette støtte for diverse hardware (og disable hw).

lykke til..

Lenke til kommentar

Fedora kjører acpid. (2.2.x kernel)

 

Hvordan får jeg "programmert" powerknappen ol?

 

Når jeg trykker på suspend, så suspender maskinen, men lyset i skjermen skrur seg ikke av (sykt syn... Fargene fader en og en...), mistenker at den går på APM?

 

Hadde vært greit å kunne sette ting som at "lukke lokket" => skru av skjerm ol...

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Maskinen støtter ikke endring av cpuhastighet. Er standard p4 desktop-prosessor.

Kan jo være noe i at den prøver å endre hastighet, men mener jeg ikke kompilerte inn støtte for det. Skal sjekke det straks!

 

alive: vet det er bootparameter, men hva har akkurat denne acpi=off å si? Finner ikke noe om det. Har googlet en del og også brukt man -k acpi (søk i man sidene) osv.

 

Har også hatt et problem med at når jeg bytter mellom X og konsoll (ctrl+alt+F1 F2 osv). Noen ganger når jeg trykker ctrl+alt+F1 i X blir bare skjermen svart og maskinen henger. Dette er uavhengig av kjerne...

 

[space]

Lenke til kommentar

joa... men tenkte kanskje det var et eller annet triks, ettersom den linja stadig dukker opp når en googler etter acpi.

 

Her f.eks.

Acpid enables to catch acpi events such as power button (which does 'halt')

 

# apt-get install acpid

# cat /etc/acpi/*

# boot # append="devfs=mount acpi=off"

 

Sjekket nå og jeg har ikke kopilert inn CPU Frequency Scaling i kjernen.

Kan det være at det er derfor den henger? Fordi acpid prøver, men det ikke er støttet av kjernen eller cpuen? Hvor kan jeg isåfall endre dette?

 

[space]

Lenke til kommentar
' date='21/11/2003 : 10:18'] joa... men tenkte kanskje det var et eller annet triks, ettersom den linja stadig dukker opp når en googler etter acpi.

 

Sjekket nå og jeg har ikke kopilert inn CPU Frequency Scaling i kjernen.

Kan det være at det er derfor den henger? Fordi acpid prøver, men det ikke er støttet av kjernen eller cpuen? Hvor kan jeg isåfall endre dette?

 

[space]

acpi=off er vel mest for feilsøking og i tilfelle du har en ACPI-enablet kjerne på en maskin som ikke støtter det. Et enkelt google søk virket som om det gav de fleste svar(eller?)

http://www.google.com/search?q=acpi%3Doff+boot+parameter

 

Men om CPUen din ikke støtter freq.scaling så er det sikkert ikke det som er problemet(men man kan jo aldri vite)...

Men kræsjer kernelen om du bruker acpi=off parameteren? Er jo greit for å bestemme om det faktisk er en acpi relatert feil.

Lenke til kommentar
,21/11/2003 : 10:18]Sjekket nå og jeg har ikke kopilert inn CPU Frequency Scaling i kjernen.

Kan det være at det er derfor den henger? Fordi acpid prøver, men det ikke er støttet av kjernen eller cpuen? Hvor kan jeg isåfall endre dette?

Tror ikke CPU Freq. Scaling har noe med at den skal henge når du trykker på "power" knappen.

Hvis du tar en titt i /etc/acpi/powerbtn.sh så ser du at den ikke gjør noe særlig annet enn å kalle init 0 noe som igjen starter shutdown prosessen. - det eneste itillegg den gjør er å sjekke om dcop kjører, det kan være det som feiler. har ikke peil, har som sagt ikke hatt noe problem med dette selv (og bruker ikke kde).

- hvis du kaller /sbin/init 0 som root manuelt, henger den fortsatt?

En annen ting du kan sjekke er om du får noe feilmeldinger under boot ang ACPI.

Hvis du ikke har støtte for CPU Freq. S. så skal du ikke prøve å legge det til i kjernen, eller du kan, men det vil ikke gjøre noe fra eller til bortsett fra å øke størrelsen på kjernen.

Lenke til kommentar
,21/11/2003 : 10:18]Sjekket nå og jeg har ikke kopilert inn CPU Frequency Scaling i kjernen.

Kan det være at det er derfor den henger? Fordi acpid prøver, men det ikke er støttet av kjernen eller cpuen? Hvor kan jeg isåfall endre dette?

Tror ikke CPU Freq. Scaling har noe med at den skal henge når du trykker på "power" knappen.

Hvis du tar en titt i /etc/acpi/powerbtn.sh så ser du at den ikke gjør noe særlig annet enn å kalle init 0 noe som igjen starter shutdown prosessen. - det eneste itillegg den gjør er å sjekke om dcop kjører, det kan være det som feiler. har ikke peil, har som sagt ikke hatt noe problem med dette selv (og bruker ikke kde).

- hvis du kaller /sbin/init 0 som root manuelt, henger den fortsatt?

En annen ting du kan sjekke er om du får noe feilmeldinger under boot ang ACPI.

Hvis du ikke har støtte for CPU Freq. S. så skal du ikke prøve å legge det til i kjernen, eller du kan, men det vil ikke gjøre noe fra eller til bortsett fra å øke størrelsen på kjernen.

Power knappen var vel ikke problemet? Maskinen henger når h*n bytter strømkilde(batteri <-> AC) etter som jeg forstod.

Lenke til kommentar

Powerknappen funker som den skal ja.

Er AC til batteri og omvendt som gjør at den tilter.

 

Prøvde å boote med acpi=off parameteret nå, og da funker det greit å plugge inn og ut AC. Men da får jeg jo ikke opp batteristatus osv (som ventet) og det er jo litt kjedelig. :)

 

Da er hvertfall feilen definitivt knytta til acpi oppsettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...