Gå til innhold

Enda en bensinstasjonskjede får ladestasjoner for elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Dette kan bli redningen for bensinstasjonpølsene...

 

Jeg vet ikke, de pølsene er jo fortapt i det de havner på grillen...

Lenke til kommentar

Dette er gode nyheter. Heller lett igjengelige ladestasjoner på eksisterende bensinstasjoner, enn hurtigladere på separate lokasjoner langt fra hovedveier og servicetilbud.

 

Nja, jeg synes ofte ikke bensinstasjoner er spesielt egnede plasser, Ta f.eks Gjøvik, der står hurtigladeren på Statoil. Eneste tilbud som finnes der ved siden av stasjonen er McDonalds. Ikke veldig attraktivt. Skulle jeg hurtigladet i Gjøvik ville jeg sterkt foretrukket en stasjon på CC (kjøpesenteret) i steden, så kunne jeg benyttet tiden til å gjøre noe fornuftig (handlet mat for eksempel, eller spist noe annet enn burger).

 

Mao. i nærheten av en matbutikk og en restaurant er bedre enn bare ved en bensinstasjon. Derfor bruker jeg i hovedsak de stasjonene som er plassert ved Kiwi-butikkene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Dette er gode nyheter. Heller lett igjengelige ladestasjoner på eksisterende bensinstasjoner, enn hurtigladere på separate lokasjoner langt fra hovedveier og servicetilbud.

Nja, jeg synes ofte ikke bensinstasjoner er spesielt egnede plasser, Ta f.eks Gjøvik, der står hurtigladeren på Statoil. Eneste tilbud som finnes der ved siden av stasjonen er McDonalds. Ikke veldig attraktivt. Skulle jeg hurtigladet i Gjøvik ville jeg sterkt foretrukket en stasjon på CC (kjøpesenteret) i steden, så kunne jeg benyttet tiden til å gjøre noe fornuftig (handlet mat for eksempel, eller spist noe annet enn burger).

 

Mao. i nærheten av en matbutikk og en restaurant er bedre enn bare ved en bensinstasjon. Derfor bruker jeg i hovedsak de stasjonene som er plassert ved Kiwi-butikkene.

 

Ja takk begge deler er mitt standpunkt. Men nå har jo handlesentrene til Amfi ikke forstått rapporten de leste og har jo endt opp med å forby elbil-lading innendørs. På tross av at rapporten var veldig klar på at ICE biler har betydelig høyere risiko for brann og at brannen er minst like skadelig. Så da ender vi opp med utendørs-lading på bensinstasjoner. Og, bensinstasjoner har en større tendens til å ligge langs våre E-veier enn handlesentre. Personlig vil jeg gjerne se flere el-bil stasjoner bygget etter den tyske "Tankstell"-modellen.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er gode nyheter. Heller lett igjengelige ladestasjoner på eksisterende bensinstasjoner, enn hurtigladere på separate lokasjoner langt fra hovedveier og servicetilbud.

Nja, jeg synes ofte ikke bensinstasjoner er spesielt egnede plasser, Ta f.eks Gjøvik, der står hurtigladeren på Statoil. Eneste tilbud som finnes der ved siden av stasjonen er McDonalds. Ikke veldig attraktivt. Skulle jeg hurtigladet i Gjøvik ville jeg sterkt foretrukket en stasjon på CC (kjøpesenteret) i steden, så kunne jeg benyttet tiden til å gjøre noe fornuftig (handlet mat for eksempel, eller spist noe annet enn burger).

 

Mao. i nærheten av en matbutikk og en restaurant er bedre enn bare ved en bensinstasjon. Derfor bruker jeg i hovedsak de stasjonene som er plassert ved Kiwi-butikkene.

 

Ja takk begge deler er mitt standpunkt. Men nå har jo handlesentrene til Amfi ikke forstått rapporten de leste og har jo endt opp med å forby elbil-lading innendørs. På tross av at rapporten var veldig klar på at ICE biler har betydelig høyere risiko for brann og at brannen er minst like skadelig. Så da ender vi opp med utendørs-lading på bensinstasjoner. Og, bensinstasjoner har en større tendens til å ligge langs våre E-veier enn handlesentre. Personlig vil jeg gjerne se flere el-bil stasjoner bygget etter den tyske "Tankstell"-modellen.

 

Hva er tankstell-modellen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Dette er gode nyheter. Heller lett igjengelige ladestasjoner på eksisterende bensinstasjoner, enn hurtigladere på separate lokasjoner langt fra hovedveier og servicetilbud.

Nja, jeg synes ofte ikke bensinstasjoner er spesielt egnede plasser, Ta f.eks Gjøvik, der står hurtigladeren på Statoil. Eneste tilbud som finnes der ved siden av stasjonen er McDonalds. Ikke veldig attraktivt. Skulle jeg hurtigladet i Gjøvik ville jeg sterkt foretrukket en stasjon på CC (kjøpesenteret) i steden, så kunne jeg benyttet tiden til å gjøre noe fornuftig (handlet mat for eksempel, eller spist noe annet enn burger).

 

Mao. i nærheten av en matbutikk og en restaurant er bedre enn bare ved en bensinstasjon. Derfor bruker jeg i hovedsak de stasjonene som er plassert ved Kiwi-butikkene.

 

Ja takk begge deler er mitt standpunkt. Men nå har jo handlesentrene til Amfi ikke forstått rapporten de leste og har jo endt opp med å forby elbil-lading innendørs. På tross av at rapporten var veldig klar på at ICE biler har betydelig høyere risiko for brann og at brannen er minst like skadelig. Så da ender vi opp med utendørs-lading på bensinstasjoner. Og, bensinstasjoner har en større tendens til å ligge langs våre E-veier enn handlesentre. Personlig vil jeg gjerne se flere el-bil stasjoner bygget etter den tyske "Tankstell"-modellen.

 

Hva er tankstell-modellen?

 

Aner ikke om det er en offisiell betegnelse, men når en turer langs autobahn så dukker det jevnlig opp "tankstelle" der det er en bensinstasjon og en Mc Donalds/BurgerKing/Subway eller lignende. På de største og beste er det ofte en liten lekeplass også. (Av kuriositeter så er det ofte et mini-casino og butikk for voksne leketøy der... Ikke at jeg ser hvorfor en skal innføre det langs ladestasjoner i Norge).  Poenget er at det bevisst er lagt til rette for å stoppe litt lenger stopp. Noe som passer fint med lading av en elbil.

Lenke til kommentar

Har jo sett den slags i norge, men det er mulig at det bare har skjedd litt tilfeldig, uten noen overordnet plan med det. Det er kanskje mer relevant i et land med mange lange veier som også har høy hastighet. Bruker som kjent litt mer drivstoff ved høye hastigheter, mens jeg i typisk norsk daffefart kommer meg fra trondheim til oslo på én tank, med en god del til overs, selv med en bensinbil fra 90tallet :p

Lenke til kommentar

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3585-sa-mye-koster-det-a-hurtiglade-elbil

 

Det er mye billigere enn bensin og diesel, men mye dyrere enn strømprisen. Best å lade hjemme.

I de fleste tilfeller står bilen til lading om natten hjemme i garasjen, så den er fulladet når du skal kjøre neste dag.

 

Hurtiglader kan brukes av folk som skal på langtur med lite strøm og hastverk. Hurtiglading sliter mer på batteriet, og er dyrere.

 

 

Jeg personlig har mer bruk for alminnelig stikkontakt, for det er det eneste min motorsykkel kan lade med uten ekstrautstyr.

 

Hvis jeg en dag feilberegner rekkevidden, trenger jeg stikkontakt i en time eller to for å lade nok til å komme hjem.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Kommer an på bilen. Tesla påstår for eksempel at hurtiglading ikke skader batteriene deres på grunn av at bilene har bedre batterikjøling. Man kan ikke miste batterigarantien på grunn av at man hurtiglader en Tesla for mye, slik man kan med en Nissan Leaf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...