magiga Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 2400 tonn tunge «Double Shield».Her er tunnelboremaskinene som skal bore seg gjennom Ekebergåsen Lenke til kommentar
tobc Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Vi som bor i nærheten av Grønliåsen kommer nok til å høre den Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Så de skal jobbe med jernbanen i 3,5år, og da har de en ferdig jernbanestrekning. Stoltenberg-regjeringen brukte 8 år på å tenke om det var en idé å kanskje gjøre noe... 2 Lenke til kommentar
Atom_Mirny Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Så de skal jobbe med jernbanen i 3,5år, og da har de en ferdig jernbanestrekning. Stoltenberg-regjeringen brukte 8 år på å tenke om det var en idé å kanskje gjøre noe... Siste fly fra Fornebu gikk for snart 20 år siden, planene om å legge ned den samme flyplassen er vel snart 25 år gamle. Alle har alltid vært enige om at en ny t-bane er en forutsetningen for fortettingen på Fornebu, likevel har ingen greid å bli ferdig med planene og antatt ferdigstillelse i 2021 ligger helt ute i det blå. Vi er veldig dyktige på planlegging i Norge, det tar dessverre bare utrolig lang tid. Lenke til kommentar
Tom-Erik Paulsen Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Hvordan fraktes en slik kontruksjon? Er det båt, eller mange "små" deler på lastebil. Lenke til kommentar
Arne Ivar Petersborg Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Hvorfor så store tverrsnitt på tunnelløpene? Skal det gå to spor i hver retning? Lenke til kommentar
DH4L940I Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Hvordan fraktes en slik kontruksjon? Er det båt, eller mange "små" deler på lastebil. Når TBM-en som i dag driver nytt løp i Ulrikstunnelen kom til Bergen i høst ble den fraktet til Bergen havn med båt før den ble kjørt med lastebil bit for bit til anleggsplassen i Arna. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Får regne med at de legger inn god sikkerthetsmargin i forhold til å unngå å treffe drivstoffcisterne som ligger under åsen der da Lenke til kommentar
MasterMeiniek Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Får regne med at de legger inn god sikkerthetsmargin i forhold til å unngå å treffe drivstoffcisterne som ligger under åsen der da Å jada de ligger hele 16m under banen Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 (endret) Så de skal jobbe med jernbanen i 3,5år, og da har de en ferdig jernbanestrekning. Stoltenberg-regjeringen brukte 8 år på å tenke om det var en idé å kanskje gjøre noe... Siste fly fra Fornebu gikk for snart 20 år siden, planene om å legge ned den samme flyplassen er vel snart 25 år gamle. Alle har alltid vært enige om at en ny t-bane er en forutsetningen for fortettingen på Fornebu, likevel har ingen greid å bli ferdig med planene og antatt ferdigstillelse i 2021 ligger helt ute i det blå. Vi er veldig dyktige på planlegging i Norge, det tar dessverre bare utrolig lang tid. Er sikkert veldig forskjellig fra organisasjon til organsisasjon hvordan planlegging drives fram, men mange ganger så får en inntrykk av at de planlegger i det lengste bare for å kunne strø om seg med penger til ymse involverte parter. Det er dyrt det! Endret 14. mars 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 (endret) Hvorfor så store tverrsnitt på tunnelløpene? Skal det gå to spor i hver retning? Hva gjøres med maskineriet etter endt anleggstid? Er det utslitt da og går til opphugging, eller kan det nyttes videre i norske fjell, eller er de feige og selger det til utlandet? Man trenger jo garantert flere tunneler framover i dette landet. Endret 14. mars 2016 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå