Del Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Nei, markedet for aluminium er endelig. Hvis Norge hadde smeltet mer, ville gulfstatene smeltet mindre. Dette vet jeg du forstår. Man hva har det med elbiler å gjøre? Tror du elbiler bestemmer om aluminiumsverket legges til quatar? AtW Norge velger å subsidiere elbiler fremfor å eksportere vår grønne energi. Smelteverket Qatalum hadde aldri blitt bygget om Hydro hadde fått gunstigere rammevilkår i Norge enn de fikk i Qatar, da ville det blitt bygd i Norge istedet. Dette er et krystallklart eksempel på at energimarkedet i verden er globalt. Norge har eksportert sin vannkraft siden begynnelsen. Først med kunstgjødsel, siden med aluminiumsmelting. I dag foretrekker vi at alt utslipp skjer utenfor Norge. Det ser ut til å gi oss en god følelse, omtrent som å pisse i buksa. Så vi sender gassen i rørledning til kontinentet istedet for å skape arbeidsplasser med den her, og vi bruker strømmen til batterilading istedet for å smelt aluminium her. Tror du klimaet blir bedre av det? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Norge velger å subsidiere elbiler fremfor å eksportere vår grønne energi. Smelteverket Qatalum hadde aldri blitt bygget om Hydro hadde fått gunstigere rammevilkår i Norge enn de fikk i Qatar, da ville det blitt bygd i Norge istedet. Dette er et krystallklart eksempel på at energimarkedet i verden er globalt. Norge har eksportert sin vannkraft siden begynnelsen. Først med kunstgjødsel, siden med aluminiumsmelting. I dag foretrekker vi at alt utslipp skjer utenfor Norge. Det ser ut til å gi oss en god følelse, omtrent som å pisse i buksa. Så vi sender gassen i rørledning til kontinentet istedet for å skape arbeidsplasser med den her, og vi bruker strømmen til batterilading istedet for å smelt aluminium her. Tror du klimaet blir bedre av det? Du tuller fælt du, det ble bygget i utlandet da staten ikke ville bygge nye master inn til Hydro, derfor var det ikke nok kapasitet på linjene. Ikke pga manglende kapasitet fra produksjon... Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Nye master går pent inn som en del av rammevilkårene, er det så forbanna vanskelig å forstå? Tror jeg sier takk for meg, det er ikke mulig å snakke fornuft i denne tråden. Lykke til med "Norge ut av golfstrømmen". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Nei, markedet for aluminium er endelig. Hvis Norge hadde smeltet mer, ville gulfstatene smeltet mindre. Dette vet jeg du forstår. Man hva har det med elbiler å gjøre? Tror du elbiler bestemmer om aluminiumsverket legges til quatar? AtW Norge velger å subsidiere elbiler fremfor å eksportere vår grønne energi. Smelteverket Qatalum hadde aldri blitt bygget om Hydro hadde fått gunstigere rammevilkår i Norge enn de fikk i Qatar, da ville det blitt bygd i Norge istedet. Dette er et krystallklart eksempel på at energimarkedet i verden er globalt. Norge har eksportert sin vannkraft siden begynnelsen. Først med kunstgjødsel, siden med aluminiumsmelting. I dag foretrekker vi at alt utslipp skjer utenfor Norge. Det ser ut til å gi oss en god følelse, omtrent som å pisse i buksa. Så vi sender gassen i rørledning til kontinentet istedet for å skape arbeidsplasser med den her, og vi bruker strømmen til batterilading istedet for å smelt aluminium her. Tror du klimaet blir bedre av det? Så poenget er at subsidieringen som foregår i dag av elbiler ikke nødvendigvis er den beste måten å få ned utslipp på per krone? Joda, det er jeg enig i. AtW Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Nye master går pent inn som en del av rammevilkårene, er det så forbanna vanskelig å forstå? Tror jeg sier takk for meg, det er ikke mulig å snakke fornuft i denne tråden. Lykke til med "Norge ut av golfstrømmen". Så du mener at nye master hadde stått der om vi ikke satset på elbiler? Latterlig. Du har ingen beviser for dette. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Nye master går pent inn som en del av rammevilkårene, er det så forbanna vanskelig å forstå? Tror jeg sier takk for meg, det er ikke mulig å snakke fornuft i denne tråden. Lykke til med "Norge ut av golfstrømmen".Du må stille deg selv spørsmålet om det ikke er *deg* som må høre på fornuft. Du har fått mye motbør i denne tråden og det er *ikke* fordi du kan sakene dine så fordømt godt. Fortell meg hvordan CO2-utslippene fra den globale bilparken skal reduseres og helst fjernes. Skal vi *slutte* å kjøre bil, eller skal vi utvikle utslippsfrie biler? Og hvis vi nå velger utslippsfrie biler, hvor skal de komme fra? De må utvikles og industrialiseres før noen kan kjøpe dem, og de må bli bra nok og billige nok til å være konkurransedyktige mot dagens biler. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Fortell meg hvordan CO2-utslippene fra den globale bilparken skal reduseres og helst fjernes. Skal vi *slutte* å kjøre bil, eller skal vi utvikle utslippsfrie biler? Og hvis vi nå velger utslippsfrie biler Utslippsfrie biler er kun en illusjon. Produksjon og bruk av biler vil alltid skape utslipp uansett hvordan man ser på det. Eller mener du utvininning av metaller og stoffer til batterier og stål skjer av seg selv? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Når vi snakker om utslippsfrie biler snakker vi selvfølgelig om de direkte utslippene, altså utslipp under bruk, men det visste du selvfølgelig allerede. Utslipp under produksjon, gjenvinning osv, er 'et annet prosjekt'. Hvis du har nok interesse for temaet til å gidde å kverulere på uttrykket 'utslippsfrie biler' så vet du sikkert at det satses hardt på fornybar energi mange steder i verden. På sikt vil det fortrenge kullkraft, gasskraft osv og da reduserer vi også de indirekte utslippene. 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Sorry kahuna, jeg snakker med nok oppegående mennesker til å vite når jeg møter idioti. Spiller ingen rolle hvor mange idioter, det er fortsatt idioti. Når selv de mest elementære sammenhenger og fysiske lover blir uoverstigelige mentale hindre er all meningsfull ytring poengløst. Utslippsfri du liksom, blir som da Apple la datasenteret til Danmark, fordi det var grønn strøm fra Norge de fikk. Jada sikkert bare elektroner fra Norge som finner veien dit. Verden vil bedras, og menneskers dumhet er ubegrenset. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Når vi snakker om utslippsfrie biler snakker vi selvfølgelig om de direkte utslippene, altså utslipp under bruk, men det visste du selvfølgelig allerede. Utslipp under produksjon, gjenvinning osv, er 'et annet prosjekt'. Hvis du har nok interesse for temaet til å gidde å kverulere på uttrykket 'utslippsfrie biler' så vet du sikkert at det satses hardt på fornybar energi mange steder i verden. På sikt vil det fortrenge kullkraft, gasskraft osv og da reduserer vi også de indirekte utslippene. Elbiler er ikke utslippsfrie lokalt heller, om man ikke snevrer inn begrepet "utslipp" betraktelig. AtW Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Jo, elbilen er utslippsfri. Hvis du insisterer på det motsatte er det du som prøver å endre definisjonene vekk fra det som er vanlig, ikke meg som prøver å snevre dem inn. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Sorry kahuna, jeg snakker med nok oppegående mennesker til å vite når jeg møter idioti. Spiller ingen rolle hvor mange idioter, det er fortsatt idioti. Når selv de mest elementære sammenhenger og fysiske lover blir uoverstigelige mentale hindre er all meningsfull ytring poengløst. Utslippsfri du liksom, blir som da Apple la datasenteret til Danmark, fordi det var grønn strøm fra Norge de fikk. Jada sikkert bare elektroner fra Norge som finner veien dit. Verden vil bedras, og menneskers dumhet er ubegrenset.Ingen grunn til å bli ufin selv om du møter motbør. Du bør heller prøve å søke opp motargumentene du får og se om de har noe for seg. Jeg ser liten vilje hos deg til å prøve å sette seg inn i andres syn. 1 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Jeg er helt enig med Borten Mo! Elbilfordelene har bare rot i Klimahysteriet. Uavhengig av om klimaproblemet fantes eller ikke er det svært gode grunner til å støtte en overgang til elbiler, nemlig lokale helseskadelige utslipp av partikler, sot og NOx (som ikke har noe med klimaet å gjøre). I tillegg har vi gevinsten for klimaet (selv om du av en eller annen grunn ikke velger å tro på denne problemstillingen). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Jo, elbilen er utslippsfri. Hvis du insisterer på det motsatte er det du som prøver å endre definisjonene vekk fra det som er vanlig, ikke meg som prøver å snevre dem inn. Når man konsekvensutreder en vei, så er ting som svevestøv og støy med i utslippsregnskapet. AtW Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Ingen grunn til å bli ufin selv om du møter motbør. Du bør heller prøve å søke opp motargumentene du får og se om de har noe for seg. Jeg ser liten vilje hos deg til å prøve å sette seg inn i andres syn. Du har ikke produsert et eneste argument. Noen talentløse herkseteknikker (alle er uenig med deg), og noen løse påstander uten noen rot i virkeligheten (elbiler er utslippsfrie). Jeg har argumentert så tydelig, og dokumentert så tydelig, at man må være blind fanatiker eller uhelbredelig kverulant for å ignorere fakta. La oss ta din banale påstand om utslippsfri. Elbiler slipper ut mye mer CO2 ved produksjon enn en vanlig bil. Du må typisk kjøre en vanlig bil et par år før totalutslippet fra produksjon og bruk av en vanlig bil kommer opp i utslippet ved produksjon alene for elbil. I ditt alternative univers teller ikke disse utslippene siden de foregår utenfor Norge (at arbeidsplassene også er utenfor Norge synes du sikkert er flott). For meg som faktisk er genuint bekymret for planeten, og ser at vi går i feil retning i en vanvittig fart, så er dette ulidelig. CO2 utslipp bare øker, og norsk elbil-politikk bidrar i stor stil, ja så blir den dumheten du representerer ulidelig. Du kan velge å tro at de elektronene som lader norske elbiler er grønne, akkurat som Apple valgte å tro at datasenteret deres i Danmark bruker norske grønne elektroner. Så kan vi alle sove godt om natten. Alternativer? Tuller du, har du lest hva jeg har postet? Jeg ser mange alternativer som vil bringe oss mye raskere over i en karbonnøytral framtid. Kullkraft må ut fortest mulig, dette er punkt en to og tre i en verden hvor nesten halvparten av all strøm lages med kull. Det er bare to faktorer som kan hjelpe oss her. Det ene er å begrense bruken av energi, altså forsøke å få mest mulig ut av energien vi bruker. Det andre er å bygge ut produksjon av grønn energi som erstatning. Prøv nå å tenke globalt, og gjenta etter meg, begrens bruk av energi globalt, bygg ut produksjon av grønn energi globalt. To enkle tanker, det er de eneste to momentene som betyr noe. Det er det eneste som kan bring oss over i en karbonnøytral framtid. Forstår du dette? Batteribiler feiler på begge punkt. Du er en del av problemet, åpne øyene dine istedet, så kan du være en del av løsningen. En liten oppdatering, jeg oppga 0.4 liter per mil for gjerrig diesel bil i mitt regnestykke. Dette tallet har gått vesentlig videre ned bare det siste året. Du kan nå få Skoda Octavia, en familiebil, med blandet forbruk på 0.35 liter per mil: http://www.skoda-auto.no/models/nye-octavia/ et utslipp på 900 gram CO2 per mil. Til sammenligning slipper kullkraft ut mer for å produsere en kilowatt time: https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.cfm?id=74&t=11 Dagens batteribiler bruker fra 2 kWh per mil på blandet kjøring. Endret 22. mars 2016 av Del Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 (endret) Da forutsetter du for det første at dieselbilen bruker endel mindre energi på fremdrift per mil, og for det andre at diesel materialiserer seg i tanken på bilen uten utslipp. (og at det er 100% fra kull energien kommer) AtW Endret 22. mars 2016 av ATWindsor Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Da forutsetter du for det første at dieselbilen bruker endel mindre energi på fremdrift per mil, og for det andre at diesel materialiserer seg i tanken på bilen uten utslipp. (og at det er 100% fra kull energien kommer) AtW Jeg har allerede redegjort for utslipp ved produksjon og transport av diesel (samme sted som jeg redegjorde for tilsvarende tap av strøm). For å gjenta, studier jeg har sett opererer med 10% ekstra utslipp ved produksjon og transport av diesel, tallet vil naturligvis variere, hvor det i verste tilfellet oljesand i Canada kanskje kommer opp i 25%. Det slipper fortsatt ut mye mindre CO2 enn en batteribil drevet av kullkraft, du er da for Octaviaen oppe i et utslipp på 1kg CO2 per mil, drøyt 1.1 kg hvis dieselen kommer fra oljesand. Det er fortsatt ikke mer CO2 en hva kullkraft slipper ut for å produsere 1kWh strøm. Ingen batteribil bruker så lite. Men ja, jeg tenker globalt, hvis Norge ønsker å bidra til en karbonnøytral framtid må vi først forstå at vi er en del av et globalt energimarked. Avgiftspoliitkken på biler i Europa er her et skinnende eksempel for resten av verden. Norsk elbilpolitikk derimot er til skrekk og advarsel. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 10%? Jeg har sett tall som på det aller laveste er 15 gram per MJ Det er ca 600 gram per mil ekstra på din bil. AtW Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Jeg sliter med å finne gode lenker som dokumentasjon. Kanskje du har noen gode lenker for dine tall? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå