Gå til innhold

Borten Moe vil ha Sp med på å fjerne alle elbil-fordeler


Anbefalte innlegg

 

Da forutsetter du for det første at dieselbilen bruker endel mindre energi på fremdrift per mil, og for det andre at diesel materialiserer seg i tanken på bilen uten utslipp. (og at det er 100% fra kull energien kommer)

 

AtW

Jeg har allerede redegjort for utslipp ved produksjon og transport av diesel (samme sted som jeg redegjorde for tilsvarende tap av strøm). For å gjenta, studier jeg har sett opererer med 10% ekstra utslipp ved produksjon og transport av diesel, tallet vil naturligvis variere, hvor det i verste tilfellet oljesand i Canada kanskje kommer opp i 25%. Det slipper fortsatt ut mye mindre CO2 enn en batteribil drevet av kullkraft, du er da for Octaviaen oppe i et utslipp på 1kg CO2 per mil, drøyt 1.1 kg hvis dieselen kommer fra oljesand. Det er fortsatt ikke mer CO2 en hva kullkraft slipper ut for å produsere 1kWh strøm. Ingen batteribil bruker så lite. Men ja, jeg tenker globalt, hvis Norge ønsker å bidra til en karbonnøytral framtid må vi først forstå at vi er en del av et globalt energimarked. Avgiftspoliitkken på biler i Europa er her et skinnende eksempel for resten av verden. Norsk elbilpolitikk derimot er til skrekk og advarsel.
Oktavia med rundt 0,35l pr min? Du drømmer..

 

I tillegg "koster" det 0,95kg pr kwh... Altså bommer du totalt på det meste..

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Elbiler slipper ut mye mer CO2 ved produksjon enn en vanlig bil. Du må typisk kjøre en vanlig bil et par år før totalutslippet fra produksjon og bruk av en vanlig bil kommer opp i utslippet ved produksjon alene for elbil.

 

...

Jeg ser mange alternativer som vil bringe oss mye raskere over i en karbonnøytral framtid. Kullkraft må ut fortest mulig, dette er punkt en to og tre i en verden hvor nesten halvparten av all strøm lages med kull.

...

Et par linker for deg:

http://www.tu.no/artikler/ny-livslopsanalyse-elbilene-blir-renere-og-renere/230545

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/01/Elbil-eller-bensinbil-Hvilken-slipper-ut-minst-CO2-gjennom-et-livsloep

Elbiler medfører større CO2-utslipp under produksjon men vinner under bruk, hvilket tidspunkt den blir 'bedre' enn en vanlig bil avhenger av kraftmiksen der bilen lades.

 

 

Alt det er vel og bra men jeg velger av flere grunner å ikke legge altfor stor vekt på de livsløpsanalysene.

 

For det første er antallet elbiler så lavt et det ikke har noen særlig innvirkning på de globale CO2-utslippene ennå.

 

For det andre så er de indirekte utslippene til elbilen avhengig av kraftmiksen, som heldigvis har beveget seg i riktig retning i det siste. Hvis det ikke gjøres *noen* forbedringer med elbilproduksjonen overhodet vil den fortsatt bli renere over tid, fordi kraftsystemet blir det. (dette vil også påvirke livsløpsutslippene til vanlig biler men i mindre grad siden de direkte utslippene ved bruk stort sett vil være uberørt av kraftmiksen)

 

For det tredje så er elbilen i en rask modningsprosess. Den første linken viser at de har forbedret sine produksjonsutslipp allerede, en ny livsløpsanalyse noen år fra nå vil sannsynligvis fortsette denne trenden.

 

 

Du gjentar ofte at batteriene er veldig energiintensive å produsere, det sies også at enkeltkomponentene i en batteripakke gjerne har reist jorden rundt flere ganger *før* bilen de skal stå i har rullet en eneste meter. Tesla søker å endre det med sin Gigafactory, der kan de samle hele prosessen fra råmateriale til ferdig pakke, *uten* å sende enkeltkomponentene jorden rundt på forhånd. Det skal gi *både* lavere priser *og* lavere energibruk. Dessuten vil Tesla forsyne fabrikken med lokalt produsert fornybar kraft(sol og vind) som ytterligere senker CO2-produksjon i forbindelse med produksjon av bil+batteri. Det vil forundre meg my om andre batteriprodusenter ikke sysler med liknende planer.

 

 

 

Angående karbonnøytralitet så er det flere kilder til klimagasser enn kull. Kull er kanskje den største men olje er ikke veldig langt etter. Kullbruk kan vi redusere ved bygging av fornybar kraft, å redusere oljebruken krever andre virkemidler.

 

Det meste av oljen brukes til transportformål, det finnes ikke noen gode alternativer for å fase ut olje for fly- og skipsfart ennå men for det meste av landbasert transport er elektrifisering et godt alternativ men det kreves fortsatt innsats for å gjøre batterier billigere og mer tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et par linker for deg:

http://www.tu.no/artikler/ny-livslopsanalyse-elbilene-blir-renere-og-renere/230545

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/01/Elbil-eller-bensinbil-Hvilken-slipper-ut-minst-CO2-gjennom-et-livsloep

Elbiler medfører større CO2-utslipp under produksjon men vinner under bruk, hvilket tidspunkt den blir 'bedre' enn en vanlig bil avhenger av kraftmiksen der bilen lades.

 

 

Hegnar artikkelen er så tynn at den gir ingen verdi uten å samtidig lese rapporten den bygger på. TU artikkelen derimot inneholder nok informasjon til å ta noen beslutninger. Legg spesielt merke til disse to uttalelsene:

 

"Dersom elektrisiteten i driftsfasen kommer fra kullkraft, vil livsløpsutslippene være langt høyere enn for en bensinbil av samme størrelse."

 

og denne:

 

"Berit Tennbakk fra Thema Consulting Gruop, Torjus Bolkesjø ved Thompson Reuters Point Carbon og Ole Løfsnæs fra Pöyry mener alle at strømmen ville kommet fra kull hvis man hadde elektrifisert i dag."

 

Det er altså bred enighet om at økt bruk av strøm i dag (og ja Utsirahøyden er strøm til norsk sokkel, så økt bruk av strøm i Norge faktisk), må kunne antas å komme fra kullkraft alene. Det er også bred enighet om at elbiler som går på kullkraft medfører økt CO2 utslipp.

 

Bare ved å lese den lenken du selv presenterte ser jeg at norsk elbilpolitikk i dag bidrar til økte CO2 utslipp. I en mulig fremtid, 2022 ble nevnt, har vi kanskje kommet såpass langt at elbil gir mening, men ikke i dag.

 

Atw, har du dokumentasjon på utslipp forbundet med produksjon av diesel? Tallet du oppga virker for høyt for meg. Jeg kan også gjøre et nytt forsøk på  grave opp gode kilder.

Endret av Del
Lenke til kommentar

10%? Jeg har sett tall som på det aller laveste er 15 gram per MJ Det er ca 600 gram per mil ekstra på din bil.

 

AtW

 

Som sagt synes jeg det er vanskelig å finne gode kilder, men jeg har forsøkt å finne noen lenker som gir et bilde av raffineringen. Her har vi hvor mye diesel og olje man får fra råolje ved raffinering:

https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.cfm?id=327&t=9

så det ser ut som omlag 75% av oljen blir til bensin og diesel målt etter volum.

Så har vi noen tall fra Mongstad, utslipp siste år:

http://www.norskeutslipp.no/Templates/NorskeUtslipp/Pages/company.aspx?id=61&CompanyID=5440&ComponentPageID=180&epslanguage=no

og produksjonskapasitet:

http://www.statoil.com/no/ouroperations/terminalsrefining/prodfacilitiesmongstad/pages/mongstadraffineri.aspx

 

Altså slippes det ut drøyt 2 milliarder kg CO2 med produksjonskapasitet på 12 millioner tonn råolje. Jeg vet ikke hva produksjonen faktisk er på Mongstad, men vi må vel kunne anta at det ligger på drøyt 10 millioner tonn, hvilket skulle tilsi tilsammen drøyt 7.5 millioner tonn bensin og diesel. Dette gir omlag 9.5 milliarder liter bensin og diesel til sammen. Utslipp ved brenning av bensin og diesel finner vi her:

http://www.eia.gov/tools/faqs/faq.cfm?id=307&t=11

altså slipper det ut omlag 2.7kg CO2 for hver liter bensin eller diesel, eller da totalt utslipp omlag 26 milliarder kg CO2 når det brennes i motoren. Utslipp fra raffinering vil da bli omlag 2/26 eller 7.7%. Godt innenfor tallet 10% som jeg har sett blitt brukt tidligere (uten at jeg klarer rote frem artikkelen her nå).

 

Masse forbehold her. Jeg aner ikke hvordan regnestykket ser ut for andre raffineri (har forsøkt, men det er vanskelig å finne god dokumentasjon). Jeg har kun lenkene jeg har oppgitt som kilde, og jeg har tatt regnestykket på sparket, så selv for Mongstad kan det hende jeg bommer på noe her. Utslipp fra produksjon av olje på felt, og transport til markedene er heller ikke tatt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...