ATWindsor Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Hva er langt unna? La oss si, mer enn 40 minutt på sykkel unna. AtW Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Merkelig valg av måleenhet... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 (endret) Når flere velger elbiler, blir bilparken mer miljøvennlig. Elbiler er mer miljøvennlige. Flere elbiler i stedet for fossilbiler bidrar dermed positivt til miljøet. https://snl.no/feilslutning Kan du nå lese tråden, så kan du se om du fortsatt tror batteribiler bidrar til et bedre miljø. Dersom du kommer til at de faktisk bidrar, så kan du i det minste heve presisjonsnivået ditt over skonummeret med å si hvilken del av miljøet du sikter til. Er det global oppvarming/CO2? Er det lokal luftkvalitet, isåfall hvor? Er det kanskje lokal forurensing når bilen skrotes? Annet? Nå må du sakke farten litt og følge med. Følgende kjennsgjerning er gjengitt: Elbiler i stedet for fossilbiler bidrar til et bedre miljø. De har lavere CO2-utslipp. Er du enig i dette? Hvis ikke, hvorfor? Vennligst vær konkret. Påstanden din var jo at elbiler vil føre til at miljøet ødelegges enda fortere. Jeg kan ikke se at du har utdypet denne mildt sagt merkverdige påstanden. Endret 18. mars 2016 av hekomo 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Når flere velger elbiler, blir bilparken mer miljøvennlig. Elbiler er mer miljøvennlige. Flere elbiler i stedet for fossilbiler bidrar dermed positivt til miljøet. https://snl.no/feilslutning Kan du nå lese tråden, så kan du se om du fortsatt tror batteribiler bidrar til et bedre miljø. Dersom du kommer til at de faktisk bidrar, så kan du i det minste heve presisjonsnivået ditt over skonummeret med å si hvilken del av miljøet du sikter til. Er det global oppvarming/CO2? Er det lokal luftkvalitet, isåfall hvor? Er det kanskje lokal forurensing når bilen skrotes? Annet? Jeg kan henvise til andre post i denne tråden. Elbilen er for øyeblikket det beste alternativet vi har til å gjøre verdens bilpark utslippsfri. Den er ikke helt i mål ennå men den er heller ikke langt unna. Det vi har drevet med så langt er kun et storskala utviklingsprosjekt og siden omtrent hver tiende elbil har blitt solgt i Norge så vil jeg si at Norges bidrag har vært betydelig. Langt større enn sparte CO2-utslipp fra 60000 elbiler skulle tilsi. La oss prøve å tallfeste det siste: Norge har ca 0,2% av verdens bilpark. Fullelektrifisering av den norske bilparken vil altså senke bilrelaterte globale CO2-utslipp med 0,2%. Vi har 10% av verdens elbilsalg, å estimere effekten av det er ikke lett men hvis vi antar at vår 'innsats' har framskyndet elbilens alminneliggjøring med 1 år og vi videre antar 20 år fra elbilen blir alminnelig til den i praksis har overtalt helt, kan vi kanskje anta 1/20 reduksjon av bilrelaterte CO2-utslipp over de samme 20 årene. I stedet for 0,2% global reduksjon i bilrelaterte CO2-utslipp ved å elektrifisere den norske bilparken, ender vi opp med 5% reduksjon. Hvis jeg har regnet riktig, er effekten av de norske støtteordningene for elbil oppsiktsvekkende stor. Kommenter gjerne matematikken min(det er seint og jeg er trøtt) og antagelsene jeg har gjort om tidsperspektiver osv.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Nå må du sakke farten litt og følge med. Følgende kjennsgjerning er gjengitt: Elbiler i stedet for fossilbiler bidrar til et bedre miljø. De har lavere CO2-utslipp. Er du enig i dette? Nei, tallene jeg har sett tyder på det motsatte. El-biler i Norge bidrar til økt CO2 utslipp, og dette har jeg allerede forklart i tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1713744&p=23134040 Mens nordmenn er travelt opptatt med å bruke miljøvennlig strøm til å lade bilen, vet du hvor Hydro bygde sitt forrige aluminiumsmelteverk? I Qatar. Har du hørt om vannfallene i Qatar? Ikke det nei, det er fordi de ikke finnes. Det ble bygd et gasskraftverk ene og alene for å skaffe energi til aluminiumsmelteverket. Det gasskraftverket alene slipper ut nesten like mye CO2 som alle privatbiler i Norge sammenlagt. Som bonus ble alle industriarbeidsplassene utflagget til Qatar. Men noen ser ut til å synes at vi alle kan jobbe i offentlig sektor. Tror du virkelig at energimarkedet er lokalt? Energi er et globalt marked. Å fylle diesel på tanken er kanskje det mest miljøvennlige du kan gjøre. Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 (endret) Kahuna, du burde fulgt med litt bedre i mattetimen på skolen. Endret 18. mars 2016 av Del Lenke til kommentar
Bård_Henriksen Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 El-biler produserer svevestøv ved å kjøre på asfalt. Vi burde satse på nye typer veidekker og bildekk samtidig som vi satser tyngre på moderne typer kollektivtrafikk (Hyperloop, t-baner, Maglev...) Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Nå må du sakke farten litt og følge med. Følgende kjennsgjerning er gjengitt: Elbiler i stedet for fossilbiler bidrar til et bedre miljø. De har lavere CO2-utslipp. Er du enig i dette? Nei, tallene jeg har sett tyder på det motsatte. El-biler i Norge bidrar til økt CO2 utslipp, og dette har jeg allerede forklart i tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1713744&p=23134040 Hvilke tall har du sett? De der det var jukset med utslippstallene for Diesel og utslipp i forbindelse med produksjon og transport ikke var tatt med? Elbiler i Norge bidrar til mindre CO2-utslipp enn fossilbiler, og det er i tillegg viktig å tenke langsiktig slik at man en gang i fremtiden kan ha elbiler som går på strøm produsert med langt mindre utslipp enn dagens strømproduksjon. Tror du virkelig at energimarkedet er lokalt? Energi er et globalt marked. Å fylle diesel på tanken er kanskje det mest miljøvennlige du kan gjøre. Nei, det er ikke det. Diesel er en direkte kilde til utslipp av CO2. I tillegg kommer utslipp i forbindelse med produksjon og transport. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 El-biler produserer svevestøv ved å kjøre på asfalt. Vi burde satse på nye typer veidekker og bildekk samtidig som vi satser tyngre på moderne typer kollektivtrafikk (Hyperloop, t-baner, Maglev...) Likevel vil det alltid være behov for bil, og hvis folk først skal ha bil er det mye bedre med elbil enn med fossilbil. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 El-biler produserer svevestøv ved å kjøre på asfalt. Vi burde satse på nye typer veidekker og bildekk samtidig som vi satser tyngre på moderne typer kollektivtrafikk (Hyperloop, t-baner, Maglev...) Likevel vil det alltid være behov for bil, og hvis folk først skal ha bil er det mye bedre med elbil enn med fossilbil. At det alltid er behov for bil er ikke det samme som at det alltid er behov for like mange biler, som endel folk argumentet som om er tilfellet. AtW 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 hekomo, skjønner du ikke at CO2 er et globalt problem? Om vi sparer utslipp fra diesel her, og det betyr at aluminiumen elbilen bygges med må smeltes med fossilt brensel en annen plass, som slipper ut mer CO2, så blir det totalt mer CO2 på kloden? Om det vi sparer her bare blir dobbelt utslipp en annen plass, så er det et netto tap? Vet ikke om jeg er i stand til å forklare det noe enklere. Jo mer grønn energi vi eksporterer, enten det er i form an aluminium, kunstgjødsel eller strøm til kontinentet, jo mindre CO2 slipper andre land ut. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Kahuna, du burde fulgt med litt bedre i mattetimen på skolen.Burde jeg det? Hvis du har funnet feil, hvorfor har du ikke påpekt dem? Jeg legger merke til at du insisterer på å betrakte CO2 i et veldig snevert perspektiv, altså at den norske bilparken er for liten til å ha innvirkning på de globale utslippene. Jeg protesterer ikke på det, det jeg protesterer på er at du avslutter tankerekken der. Det mener jeg er altfor kortsiktig. Elbilen er fortsatt under utvikling og den *store* globale overgangen til utslippsfrie kjøretøy kan ikke begynne før elbilen har passert et visst punkt teknisk og økonomisk. Det punktet er kun få år unna og de norske støtteordningene for elbiler har høyst sannsynlig bidratt til å framskynde det tidspunktet. 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Kahuna, du burde fulgt med litt bedre i mattetimen på skolen.Burde jeg det? Hvis du har funnet feil, hvorfor har du ikke påpekt dem? Jeg legger merke til at du insisterer på å betrakte CO2 i et veldig snevert perspektiv, altså at den norske bilparken er for liten til å ha innvirkning på de globale utslippene. Jeg protesterer ikke på det, det jeg protesterer på er at du avslutter tankerekken der. Det mener jeg er altfor kortsiktig. Elbilen er fortsatt under utvikling og den *store* globale overgangen til utslippsfrie kjøretøy kan ikke begynne før elbilen har passert et visst punkt teknisk og økonomisk. Det punktet er kun få år unna og de norske støtteordningene for elbiler har høyst sannsynlig bidratt til å framskynde det tidspunktet. Jeg har vel aldri sagt at bilparken i Norge er for liten til noe som helst. Det jeg har sagt er at norsk energiproduksjon bør eksporteres. Istedet for å lade elbiler kan vi smelte aluminium, lage mer kunstgjødsel, eller rett og slett sende strømmen ned til kontinentet. Av og til lurer jeg på om Norge har blitt fordummet de siste årene. Hvorfor tror du egentlig at Tyskland ikke gidder dille med elbil, men brenner av masse penger på å produsere mer grønn energi hvert år? Tror du det er fordi de er dumme, og ikke har fattet pointet? Elbil er jo bare såååå smart, for de slipper jo ut ingenting. Nei, tyskerne skjønner at diesel og bensin faktisk er en energieffektiv måte å flytte biler med. Jeg har vel allerede gitt det regnestykket også, men du ser ikke ut til å klare å følge en tankerekke utover din egen nesetipp. Elbiler slipper ut mye mer CO2 når de produseres, og i en verden hvor strøm fortsatt i stor stil lages med kull slipper de også ut mye mer CO2 når de kjøres. Energimarkedet i verden er globalt, er det så jævla vanskelig å forstå? En Tesla i dagens verden er en CO2 katastrofe. Men hvis vi alle bare sier til hverandre mange nok ganger at vi hjelper klima, ja så kanskje vi alle til slutt tror på det. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Energimarkedet i verden er globalt, er det så jævla vanskelig å forstå? En Tesla i dagens verden er en CO2 katastrofe. Men hvis vi alle bare sier til hverandre mange nok ganger at vi hjelper klima, ja så kanskje vi alle til slutt tror på det. Vet du ikke at verden skal reddes av eldre menn som kjører 100 tusen km per år med tunge biler, særlig Tesla? Det er nok helt sikkert fremtiden... Alle tror jo de kjører så rent, men http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-havner-skitten-strom-i-Norge-8067086.html Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 hekomo, skjønner du ikke at CO2 er et globalt problem? Om vi sparer utslipp fra diesel her, og det betyr at aluminiumen elbilen bygges med må smeltes med fossilt brensel en annen plass, som slipper ut mer CO2, så blir det totalt mer CO2 på kloden? Om det vi sparer her bare blir dobbelt utslipp en annen plass, så er det et netto tap? Vet ikke om jeg er i stand til å forklare det noe enklere. Jo mer grønn energi vi eksporterer, enten det er i form an aluminium, kunstgjødsel eller strøm til kontinentet, jo mindre CO2 slipper andre land ut. Når man tar med levetidsutslippene for elbiler, inkludert produksjon, så har de fortsatt lavere utslipp enn fossilbiler. Diesel medfører med CO2 enn elbiler. Ferdig med det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Hva er langt unna? Det er et gøyalt spørsmål på Nord-Jæren. For det trenger ikke være så langt i kilometer. Men himmel og hav så langt det er om du er uheldig og må reise kollektivt! Det er heller ingenting som tyder på reell bedring neste 20 år. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Jeg har vel aldri sagt at bilparken i Norge er for liten til noe som helst. Det jeg har sagt er at norsk energiproduksjon bør eksporteres. Istedet for å lade elbiler kan vi smelte aluminium, lage mer kunstgjødsel, eller rett og slett sende strømmen ned til kontinentet. Du er utrolig selektiv. Hvorfor skriver du ikke heller at i stedet for å produsere og frakte Diesel så kan vi bare lade elbiler og dermed forårsake langt mindre utslipp? Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Du er utrolig selektiv. Hvorfor skriver du ikke heller at i stedet for å produsere og frakte Diesel så kan vi bare lade elbiler og dermed forårsake langt mindre utslipp? Fordi jeg ikke tror det er sant. La oss ta dette en gang til fra starten. Norge bruker miljøvennlig strøm til å smelte aluminium, dette er ren energieksport. Nå foretrekker vi å bruke strømmen vår til å lade elbiler istedet for å smelte aluminium. Hvor bygde da Hydro sitt forrige smelteverk? Jo, i Qatar. Det smelteverket alene står for omtrent like mye CO2 utslipp som alle privatbiler i Norge til sammen. Du kan fortsette å rope "Norge ut av Golfstrømmen" så lenge du vil, men Norge er en del av en verden. Klima er en global utfordring, og norsk elbil politikk bidrar ikke, den bare aksellererer CO2 utslippet på verdensbasis. Men det er åpenbart viktigere at dumme nordmenn tror vi gjør noe bra enn å faktisk gjøre noe bra. Det er det som kalles symbolpolitikk. Jeg foretrekker realpolitikk. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 (endret) Spørsmålet er om vi kan få mer ut av pengene som nå går til å subsidiere elbiler.Personbiltrafikken har økt voldsomt de siste 20 årene, og står ikke i det hele tatt i forhold til befolkningsøkningen. Det antas at en betydelig andel av økningen er bekvemmelighetskjøring. Slik unødvendig kjøring fører til mer forurensing, utgifter til mer vedlikehold, og behov for å bygge ut veinettet enda mer. Samtidig fører dette til dårligere helse både gjennom forurensning, men også på grunn av inaktiviteten som bilkjøring medfører. I dag kjøres skolebarn som regel til skolen, et ukjent fenomen for 20 år siden. Den gang var også fedme blant barn en sjeldenhet. Dette er en utvikling som må reverseres. Bilbruken tapper samfunnet for ressurser fra to sider: Først gjennom utgifter til veier, så gjennom utgifter til helseskader. Om trafikken erstattes med elbiler, vil en god del av ulempene med lokal forurensning forsvinne, men ikke de andre ulempene og kostnadene. Jeg mener vi heller må sette inn ressurser på å redusere bilbruken. Endret 20. mars 2016 av Horten Market Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Som det er nå så er det altfor billig å bruke bil, særlig elbil som kan kjøres enorme distanser per år nesten uten kostnad. Jeg vet at persontransport her i byen har elbil i stor grad tatt over for sykkel og buss, og kanskje delvis gange. Hva er vitsen med dette egentlig, at staten skal bruke penger på det du så fint sa, bekvemmelighetstransport? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå