Gå til innhold

Dette lekkede iPhone 7-dekselet bekrefter nye opplysninger om Apples nye flaggskip


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Personlig tror jeg folk overvurderer fordelene med å fjerne 3,5mm-porten.

 

AtW

 

 

Apple er jo kjent for å fjerne ulike porter før "folk" synes det er en god ide. Og det har jo gått greit.

 

Spørs vel hva man legger i "gått greit", det går jo selvfølgelig greit i den forstand at ulempene er jo ikke gigantiske, man må bare bruke en upraktisk overgang. Man klarer seg jo. Det er bare at ulempene er større enn fordelene. Det er litt som når folk snakkket om den nye macbooken, ulempene med å kun ha en port er ikke så enorme osv. Joa, det er bare det at fordelene er nærmest ikke-eksisterende. Det er det som gjør valget dårlig i mine øyne.

 

AtW

 

Kan det ikke også være at folk flest ikke har særlig behov for disse tingene?

 

Kanskje, personlig synes jeg minijack-bruk virker ganske utbredt også blant "folk flest".

 

AtW

Selvsagt er det utbredt nå, det er jo dagens og gårsdagens teknologi. Jeg tipper hest og kjerre også var ganske utbredt den gangen bilen ble lansert...:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men Apple har en tendens til å overraske positivt med flotte løsninger 

 

Nettopp. Vi vet lite om hva som kommer.

 

Minijack er analog kontakt med kun lyd. Bra det, idag, men den har null utviklingspotensiale.

 

Lightning er en fullhastighet digital og analog kontakt med masse pinner, så hvorfor kaste bort kostnader og plass på begge to?

 

Den kontakten kan f.eks brukes til VR briller med HD display og HD-lyd, samtidig fra samme kontakt.

 

Igjen, la oss snakkes om 5 år... da ler vi nok litt av den analoge minijacken.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Så "løsningen" er en overgang? Og, greit nok. Det er ikke akkurat noen særlig ny eller spesielt god løsning, men joda, overganger vil helt sikkert dukke opp, det er vi enig i. Da sitter man enten med en overgang på telefonen, eller på andre enheter, eller må kjøpe ekstra headset. Jeg personlig vil jo vil ikke kalle det en verken særlig flott eller helhetlig løsning. Og hvordan mener du minijack begrenser dynamisk rekkevidde eller frekvensområdet i høy-bitrate musikk?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Men Apple har en tendens til å overraske positivt med flotte løsninger 

 

Nettopp. Vi vet lite om hva som kommer.

 

Minijack er analog kontakt med kun lyd. Bra det, idag, men den har null utviklingspotensiale.

 

Lightning er en fullhastighet digital og analog kontakt med masse pinner, så hvorfor kaste bort kostnader og plass på begge to?

 

Den kontakten kan f.eks brukes til VR briller med HD display og HD-lyd, samtidig fra samme kontakt.

 

Igjen, la oss snakkes om 5 år... da ler vi nok litt av den analoge minijacken.

 

 

Hvor mye er du villig til å vedde? La oss ta noe konkret. Om 5 år så er lighting mer populært enn minijack. Dvs at det finnes flere hodetelefoner i aktivt salg med lightning enn minijack. Det har seg jo sånn at "kun lyd", faktisk er ganske godt innenfor de behovene en hodetelefon har.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jada, men Lightning kan gjøre lyd og en million andre ting, men minijack kun lyd.

 

Ingen av oss vet, men all erfaring tilsier at slike hyper-spesialiserte én-oppgave kontakt-typer forsvinner og blir erstatttet av multi-oppgave-kontakter. Jeg sier bare USB...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Så "løsningen" er en overgang?

Ja, kanskje. Det ville ikke overrasket meg hvert fall. Antagelig ville det heller ikke vært noe problem, bortsett fra for dem som ikke kjøper iPhone da...

 

 

Og hvordan mener du minijack begrenser dynamisk rekkevidde eller frekvensområdet i høy-bitrate musikk?

 

Sikkert ikke så alt for mye, men den har heller ingen annen funksjon enn å overføre analog lyd. Dette bruker pluggen opp omtrent en kvadratcentimeter med dyrebar plass inne i mobiltelefonen til. Jeg tror nok Apple, og andre, kan bruke den plassen til noe som er mye smartere enn bare en plugg.

Lenke til kommentar

Jada, men Lightning kan gjøre lyd og en million andre ting, men minijack kun lyd.

 

Ingen av oss vet, men all erfaring tilsier at slike hyper-spesialiserte én-oppgave kontakt-typer forsvinner og blir erstatttet av multi-oppgave-kontakter. Jeg sier bare USB...

 

All erfaringen tilsier at jack er en plugg som lever evig :) Det er jo en standard fra 1800-tallet. Kanskje blir den erstattet etterhvert, jeg tviler isåfall på det er lightning som erstatter den.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kan det ikke også være at folk flest ikke har særlig behov for disse tingene?

 

Kanskje, personlig synes jeg minijack-bruk virker ganske utbredt også blant "folk flest".

 

AtW

 

Det kan godt være, men historien viser jo at "folk flest" gjerne bytter til noe nytt hvis det har klare fordeler for dem (f.eks. brukervennlighet). Folk DVD slo jo an blant annet fordi man slapp å spole og holde på slik man måtte med VHS.

Lenke til kommentar

 

Jada, men Lightning kan gjøre lyd og en million andre ting, men minijack kun lyd.

 

Ingen av oss vet, men all erfaring tilsier at slike hyper-spesialiserte én-oppgave kontakt-typer forsvinner og blir erstatttet av multi-oppgave-kontakter. Jeg sier bare USB...

 

All erfaringen tilsier at jack er en plugg som lever evig :) Det er jo en standard fra 1800-tallet. Kanskje blir den erstattet etterhvert, jeg tviler isåfall på det er lightning som erstatter den.

 

AtW

 

 

Jeg sier ikke at det er Lightning som erstatter den, eller blir en ny world wide standard, men på iPhone og iPad har jeg tro på at den blir den nye multimedia-utgangen. Og det er jo Apple og iPhone vi diskuterer.

Lenke til kommentar

 

All erfaringen tilsier at jack er en plugg som lever evig :) Det er jo en standard fra 1800-tallet. Kanskje blir den erstattet etterhvert, jeg tviler isåfall på det er lightning som erstatter den.

 

AtW

Det er jo fullt mulig at den vil fortsette å leve på Android- og Windows-produkter. Men hvis ryktet stemmer så blir den altså borte fra iPhone 7. Det fikser seg nok uansett skal du se, men jeg også like sikker på at du kommer til å finne noen problemer med det...:)

Lenke til kommentar

 

Så "løsningen" er en overgang?

Ja, kanskje. Det ville ikke overrasket meg hvert fall. Antagelig ville det heller ikke vært noe problem, bortsett fra for dem som ikke kjøper iPhone da...

 

 

Og hvordan mener du minijack begrenser dynamisk rekkevidde eller frekvensområdet i høy-bitrate musikk?

Sikkert ikke så alt for mye, men den har heller ingen annen funksjon enn å overføre analog lyd. Dette bruker pluggen opp omtrent en kvadratcentimeter med dyrebar plass inne i mobiltelefonen til. Jeg tror nok Apple, og andre, kan bruke den plassen til noe som er mye smartere enn bare en plugg.

 

 

Ja, det er jo gjerne analog lys en hodetelefon skal ha. En minijack tar forøvrig opp 0,1 kvadratcentimeter og ikke i nærheten av 1.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Så "løsningen" er en overgang?

 

Ja, kanskje. Det ville ikke overrasket meg hvert fall. Antagelig ville det heller ikke vært noe problem, bortsett fra for dem som ikke kjøper iPhone da...

Og hvordan mener du minijack begrenser dynamisk rekkevidde eller frekvensområdet i høy-bitrate musikk?

 

Sikkert ikke så alt for mye, men den har heller ingen annen funksjon enn å overføre analog lyd. Dette bruker pluggen opp omtrent en kvadratcentimeter med dyrebar plass inne i mobiltelefonen til. Jeg tror nok Apple, og andre, kan bruke den plassen til noe som er mye smartere enn bare en plugg.

 

Ja, det er jo gjerne analog lys en hodetelefon skal ha. En minijack tar forøvrig opp 0,1 kvadratcentimeter og ikke i nærheten av 1.

 

AtW

Hunkjønnsdelen av pluggen er nok noe større en hankjønnspluggen. Uansett hvor mye plass den tar, så vil antagelig den plasse kunne brukes noe smartere enn en ren plugg. Vent og se til høsten, AtW. Kanskje du blir positivt overrasket...:)

Lenke til kommentar

 

 

Kan det ikke også være at folk flest ikke har særlig behov for disse tingene?

 

Kanskje, personlig synes jeg minijack-bruk virker ganske utbredt også blant "folk flest".

 

AtW

 

Det kan godt være, men historien viser jo at "folk flest" gjerne bytter til noe nytt hvis det har klare fordeler for dem (f.eks. brukervennlighet). Folk DVD slo jo an blant annet fordi man slapp å spole og holde på slik man måtte med VHS.

 

 

Det er sant, men det er ingen klare fordeler med lightning såvidt jeg kan se. Funker på akkurat samme måte, plugg i, få lyd.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jada, men Lightning kan gjøre lyd og en million andre ting, men minijack kun lyd.

 

Ingen av oss vet, men all erfaring tilsier at slike hyper-spesialiserte én-oppgave kontakt-typer forsvinner og blir erstatttet av multi-oppgave-kontakter. Jeg sier bare USB...

 

All erfaringen tilsier at jack er en plugg som lever evig :) Det er jo en standard fra 1800-tallet. Kanskje blir den erstattet etterhvert, jeg tviler isåfall på det er lightning som erstatter den.

 

AtW

 

 

Jeg sier ikke at det er Lightning som erstatter den, eller blir en ny world wide standard, men på iPhone og iPad har jeg tro på at den blir den nye multimedia-utgangen. Og det er jo Apple og iPhone vi diskuterer.

 

 

Ok, så du tror noe annet enn lightning er mer populært enn minijack om 5 år. Lyst til å inngå et veddemål om det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er sant, men det er ingen klare fordeler med lightning såvidt jeg kan se. Funker på akkurat samme måte, plugg i, få lyd.

 

AtW

Da er det jo ganske unødvendig å ha to plugger som tydeligvis gjør akkurat det samme, kan like så godt fjerne den ene, og eldste av dem da.

 

Nå tror jeg at Lightning kan brukes til ganske mye mer enn den analoge minijack kan, men det får vi vel vente og se, tenker jeg...:)

Lenke til kommentar

 

Det er sant, men det er ingen klare fordeler med lightning såvidt jeg kan se. Funker på akkurat samme måte, plugg i, få lyd.

 

AtW

Da er det jo ganske unødvendig å ha to plugger som tydeligvis gjør akkurat det samme, kan like så godt fjerne den ene, og eldste av dem da.

 

Nå tror jeg at Lightning kan brukes til ganske mye mer enn den analoge minijack kan, men det får vi vel vente og se, tenker jeg... :)

 

 

Joda, det er en fordel å ha færre plugger som brukes. Tror du dette vil føre til færre plugger? Det er ikke lenge siden jack-plugger var alt som ble brukt på hodetelefoner. 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det kan godt være, men historien viser jo at "folk flest" gjerne bytter til noe nytt hvis det har klare fordeler for dem (f.eks. brukervennlighet). Folk DVD slo jo an blant annet fordi man slapp å spole og holde på slik man måtte med VHS.

 

Og hvor er DVD nå?

For det meste erstattet av BluRay og strømming. Utviklingen går sin gang...:)

 

 

Men denne tråden handler om iPhone 7 og et beryktet deksel, ikke DVD.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...