Redaksjonen. Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Bensin, diesel og strøm.Enda en bensinstasjonskjede får ladestasjoner for elbil Lenke til kommentar
help.me Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Dette er gode nyheter. Heller lett igjengelige ladestasjoner på eksisterende bensinstasjoner, enn hurtigladere på separate lokasjoner langt fra hovedveier og servicetilbud. 6 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Så alltid for meg bensinstasjoner som en naturlig plass å sette opp hurtigladere, så lenge bensinstasjonen har plass til det. Bra at det ser ut til å komme. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Dette kan bli redningen for bensinstasjonpølsene... 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Dette kan bli redningen for bensinstasjonpølsene... Jeg vet ikke, de pølsene er jo fortapt i det de havner på grillen... Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Dette er gode nyheter. Heller lett igjengelige ladestasjoner på eksisterende bensinstasjoner, enn hurtigladere på separate lokasjoner langt fra hovedveier og servicetilbud. Nja, jeg synes ofte ikke bensinstasjoner er spesielt egnede plasser, Ta f.eks Gjøvik, der står hurtigladeren på Statoil. Eneste tilbud som finnes der ved siden av stasjonen er McDonalds. Ikke veldig attraktivt. Skulle jeg hurtigladet i Gjøvik ville jeg sterkt foretrukket en stasjon på CC (kjøpesenteret) i steden, så kunne jeg benyttet tiden til å gjøre noe fornuftig (handlet mat for eksempel, eller spist noe annet enn burger). Mao. i nærheten av en matbutikk og en restaurant er bedre enn bare ved en bensinstasjon. Derfor bruker jeg i hovedsak de stasjonene som er plassert ved Kiwi-butikkene. 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Dette er gode nyheter. Heller lett igjengelige ladestasjoner på eksisterende bensinstasjoner, enn hurtigladere på separate lokasjoner langt fra hovedveier og servicetilbud. Nja, jeg synes ofte ikke bensinstasjoner er spesielt egnede plasser, Ta f.eks Gjøvik, der står hurtigladeren på Statoil. Eneste tilbud som finnes der ved siden av stasjonen er McDonalds. Ikke veldig attraktivt. Skulle jeg hurtigladet i Gjøvik ville jeg sterkt foretrukket en stasjon på CC (kjøpesenteret) i steden, så kunne jeg benyttet tiden til å gjøre noe fornuftig (handlet mat for eksempel, eller spist noe annet enn burger). Mao. i nærheten av en matbutikk og en restaurant er bedre enn bare ved en bensinstasjon. Derfor bruker jeg i hovedsak de stasjonene som er plassert ved Kiwi-butikkene. Ja takk begge deler er mitt standpunkt. Men nå har jo handlesentrene til Amfi ikke forstått rapporten de leste og har jo endt opp med å forby elbil-lading innendørs. På tross av at rapporten var veldig klar på at ICE biler har betydelig høyere risiko for brann og at brannen er minst like skadelig. Så da ender vi opp med utendørs-lading på bensinstasjoner. Og, bensinstasjoner har en større tendens til å ligge langs våre E-veier enn handlesentre. Personlig vil jeg gjerne se flere el-bil stasjoner bygget etter den tyske "Tankstell"-modellen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Jeg håper på flere stikkontakter, i tillegg til hurtigladere. Ikke alle har muligheten for hurtiglading. Min motorsykkel lader i vanlig stikkontakt. Under normale omstendigheter lader jeg den helt opp hjemme, men det er greit å kunne lade langs veien også. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Dette er gode nyheter. Heller lett igjengelige ladestasjoner på eksisterende bensinstasjoner, enn hurtigladere på separate lokasjoner langt fra hovedveier og servicetilbud. Nja, jeg synes ofte ikke bensinstasjoner er spesielt egnede plasser, Ta f.eks Gjøvik, der står hurtigladeren på Statoil. Eneste tilbud som finnes der ved siden av stasjonen er McDonalds. Ikke veldig attraktivt. Skulle jeg hurtigladet i Gjøvik ville jeg sterkt foretrukket en stasjon på CC (kjøpesenteret) i steden, så kunne jeg benyttet tiden til å gjøre noe fornuftig (handlet mat for eksempel, eller spist noe annet enn burger). Mao. i nærheten av en matbutikk og en restaurant er bedre enn bare ved en bensinstasjon. Derfor bruker jeg i hovedsak de stasjonene som er plassert ved Kiwi-butikkene. Ja takk begge deler er mitt standpunkt. Men nå har jo handlesentrene til Amfi ikke forstått rapporten de leste og har jo endt opp med å forby elbil-lading innendørs. På tross av at rapporten var veldig klar på at ICE biler har betydelig høyere risiko for brann og at brannen er minst like skadelig. Så da ender vi opp med utendørs-lading på bensinstasjoner. Og, bensinstasjoner har en større tendens til å ligge langs våre E-veier enn handlesentre. Personlig vil jeg gjerne se flere el-bil stasjoner bygget etter den tyske "Tankstell"-modellen. Hva er tankstell-modellen? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Dette er gode nyheter. Heller lett igjengelige ladestasjoner på eksisterende bensinstasjoner, enn hurtigladere på separate lokasjoner langt fra hovedveier og servicetilbud. Nja, jeg synes ofte ikke bensinstasjoner er spesielt egnede plasser, Ta f.eks Gjøvik, der står hurtigladeren på Statoil. Eneste tilbud som finnes der ved siden av stasjonen er McDonalds. Ikke veldig attraktivt. Skulle jeg hurtigladet i Gjøvik ville jeg sterkt foretrukket en stasjon på CC (kjøpesenteret) i steden, så kunne jeg benyttet tiden til å gjøre noe fornuftig (handlet mat for eksempel, eller spist noe annet enn burger). Mao. i nærheten av en matbutikk og en restaurant er bedre enn bare ved en bensinstasjon. Derfor bruker jeg i hovedsak de stasjonene som er plassert ved Kiwi-butikkene. Ja takk begge deler er mitt standpunkt. Men nå har jo handlesentrene til Amfi ikke forstått rapporten de leste og har jo endt opp med å forby elbil-lading innendørs. På tross av at rapporten var veldig klar på at ICE biler har betydelig høyere risiko for brann og at brannen er minst like skadelig. Så da ender vi opp med utendørs-lading på bensinstasjoner. Og, bensinstasjoner har en større tendens til å ligge langs våre E-veier enn handlesentre. Personlig vil jeg gjerne se flere el-bil stasjoner bygget etter den tyske "Tankstell"-modellen. Hva er tankstell-modellen? Aner ikke om det er en offisiell betegnelse, men når en turer langs autobahn så dukker det jevnlig opp "tankstelle" der det er en bensinstasjon og en Mc Donalds/BurgerKing/Subway eller lignende. På de største og beste er det ofte en liten lekeplass også. (Av kuriositeter så er det ofte et mini-casino og butikk for voksne leketøy der... Ikke at jeg ser hvorfor en skal innføre det langs ladestasjoner i Norge). Poenget er at det bevisst er lagt til rette for å stoppe litt lenger stopp. Noe som passer fint med lading av en elbil. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Har jo sett den slags i norge, men det er mulig at det bare har skjedd litt tilfeldig, uten noen overordnet plan med det. Det er kanskje mer relevant i et land med mange lange veier som også har høy hastighet. Bruker som kjent litt mer drivstoff ved høye hastigheter, mens jeg i typisk norsk daffefart kommer meg fra trondheim til oslo på én tank, med en god del til overs, selv med en bensinbil fra 90tallet Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Hva koster lading på bensinstasjon egentlig? Skjorta? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3585-sa-mye-koster-det-a-hurtiglade-elbil Det er mye billigere enn bensin og diesel, men mye dyrere enn strømprisen. Best å lade hjemme. I de fleste tilfeller står bilen til lading om natten hjemme i garasjen, så den er fulladet når du skal kjøre neste dag. Hurtiglader kan brukes av folk som skal på langtur med lite strøm og hastverk. Hurtiglading sliter mer på batteriet, og er dyrere. Jeg personlig har mer bruk for alminnelig stikkontakt, for det er det eneste min motorsykkel kan lade med uten ekstrautstyr. Hvis jeg en dag feilberegner rekkevidden, trenger jeg stikkontakt i en time eller to for å lade nok til å komme hjem. Endret 15. mars 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Kommer an på bilen. Tesla påstår for eksempel at hurtiglading ikke skader batteriene deres på grunn av at bilene har bedre batterikjøling. Man kan ikke miste batterigarantien på grunn av at man hurtiglader en Tesla for mye, slik man kan med en Nissan Leaf. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå